Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan

Beheer je sociale netwerken met een social media-dashboard

Samenvatting:Wie meerdere sociale netwerken moet beheren, kan soms maar moeilijk het overzicht bewaren. Een social media-dashboard kan dan een oplossing bieden.

Het bijhouden van al je sociale netwerken is tegenwoordig bijna een dagtaak, zeker wanneer je de pagina's van een bedrijf beheert. Voor je klanten vormen die social media immers een nieuw (en snel) kanaal voor klantenservice. Je kan je dus maar beter goed organiseren om het overzicht te bewaren. Social media-dashboards bieden een uitkomst: ze verzamelen de berichten uit diverse netwerken en plaatsen ze overzichtelijk bij elkaar.

We stellen acht dashboards aan je voor, die elk op hun manier het beheer van je sociale netwerken vereenvoudigen.

1. Bottlenose

In het logo van Bottlenose zit een dolfijn. Een bewuste keuze volgens de makers, want dolfijnen zijn erg sociale dieren, die met elkaar communiceren via sonargeluiden.

De dienst probeert dan ook die sonar te imiteren en zet je meest gebruikte woorden en contacten op Twitter in een schemaatje, dat nog het meest weg heeft van een sterrenstelsel. Dat ziet er erg leuk uit, maar al bij al voegt het niet zoveel toe. Het dashboard van Bottlenose is even wennen, met heel veel opties en klikbare elementen, maar biedt voor de rest een goed overzicht over je sociale netwerken. Bij de tweets toont Bottlenose direct de statistieken als er een Bit.ly-link in de tekst staat. Dat is informatief en leuk.

2. Buffer

De mooi vormgegeven dienst Buffer kan je gebruiken voor Twitter, LinkedIn, Facebook en App.net. Het dashboard laat toe om je social media-posts op de verschillende kanalen in te plannen op bepaalde tijdstippen. De echte meerwaarde zit hem eigenlijk in de mogelijkheid om de tool uit te breiden met externe apps, zoals verschillende RSS-readers, Paper.li, Wordpress en Feedly. Het is alleen jammer dat je om zo’n app te kunnen gebruiken, vaak een extra account bij die dienst moet aanmaken. Buffer wordt wel breed ondersteund en werkt via je webbrowser, via de mail en op je iPhone of Android-smartphone. 

3. Hootsuite

Met acht miljoen gebruikers is Hootsuite misschien wel het bekendste dashboard. En dat is niet voor niets, want het biedt een duidelijk overzicht over je sociale media, zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Foursquare, MySpace en Google+. Hootsuite is erg gebruiksvriendelijk en volledig in het Nederlands.

De gratis tool herbergt ook een hoop verborgen functies. Zo kan je diverse gratis en betaalde apps installeren in je Hootsuite-webapplicatie. Dankzij een YouTube-app kan je bijvoorbeeld de video's van de YouTube-kanalen waarop je een abonnement hebt, als stream voorbij zien komen. Je moet Hootsuite dan wel toegang geven tot je Google-account. En dankzij de beschikbare apps kan je vanuit je Hootsuite-dashboard zelfs een complete Wordpress-site bijhouden. 

4. Kred

Deze dienst komt op het eerste gezicht over als een echt dashboard, met allerlei vakjes en vensters waarin info staat, maar al snel valt op dat Kred toch volledig anders is. Je sociale netwerken worden niet getoond, het gaat de dienst meer om het uitdelen van Kred-punten. Die zijn vergelijkbaar met de likes van Facebook. Met elke tweet en elke Facebook-update kan je Kred-punten verdienen en die zeggen iets over hoeveel invloed je hebt op je volgers - net als bij de gelijkaardige dienst Klout. Dat is allemaal best leuk als je bereid bent om je erin te verdiepen, maar het maakt de tool wel onnodig gecompliceerd. Bovendien lijkt de dienst nog niet helemaal op poten te staan, want we kwamen regelmatig foutmeldingen tegen.

5. Netvibes

Netvibes is de opvolger van de ooit succesvolle RSS-reader Bloglines, en dat merk je. RSS staat immers nog altijd centraal. Maar er is nog veel meer mogelijk: je kan verschillende webmaildiensten integreren, er is een kalenderfunctie, je kan bookmarks, notities en to-do lijstjes aanmaken, zoekopdrachten uitvoeren en diensten als Box.net, Delicious, Meebo en Flickr integreren. Om dat allemaal mogelijk te maken, werkt de site met widgets. Dat heeft wel een beetje zijn effect op de gebruiksvriendelijkheid: Netvibes gebruiken zonder de handleiding te lezen lukt amper.

6. Pluggio

Pluggio is vrij van al te veel marketingpraat over de impact van je social mediaberichten en geeft gewoon een duidelijke uitleg van de functies. De dienst is vooral gericht op Twitter-gebruikers. Daarnaast kan je een verbinding leggen naar je Facebook- en LinkedIn-account. Alleen zijn de updates van andere Facebook- en LinkedIn-gebruikers niet (makkelijk) te zien en blijken de mogelijkheden toch beperkt.

7. Taptu

De ondertitel van deze dienst is: DJ your news. Je mixt dus als het ware je nieuwskanalen. Het lijkt een beetje op een app voor magazines, zoals Flipboard, alleen kan je met Taptu ook je Twitter-, Facebook- en LinkedIn-streams bijhouden. Om van Taptu gebruik te maken, moet je zogenoemde streams toevoegen aan je Streamstore.

Nadeel is dat de aanwezige nieuwsapp alleen Britse en Amerikaanse streams gebruikt. Gelukkig zijn er ook Nederlandstalige bronnen die hun nieuws beschikbaar stellen, maar daar moet je wel even naar zoeken. De tool biedt echter geen stats en voor het posten van berichten vanuit de browser word je naar de originele site gestuurd. Vanuit het dashboard van de mobiele app kan je wel direct berichten plaatsen.

8. Tweetdeck

Deze dienst werd zo'n twee jaar geleden door Twitter overgenomen en kan je ook vanaf het internet raadplegen, via tweetdeck.twitter.com. Opvallend is verder dat de updates automatisch worden ververst, zelfs als het programma op de achtergrond draait. Dat is zeker niet overal zo. Tweetdeck  geeft alleen een overzicht over de berichten van Twitter, andere sociale netwerken kan je er niet mee in de gaten houden. Nadeel is wel dat je niet kan inloggen met je Twitter-account, maar dat je een volledig nieuwe Tweetdeck-account moet aanmaken.

Lees meer over : help, tip, social, social media, dashboard, overzicht, beheer, clickx

Reacties

comments powered by Disqus