Psystar terug in strijd tegen Apple
Klonenbouwer trekt faillissementsaanvraag in
06 juli 2009 | Merijn Gelens
Psystar, de computerklonenbouwer die Mac OS X op zijn systemen levert, wil het alsnog in de rechtbank opnemen tegen aanklager Apple. Met een faillissementsaanvraag had de klonenbouwer de rechtszaak proberen te ontwijken, maar deze aanvraag trekt het bedrijf nu zelf in.
Veel keus hadden de oprichters van het bedrijf niet. Met een verzoek om de zogenaamde Chapter 11-bescherming probeerde het bedrijf onder de rechtszaak tegen Apple uit te komen. Maar rechter Robert A. Mark heeft besloten dat de rechtszaak gewoon door moet gaan, zoals Apple heeft gevraagd.
Over de rechtszaak met Apple zegt Psystar in zijn nieuwsbrief: "Als het leven je appels geeft, maak dan appelmoes."
Psystar heeft niet alleen problemen met Apple, maar ook met zijn eigen advocaten. Advocatenkantoor Carr & Ferrell heeft nog een bedrag van 88.000 dollar van de computerbouwer tegoed.
Nieuwe machine
Nu de faillissementsbescherming is opgeheven, heeft Psystar meteen een nieuwe machine op de markt gebracht.
Met de Open(7) with Mac OS X brengt Psystar Mac OS X en de Intel Nehalem Xeon-technologie samen. Deze nieuwe open computer moet veertig procent sneller zijn, kan maximaal 24 GB geheugen aansturen en is uitgerust met geluiddempend materiaal. De machine kost 1.499 dollar.
Ook heeft Psystar een nieuwe grafische bootloader gemaakt voor wie in dualboot met meerdere besturingssystemen werkt.
Lees meer artikels over :
psystar, apple, mac os x, intel
bron: ZDNet
07/07/2009 19:24:39
webkid schreef:
Het valt al zeer te betwijfelen als ze met hun interpretatie van de wetgeving zullen weg komen in Duitsland. Dat PearC zogezegd geen inbreuk pleegt op de EULA is een interpretatie van PearC zelf, niet de interpretatie van de handelsrechter. In de andere Europese landen zullen ze alvast bakzeil halen.
PearC geeft net openlijk toe dat ze inbreuk plegen op de EULA.
webkid schreef:
Wie een gratis Mac OS X-achtig OS wil, moet maar Linux installeren, er GNUStep op draaien en zelf de ontbrekende frameworks en GUI schrijven.
Hoe krijg ik hiermee dan OS X ?
07/07/2009 18:50:01
Tuinaap schreef:
Bij Windows komt het maar al te vaak voor dat de verkoper "vergeet" die de licentie te tonen, waardoor de gebruiker zich niet akkoord hoefde te verklaren. Als alle apple verkooppunten de aandacht voor details bezitten, die je aanhaalt, zijn ze inderdaad erg professioneel bezig. De verkoper die licenties aan PearC verkoopt "vergeet" dit echter wel en PearC kan rustig klonen bouwen.
Degene die Mac OS X licenties verkoopt doet hier juist niets verkeerd en "vergeet" ook niets. Uw gedachtengang klopt langs geen kanten: de licentieovereenkomst staat bij Windows Vista duidelijk op de verpakking. Als de koper te lui is om die te lezen, is dat zijn probleem, niet het probleem van de verkoper. Het is perfect toegestaan om Mac OS X licenties te verkopen. Het is PearC die zich als koper/eindgebruiker bezondigt aan illegaliteit door de aangekochte goederen te installeren op niet-Apple hardware, hetgeen neerkomt op het niet-naleven van de licentieovereenkomst. (Het is niet omdat er iemand een bepaald persoon neerschiet, dat de wapenhandelaar hiervoor verantwoordelijk kan gesteld worden.) Het valt al zeer te betwijfelen als ze met hun interpretatie van de wetgeving zullen weg komen in Duitsland. Dat PearC zogezegd geen inbreuk pleegt op de EULA is een interpretatie van PearC zelf, niet de interpretatie van de handelsrechter. In de andere Europese landen zullen ze alvast bakzeil halen.
Wie een gratis Mac OS X-achtig OS wil, moet maar Linux installeren, er GNUStep op draaien en zelf de ontbrekende frameworks en GUI schrijven.
07/07/2009 12:17:33
webkid schreef:
Als Apple naar de rechter stapt, mag PearC in het beste geval enkel nog verkopen zonder de levering van Mac OS X en zullen ze ongetwijfeld een veroordeling krijgen voor het illegaal doorverkopen van licenties.
Apple stapt alleen (nog) niet naar de rechter en trouwens, je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
07/07/2009 12:07:28
Tuinaap schreef:webkid schreef:
Bij aankoop van software, is de media waarop het geleverd wordt na aankoop uw enige eigendom. De software dat zich erop bevindt blijft steeds eigendom van de softwareleverancier, je krijgt enkel het licentierecht om het te gebruiken.
Mijn excuses voor de verwarring, ik had inderdaad beter kunnen schrijven, de licentievoorwaarden moeten beschikbaar zijn bij het nemen van een licentie (dus bij de verkoop).
webkid schreef:
Je draait rond de pot: de licentieovereenkomst is bij aankoop van de software beschikbaar en perfect in te kijken, net zoals dat bij MS Windows enz... het geval is.
Bij Windows komt het maar al te vaak voor dat de verkoper "vergeet" die de licentie te tonen, waardoor de gebruiker zich niet akkoord hoefde te verklaren. Als alle apple verkooppunten de aandacht voor details bezitten, die je aanhaalt, zijn ze inderdaad erg professioneel bezig. De verkoper die licenties aan PearC verkoopt "vergeet" dit echter wel en PearC kan rustig klonen bouwen.
PearC zal - net als Psystar overigens, die nog 88.000 dollar aan hun eigen advocaten moeten betalen - mooi op hun bek gaan. In de zaak PsyStar-Apple verloopt alles nu reeds in het voordeel van Apple. Ook hun excuus dat ze zogezegd failliet waren (een truck om een veroordeling te ontlopen), is door de rechter verworpen. Stap eens naar een lokale Apple dealer en bekijk eens de verpakking van Mac OS X. Er staat letterlijk op de doos: "Belangrijk. Het gebruik van dit product is onderworpen aan acceptatie van de licentieovereenkomsten in dit pakket. Steel geen software."
Duitsland of niet. In de handel heeft de Europese wetgeving bij discussie voorrang op de lokale wetgeving. Als Apple naar de rechter stapt, mag PearC in het beste geval enkel nog verkopen zonder de levering van Mac OS X en zullen ze ongetwijfeld een veroordeling krijgen voor het illegaal doorverkopen van licenties.
07/07/2009 11:11:44
webkid schreef:
Bij aankoop van software, is de media waarop het geleverd wordt na aankoop uw enige eigendom. De software dat zich erop bevindt blijft steeds eigendom van de softwareleverancier, je krijgt enkel het licentierecht om het te gebruiken.
Mijn excuses voor de verwarring, ik had inderdaad beter kunnen schrijven, de licentievoorwaarden moeten beschikbaar zijn bij het nemen van een licentie (dus bij de verkoop).
webkid schreef:
Je draait rond de pot: de licentieovereenkomst is bij aankoop van de software beschikbaar en perfect in te kijken, net zoals dat bij MS Windows enz... het geval is.
Bij Windows komt het maar al te vaak voor dat de verkoper "vergeet" die de licentie te tonen, waardoor de gebruiker zich niet akkoord hoefde te verklaren. Als alle apple verkooppunten de aandacht voor details bezitten, die je aanhaalt, zijn ze inderdaad erg professioneel bezig. De verkoper die licenties aan PearC verkoopt "vergeet" dit echter wel en PearC kan rustig klonen bouwen.
07/07/2009 10:54:40
Daar heb je wel gelijk in, maar er mag toch comentaar op gegeven worden.
Zijn ze in het Apple kamp ook niet vies van.
07/07/2009 09:54:11
Steeds weer wordt vergeten dat, ook al zou Apple je een contract aanbieden waarin je je eerste zoon afstaat bij zijn geboorte,
het een priv�©bedrijf blijft en de ultieme stem ligt bij de consument ligt. NIEMAND verplicht je tot aankoop.
07/07/2009 09:13:46
Zo zie je maar weer hoe belachlijk Apple in werkelijkheid is, alles voor hun eigen en niks voor een ander.
En dan maar afgeven op Microsoft dat die een monopoly heeft, maar die delen hun software wel met iedereen zodat er ook anderen aan kunnen verdienen.
07/07/2009 00:58:20
Ja jochies, jullie zijn goed bezig. Apple goed blijven verdedigen !!!!
06/07/2009 21:50:29
Tuinaap schreef:
Wie verwacht er nu ook dat je met je breekmesje moet gaan shoppen bij apple. Das toch wel h�©�©l raar, dat je verpakking MOET opmaken voor een aankoop.
Daar heb je ook geen breekmesje voor nodig. Gewoon even de verpakking openen, zoals bij alle producten trouwens, is het nu een Linksys router, Adobe CS3/CS4, Windows XP/Vista of een Senseo, van allen zit de licentieovereenkomst IN de doos. De verkoper zal je ook de licentie met plezier tonen of bezorgen.
Tuinaap schreef:
Sorry dat ik je oplichtingsplannetje doorprik, maar je moet in Belgi�« moeten de verkoopsvoorwaarden BIJ de verkoop beschikbaar zijn.
Dat is ook het geval. De verkoopsvoorwaarden staan op de achterkant van uw factuur bij de verkoper, de licentievoorwaarden van de software bevinden zich in de doos en die mag je inkijken. Apple vermeldt duidelijk dat je steeds het product mag terugbezorgen nadat het werd geopend (dit geldt dus ook als een mierenneuker als u dat bij de aanschaf "eventjes was vergeten"). So, what's your fucking problem?
Tuinaap schreef:
Ik weet niet wat je juist gezocht hebt, maar bv. de akte bij de verkoop van een huis moet door verkoper en koper ingekeken kunnen worden voor de verkoop afgerond is.
Het gaat hier niet over huizen, maar over software. Bij aankoop van software, is de media waarop het geleverd wordt na aankoop uw enige eigendom. De software dat zich erop bevindt blijft steeds eigendom van de softwareleverancier, je krijgt enkel het licentierecht om het te gebruiken. Je draait rond de pot: de licentieovereenkomst is bij aankoop van de software beschikbaar en perfect in te kijken, net zoals dat bij MS Windows enz... het geval is.
06/07/2009 21:10:46
webkid schreef:
Mac OS X 10.5 (en vorige edities) wordt geleverd met een gedrukte installatiegids "Welkom bij Leopard", waarin op pagina 81 de licentie duidelijk wordt uitgelegd.
Wie verwacht er nu ook dat je met je breekmesje moet gaan shoppen bij apple. Das toch wel h�©�©l raar, dat je verpakking MOET opmaken voor een aankoop.
webkid schreef:
Zelfs na verkoop en na het plaatsen van de installatie-dvd krijgt de gebruiker nog voor hij verder gaat met de installatie de licentievoorwaarden te lezen. Meer zelfs: je kan de installatie niet beginnen vooraleer je als gebruiker duidelijk op "akkoord" hebt geklikt inzake de licentieovereenkomst.
Sorry dat ik je oplichtingsplannetje doorprik, maar je moet in Belgi�« moeten de verkoopsvoorwaarden BIJ de verkoop beschikbaar zijn.
webkid schreef:
Uit uw betoog maak ik op dat je het ongetwijfeld veel beter weet dan tientallen juristen en rechters in een democratie, waarin voor iedereen rechten en plichten zijn uitgestippeld in democratisch gestemde en vastgelegde wetteksten.
Ik voel me vereerd dat u me zo hoog inschat, maar juristen en rechter kennen het wetboek ongetwijfeld beter dan ik. Echter is dit wetboek toegankelijk voor iedereen wat me dan ook de mogelijk biedt hierin te zoeken.
webkid schreef:
Ik heb nochtans na al die jaren niet echt de indruk dat rechters veel geloof hechten aan uw verdraaide versie van de feiten.
Ik weet niet wat je juist gezocht hebt, maar bv. de akte bij de verkoop van een huis moet door verkoper en koper ingekeken kunnen worden voor de verkoop afgerond is.
06/07/2009 20:42:27
Tuinaap schreef:
Stel dat je gelijk hebt en de verkoop volgens Apple plaats vindt bij het installeren van de software, dan moeten ze de verkoopsvoorwaarden (EULA) in een formaat aanbieden dat nadien na te lezen valt. Een PDF file is hier natuurlijk zinloos als het om een OS gaat, dus moet alles op papier gedrukt worden, iets wat Apple volgens mij niet doet.
Het wordt hoog tijd, beste Tuinaap, dat jij eens begint te praten over dingen waar je iets van afweet of praat over producten waarmee je al hebt gewerkt en ervaring mee hebt. Mac OS X 10.5 (en vorige edities) wordt geleverd met een gedrukte installatiegids "Welkom bij Leopard", waarin op pagina 81 de licentie duidelijk wordt uitgelegd. De systeemvereisten staan eveneens op de gedrukte verpakking. Een klant die OS X aanschaft of heeft aangeschaft weet dus zeer duidelijk dat het enkel bedoeld is voor Apple hardware, zelfs al tijdens de aankoop in de winkel. Zelfs na verkoop en na het plaatsen van de installatie-dvd krijgt de gebruiker nog voor hij verder gaat met de installatie de licentievoorwaarden te lezen. Meer zelfs: je kan de installatie niet beginnen vooraleer je als gebruiker duidelijk op "akkoord" hebt geklikt inzake de licentieovereenkomst. Na het openen van de verpakking mag je als gebruiker nog steeds de geopende verpakking terug bezorgen en krijg je zelfs je geld terug als je je alsnog hebt bedacht en niet akkoord bent met de licentieovereenkomst van Apple.
Uit uw betoog maak ik op dat je het ongetwijfeld veel beter weet dan tientallen juristen en rechters in een democratie, waarin voor iedereen rechten en plichten zijn uitgestippeld in democratisch gestemde en vastgelegde wetteksten.
Ik heb nochtans na al die jaren niet echt de indruk dat rechters veel geloof hechten aan uw verdraaide versie van de feiten.
06/07/2009 20:09:56
webkid schreef:
Wees maar gerust dat deze licentie door Apple in samenwerking met een hele batterij advocaten werd opgesteld en waterdicht is. Ook voor de EU.
Dan mogen ze die advocaten dringend de deur wijzen, denk ik.
Je akkoord verklaren met de verkoopsvoorwaarden geschiedt nog steeds bij de verkoop. Stel dat je gelijk hebt en de verkoop volgens Apple plaats vindt bij het installeren van de software, dan moeten ze de verkoopsvoorwaarden (EULA) in een formaat aanbieden dat nadien na te lezen valt. Een PDF file is hier natuurlijk zinloos als het om een OS gaat, dus moet alles op papier gedrukt worden, iets wat Apple volgens mij niet doet.
06/07/2009 19:29:48
Tuinaap schreef:X.-Man schreef:
Wat ik wil zeggen is dat , gezien de ULA dit verbiedt, je een LEGAAL gekocht OSX niet mag installeren op niet-mac onderdelen.
Om deze verbintenis in Europa wettelijk te maken moet deze EULA zichtbaar zijn voor het product wordt aangekocht. Bij Apple krijgt de klant deze pas te zien als hij de software installeert. Door dat verschil in wetgeving kan PearC zonder enig probleem OSX meeleveren op zijn machines, mits ze niet naar onder andere de USA verscheept worden. :twisted
Dit klopt niet. Wie OS X installeert, moet eerst de licentie lezen en akkoord gaan vooraleer hij verder kan gaan met de installatie. Als je de Apple OS X software in gebruik neemt, geef je te kennen dat je akkoord bent met de licentievoorwaarden. Indien je niet akkoord bent, mag je de software retourneren en krijg je je geld terug. Er staat duidelijk in de licentie dat het u slechts toegestaan is de software te installeren en te gebruiken op een van een Apple label voorziene computer.
Wees maar gerust dat deze licentie door Apple in samenwerking met een hele batterij advocaten werd opgesteld en waterdicht is. Ook voor de EU. Ik ben er dan ook redelijk gerust en zeker van dat alle bedrijfjes die hier tegen zondigen, in de rechtbank het deksel op de neus zullen krijgen.
Het is voor de consument toch zeer duidelijk: wil je met OS X werken, koop dan een Mac of een iPhone/iPod. Wanneer je zo'n toestel niet wil, kies dan voor Windows, Linux, FreeBSD en ontelbare andere OS-varianten. Apple heeft geen enkele problemen met deze vrije keuze hoor.
06/07/2009 18:55:47
Nochtans
(heb er wel nog nooit meer gewerkt).
Wel, je weet nu hoe. Controleer je hardware op compatibiliteir, haal een image op, dualboot en test tot het crasht 
06/07/2009 18:40:11
Ik heb al eens MacOS in mijn handen gehad en proberen te installeren. De persoon die mij die versie heeft gegeven zei er wel bij dat hij vreselijk traag was bij hem (geen drivers) endus eigenlijk enkel voor eens te zien waar alles staat. Echt meer werken kon je niet.
Als je er nog nooit mee gewerkt hebt, hoe weet je dan of het goed is?
Het is niet dat ik er echt nog nooit mee heb gewerkt... Ik ken wel wat mensen dat een Apple hebben en palm hun laptop soms wel eens in als ze 'weg' zijn
Maar zoals ik al zei: een echte test kan je dat niet noemen.
06/07/2009 18:09:20
Tuinaap schreef:X.-Man schreef:
Wat ik wil zeggen is dat , gezien de ULA dit verbiedt, je een LEGAAL gekocht OSX niet mag installeren op niet-mac onderdelen.
Om deze verbintenis in Europa wettelijk te maken moet deze EULA zichtbaar zijn voor het product wordt aangekocht. Bij Apple krijgt de klant deze pas te zien als hij de software installeert. Door dat verschil in wetgeving kan PearC zonder enig probleem OSX meeleveren op zijn machines, mits ze niet naar onder andere de USA verscheept worden.

I know I know , ben toch benieuwd naar Apple's reactie

06/07/2009 17:53:24
X.-Man schreef:
Wat ik wil zeggen is dat , gezien de ULA dit verbiedt, je een LEGAAL gekocht OSX niet mag installeren op niet-mac onderdelen.
Om deze verbintenis in Europa wettelijk te maken moet deze EULA zichtbaar zijn voor het product wordt aangekocht. Bij Apple krijgt de klant deze pas te zien als hij de software installeert. Door dat verschil in wetgeving kan PearC zonder enig probleem OSX meeleveren op zijn machines, mits ze niet naar onder andere de USA verscheept worden. :twisted
06/07/2009 17:33:40
Tuinaap schreef:X.-Man schreef:
maar je MAG OX helemaal niet op een niet-mac installeren dus waarom zou je betalen voor illegale soft ?
Geen idee, ik ga er vanuit dat
iemand steeds legale software installeert. Het is niet omdat jij illegaal bezig bent, dat een ander dit ook is.
Wat ik wil zeggen is dat , gezien de ULA dit verbiedt, je een LEGAAL gekocht OSX niet mag installeren op niet-mac onderdelen.
Blog : In het datacenter
Er zijn verschillende redenen om stroom te besparen in een datacenter. In deze blogpost gaan we in op enkele ingrepen die het energieverbruik van uw servers efficiënter maken.
lees meer »
in de kijker »
news
Uit gelekte screenshots blijkt dat Microsoft de startknop die al aanwezig is sinds Windows 95 uit de binnenkort te verschijnen bèta van Windows 8 heeft gehaald.
lees meer »
news
Microsoft laat uitschijnen dat de ARM-versie van Windows 8, bedoeld voor tablets, zowel de nieuwe Metro-interface als de klassieke desktop zal ondersteunen.
lees meer »
news
Apple ligt in China overhoop met een bedrijf dat de rechten op de naam iPad heeft. Naast een schadevergoeding eist het Chinese bedrijf excuses van de Amerikaanse technologiereus.
lees meer »
Game
"Schiet me maar aan flarden, ik raap me wel terug bijeen!", Huh? Innovatie is leuk, maar een hoofdrolspeler die zijn eigen lichaam verzamelt, is nieuw. Brengt Never Dead nog meer nieuwigheden of blijft het hier bij?
lees meer »
wedstrijden »
Win 2x Trust Vintori Wireless Speaker!
Doe mee »
Win 25x Ad-Aware Pro Internet Security!
Doe mee »