Telenet gaat onversleuteld uitzenden
Maar Interkabel-gebied krijgt encryptie
04 mei 2009 | Pieterjan Van Leemputten
Telenet biedt vanaf vandaag enkele zenders ongeëncrypteerd aan. Het gaat om de twee VRT-kanalen, Actua TV en TV5 Monde. Daar staat wel tegenover dat de vrij te verkrijgen zenders in Interkabel-gebied grotendeels op slot gaan.
Door de aanpassing zijn bovenstaande zenders zowel in Telenet- als Interkabel-gebied digitaal te ontvangen met elke kabeltuner (settopbox) zonder abonnement op digitale televisie. Ook televisietoestellen met een ingebouwde DVB-C-decoder kunnen de signalen ontvangen. Al gaat het hier vooral om duurdere toestellen.
Juridische zekerheid
De encryptie is vooral een kwestie van auteursrechten. “We hebben bij de overname van Interkabel gemerkt dat enkele zenders niet geëncrypteerd waren. Daarom hebben we alle zenders expliciet de vraag gesteld of ze wel of niet versleuteld willen worden doorgegeven”, verduidelijkt Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts.
“We hebben afgetoetst met de zenders om juridisch zeker te zijn.” Op die manier wil Telenet voorkomen dat het in de toekomst klachten of rechtszaken krijgt van productiehuizen die hun programma’s niet vrij verspreid willen zien.
Geen verandering voor Telenet-klanten
De balans is dus dat er in het volledige Telenet-gebied vier zenders vrij digitaal verkrijgbaar zijn. Wie in Interkabel-gebied woont, zal daardoor de meeste digitale zenders zien verdwijnen. Voor wie al digitale televisie kijkt bij Telenet verandert er helemaal niets. Zij blijven het digitaal basispakket gewoon ontvangen.
Lees meer artikels over :
telenet, digitale televisie, encryptie
bron: ZDNet
22/05/2009 23:32:42
Ronvane schreef:
Hoe lang gaan deze bedrieglijke praktijken van Telenet nog aanhouden?
Tot wanneer de klanten het niet meer gaan pikken en naar een alternatief zoeken. Ik was vroeger voor alles klant bij telenet. De limieten in combinatie met de monsterlijk hoge prijzen hebben mij ertoe bewogen een alternatief te zoeken voor internet (en direct telefoon ook omdat dit een pakket was bij de nieuwe aanbieder). Momenteel heb ik enkel nog digitale tv bij telenet maar de kans is groot (en word met dit enkel groter) da we dit ook buitengooien en een schotel plaatsen. En U?
22/05/2009 23:13:31
Hoe lang gaan deze bedrieglijke praktijken van Telenet nog aanhouden?
16/05/2009 13:58:25
Tja, het is allemaal een hoop zever.
Het heeft te maken met auteursrechten en blablabla.
Hoe dom moet je niet zijn om al hun gezever te geloven.
Is het nu ondertussen bij nog geen enkele (controlerende) instantie (als die er dan al is) opgevallen dat al die signalen uit de kabel komen. Die kabel + DE AUTEURSRECHTEN die betaal je al want ANDERS HEB JE DAT SIGNAAL NIET TER BESCHIKKING!!!!!!!
WAAROM dus nog versleutelen als je het sowieso al NIET VRIJ KAN ONTVANGEN.
De reden dat deze wanpraktijk toegelaten is is duidelijk te zoeken op POLITIEK vlak. Jaren lang was er een verbod op koppelverkoop maar voor TELENET is er nooit een vuiltje aan de lucht geweest hoewel je wel verplicht werd hun digibox(-corder) te nemen om het signaal te kunnen benutten.
Het zijn en blijven bandieten. Heb zelf ondertussen abbo opgezegd. Had net voor een jaar betaald. Had per aangetekend schrijven begin december ogezegd met ingang van 1 januari (10 dagen opzeg volgens hun algemene voorwaarden). GEEN reactie gekregen. Na 2 maanden toch maar even nagevraagd want ik kreeg mijn tegoed maar niet. "Oh, wij hebben niets ontvangen meneer". Brief waarschijnlijk naar goede gewoonte geklasseerd in de papiermand zonder te lezen. "Kan u die nog eens opsturen?" Euh, nee. Zoek jij die brief maar terug."Kan je hem dan doormailen?" Ok, doorgemaild. Na een tijdje bericht "Spijtig om te vernemen dat je opstapt blablabla...". En mijn geld? Nog steeds niet. Nog maar eens gebeld. "Euh brief, niet ontvangen. Mail, niet ontvangen". Waarop hebben jullie dan gereageerd??? Dan bericht "wij sorten u uw tegoed van 31,19 euro." Wel wel wel. Amper 1 maand tv gekeken via Telenet, 168 euro betaald voor een jaar en ik krijg dat terug?? Dat is heel duidelijk niet 11/12de van 168. Weer maar eens gebeld. Na lang wachten:"U hebt gelijk, u komt +/- 20euro te kort.". Maar jongens toch 11/12de van 168 is toch 154!!!. "Maar meneer, die opzegtermijn is wel 1 maand hÃ?©! En de opzeg is pas in maart gebeurt." Moest ik tegen die mensen nog gaan zeggen om hun eigen termijn (van 10 dagen) te leren respecteren EN mijn aangetekend schrijven (de opzeg dus) was nog van 2008. Heb hen dan zelf maar het correcte bedrag gegeven. Na weer een tijdje (betalend) wachten dan toch eindelijk: "U hebt gelijk meneer, er was blijkbaar " ’een’ foutje" gebeurt bij de automatische berekening. We hebben het nu manueel uitgerekend en u krijgt nog 117,...euro van ons.
Datheeft uiteindelijke in totaal meer dan 4 maanden geduurd om mijn kabel abbo op te zeggen.
Denk je nu echt dat heel die digitale zever gaat verbeteren???
De economie is er dankzij de consument. Maar die conument is blijkbaar niet belangrijk.
En nu is het crisis en de consument heeft geen vertrouwen meer.
Rarara hoe zou dat komen???
09/05/2009 15:58:44
Ik volg dus al een tijdje het wel en wee van het digigedrocht van de providers. Ik ben al jaren (mss al te lang, want de oudere klanten worden gewoon vergeten in al die kortingen en promoties) Telenetklant en heb in het verleden al een 20-tal nieuwe klanten aangebracht. Recent deed ik een poging om digiklant te worden maar wilde de activatiekost van 50âÂ?¬ niet betalen. Dus noppes, dank u Duco. Binnenkort dien ik te verhuizen en maak mij Telenetklant af. Daarna, tenzij ik ondertussen goede alternatieven vind, maak ik mij nieuwe klant. En geniet dan uiteraard weer van de ’nieuwe-klant-voordelen’, hoop ik.
08/05/2009 18:32:01
Dank u Telenet voor nog maar eens wat leugens! Hou de technische vooruitgang nog wat jaren tegen! Doe zo voort zou ik zeggen...
06/05/2009 17:07:34
Gisteren heb ik het kabelabo - nog altijd integan - opgezegd met als reden de niet-aangekondigde gewijzigde dienstverlening, zowel analoog - verdwenen - als digitaal - gecodeerde - zenders.
Vandaag al kreeg ik telefoon van telenet om 'de zaak uit te leggen'.
In 't kort:
Dat er analoge zenders verdwenen zijn is omdat sommige zenders alleen nog digitaal willen. En 't is ook de schuld van de regering (!?)
Dat ze (bijna) allemaal gecodeerd zijn is op vraag van de zenders, en nee, telenet heeft ze niet onder druk gezet (hoe komt u daarbij?).
Digitale TV ontvangen zonder hun digibox-met-rode-knop is technisch niet mogelijk.
Nu ja, om dan maar een bekende zin te citeren: wie gelooft die mensen nog....
Een ding is wel erg duidelijk: als er opzeggingen komen voor de kabel maakt dat toch wel enige indruk...
05/05/2009 20:42:50
en wij maar betalen was het maar in di gebleven inplaats van telenet
05/05/2009 16:02:36
het was een zwarte dag gisteren.
nog maar een paar zenders kan ik bekijken. Ik ben zwaar aan het twijfelen om mijn abo op te zeggen...
05/05/2009 15:12:53
De echte reden dat die zenders gevraagd hebben om encryptie zit hem in het feit dat Telenet hen het mes op de keel gezet heeft. De vraag was niet neutraal ’wilt u uw zender geÃ?«ncrypteerd zien of niet ?’. Neen, het was een commerciÃ?«le zaak, en de zenders die open wilden zijn, gingen daarvoor een financiÃ?«le prijs betalen, tot op heden kregen ze immers een bijdrage per kijker, en die zou dan wegvallen ! Dit ’detail’ vergeet Telenet nu eventjes te vermelden.
05/05/2009 14:07:09
We kunnen ons ook afvragen waarom in BelgiÃ?« enkel de staatszender op DVB-T te verkrijgen zijn. In Frankrijk kan je bvb onversleuteld een 20-tal zenders (enkele in HD) ontvangen ’over-the-air’...
Mij ruiken deze dingen veel te erg naar protectionisme. Uit principe ga ik voor de combinatie DVB-T en sattelliet.
05/05/2009 13:33:12
De titel moest zijn: telenet zoekt ieder excuus om z’n rode knop door uw strot te rammen. Op onze tv met - nog altijd integan abo - zijn de digitale kanalen weg en is weer eens gesnoeid in het analoge aanbod. Sinds de telenet overname gestart is is er ook wel elke 2 weken in de kanalen gerutseld zodat je kon herscannen en herordenen...
Volgens de algemene voorwaarden van integan moet een wijziging in de dienstverlening vooraf aangekondigd worden, en is de keuze van eindapparatuur vrij...
Ons abo is met ingang van gisteren opgezegd. Telenet is geen betrouwbare partner, sorry voor integan/indi die het jaren wel goed gedaan hebben. Wij stappen naar TV-vlaanderen met vrije keus van apparatuur.
Dat dezelfde zenders daar wel gecodeerd zijn is om ze niet in andere landen te verspreiden. Ik zie nog niet iemand een verlengkabel leggen tot over de grens...
05/05/2009 12:32:03
Wat hebben ze precies aan die zenders gevraagd? "Mogen we jullie zender ge�«ncrypteerd doorgeven"? Overigens, zelfs als de zender de encryptie inderdaad eist, zou Telenet nog altijd de CAM kaart apart kunnen verkopen/verhuren, zodat de kijker toch niet verplicht is om een digibox te kopen.
05/05/2009 00:27:22
Vreemd toch allemaal.
Wat VIJF JAAR kon bij Indi kan plots niet meer eens Telenet Indi in haar klauwen heeft.
Eventjes kijken : de BBC zit onge�«ncrypteerd op satelliet, en is vrij te ontvangen in Groot-Brittanni�« en verscheidene landen buitn Groot-Brittanni�« voor wie een schotel op 28.2�°E richt.
De ZDF en ARD hebben zich in het verleden heftig en openlijk verzet tegen elke vorm van encryptie.
VTM, 2Be, VijftV, VT4, enz. zijn weliswaar ge�«ncrypteerd bij TV Vlaanderen, maar die aanbieder biedt een eigen CAM aan zodat iedereen die dat wil met een alternatieve decoder kan kijken.
Telenet liegt gewoon dat het gedrukt staat.
04/05/2009 21:59:41
ZDNet doet het lijken alsof het nieuws overwegend positief is. Nee, dit is een zwarte dag voor de vrije digitale televisie.
04/05/2009 21:17:38
"Wie in Interkabel-gebied woont, zal daardoor de meeste digitale zenders zien verdwijnen."
wil dit zeggen dat de mensen met een INDI-decoder het dupe zijn en bijna geen digitale zenders meer zullen kunnen ontvangen?
04/05/2009 20:27:46
Telkens wanneer telenet een bedrijf overneemt zien de klanten hun producten degraderen voor hetzelfde of nog meer geld.
Eerst de klanten van het voormalige UPC en nu zijn het de voormalige InDi-klanten die een stapje terug in de tijd zetten. Met dank aan het innovatieve telenet.
04/05/2009 18:48:49
Telenet gooit 30 zenders achter slot was een betere titel geweest. Die reden van auteursrechten is pure bullshit. In andere landen is het blijkbaar geen probleem. Je hangt trouwens ook nog eens vast aan die brakke Telenet Decoder met overbodige interactiviteit omdat ze hun box aan de smartcard koppelen...
Blog : De Redactie
Het zijn hoogdagen voor ICANN. De organisatie krijgt bakken geld voor nieuwe toplevel domeinnamen. Maar wie staat te springen om ze te gebruiken?
lees meer »
in de kijker »
news
De opstarttijd van Windows 8 is zo kort dat er nauwelijks tijd is om in de Veilige Modus te geraken. Microsoft sleutelde daarom flink aan de bootcyclus.
lees meer »
news
In Antwerpen opent vandaag Gamebox, een project waar jongeren onder begeleiding van specialisten kunnen gaan gamen.
lees meer »
help
De webapplicatie Readlists maakt gratis e-books van door jou geselecteerde nieuwsartikelen en verstuurt ze naar je smartphone, tablet of e-reader.
lees meer »
Game
Na een ongeluk met een gevangenistransport kom je in het onheilspellende Silent Hill terecht. Wapens zijn schaars, dus zal je moeten improviseren om te overleven.
lees meer »
wedstrijden »
Win 6x Mission: Impossible - Ghost Protocol!
Doe mee »