Discussie over Sabam-vergoeding op werkvloer
Politiek en Unizo niet te spreken over akkoord met VBO
17 augustus 2009 | Pieterjan Van Leemputten
Bedrijven met meer dan vijf werknemers moeten betalen voor muziek op de werkvloer. Dat stelt een akkoord tussen Sabam en het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). De maatregel krijgt meteen scherpe kritiek van Unizo en enkele politici.
Het akkoord stelt dat bedrijven die muziek willen spelen op de werkvloer, in de eetzaal of op een feestje moeten betalen aan de auteursrechtenorganisatie. Bedrijven met minder dan vijf werknemers of waar enkel familieleden werken, zijn vrijgesteld.
Kritiek
Vlak na de bekendmaking van de overeenkomst kwam er al flink wat kritiek. Zo vindt ondernemersorganisatie Unizo het jammer dat de vrijstelling er niet is voor KMO's tot tien werknemers.
Sabam voert de maatregel met terugwerkende kracht in vanaf januari 2009. Omwille van de economische crisis moeten bedrijven wel pas betalen vanaf 1 juli, maar zelfs die redenering kan op weinig begrip rekenen bij Unizo.
Ook vanuit de politiek komen kritische reacties op de deal. Open VLD-kamerlid Sofie Staelraeve verklaarde tegenover Belga dat de afspraak tussen het VBO en Sabam niet bindend is. Daarom staat het elke zelfstandige vrij om al dan niet deel te nemen. Staelraeve pleit net zoals Unizo voor een vrijstelling tot tien personeelsleden.
Openbare plaatsen
Tegelijk benadrukt ze dat het vooral om muziek op openbare plaatsen gaat, maar dat die bepalingen niet altijd even duidelijk zijn. Zo worden werkplekken waar slechts een beperkt aantal mensen komt, zoals een rusthuis, vrijgesteld.
Navigeer
19/08/2009 15:38:36
fab schreef:Kan SABAM zo maar toegang krijgen tot een werkplaats?
En als de werkgever een bijdrage moet betalen voor het beluisteren van muziek door zijn werknemers wordt dit dan niet beschouwd als een voordeel in natura?

Als ik naar Dana Winner moet luisteren, krijg ik dan mijn geld terug?
19/08/2009 15:19:48
Kan SABAM zo maar toegang krijgen tot een werkplaats?
En als de werkgever een bijdrage moet betalen voor het beluisteren van muziek door zijn werknemers wordt dit dan niet beschouwd als een voordeel in natura? 
18/08/2009 10:49:16
retaliator schreef:
Je hebt nu net een uitleg gegeven over de commerci�«le meerwaarde, nog steeds niet waarom er tweemaal langs de kassa gepasseerd moet worden. Of je vraagt geld om uit te zenden, of je vraagt geld om te beluisteren, �©�©n van de twee, ander cre�«er je tweemaal meerwaarde volgens jouw logica.
Er wordt inderdaad tweemaal meerwaarde gegenereerd:
1. radio cre�«ert meerwaarde door bepaalde muziek te draaien waardoor ze meer luisteraars hebben en dus meer reclame inkomsten
2. muziek be�¯nvloedt je koopgedrag/productiviteit dus genereer je een meerwaarde.
18/08/2009 09:43:46
Auteursrechten ok.
Maar en Belgische en Europese inningen vind ik van het goede teveel.
18/08/2009 02:55:31
X.-Man schreef:Dawn_Davenport schreef:
Zoals Koen Filler opmerkte, de radiostations moeten betalen om uit te zenden, en de luisteraar om te ontvangen, dit is schrijven met dubbel krijt.
Klopt niet helemaal.
alhoewel ik principieel TEGEN SABAM ben probeert een muzikant, uitgever, ... nu eenmaal zoveel mogelijk uit z'n product te halen.
Dus zodra je een (commerci�«le)
meerwaarde cre�«ert moet je dokken.
Je hebt nu net een uitleg gegeven over de commerciele meerwaarde, nog steeds niet waarom er tweemaal langs de kassa gepasseerd moet worden. Of je vraagt geld om uit te zenden, of je vraagt geld om te beluisteren, �©�©n van de twee, ander cre�©er je tweemaal meerwaarde volgens jouw logica.
17/08/2009 19:00:14
X.-Man schreef:
Speelt geen rol , muziek be�¯nvloedt, net als geur, je koopgedrag dus genereer je een meerwaarde.
Als je een liveband zou laat spelen in je winkel moet je die ook betalen . Ook al vind jij of ik dit teringherrie.
Als ik naar een winkel ga, en er staat een bandje teringmuziek te spelen, keer ik onmiddelijk terug zonder iets te kopen, net zoals 99% van de andere klanten, en dan spreek jij over een meerwaarde? Bovendien vraagt geen enkele klant om muziek te spelen in de winkel, die herrie wordt ons opgedrongen door de marketinggoeroe's. Eigenlijk zou de klant luistervergoeding moeten ontvangen!!! Men beseeft pas hoe storend die muziek is als ze eens afstaat wegens technische problemen, dat is pas rustig winkelen.
17/08/2009 18:40:49
Dawn_Davenport schreef:X.-Man schreef:
Radio in resto/andere handelszaak cre�«ert meerwaarde tov concurrent, etc , ect , ...
Als de desbetreffende klant zijn persoonlijke muzieksmaak gespeeld wordt heb je gelijk, maar vermits er zoveel smaken en voorkeuren zijn als mensen...
Speelt geen rol , muziek be�¯nvloedt, net als geur, je koopgedrag dus genereer je een meerwaarde.
Als je een liveband zou laat spelen in je winkel moet je die ook betalen . Ook al vind jij of ik dit teringherrie.
17/08/2009 18:22:48
X.-Man schreef:
Radio in resto/andere handelszaak cre�«ert meerwaarde tov concurrent, etc , ect , ...
Als de desbetreffende klant zijn persoonlijke muzieksmaak gespeeld wordt heb je gelijk, maar vermits er zoveel smaken en voorkeuren zijn als mensen...
17/08/2009 16:16:31
Wel, radio cre�«ert meerwaarde/inkomsten door bepaalde muziek te draaien waardoor ze meer luisteraars hebben en dus meer reclameinkomsten. Radio in resto/andere handelszaak cre�«ert meerwaarde tov concurrent, etc , ect , ...
Voor deze heffing op de werkvloer heb ik m'n bedenkingen maar welke GSM heeft er nu geen radio of MP3 functionaliteit tegenwoordig?
17/08/2009 16:09:33
auteursrechten ok, maar zoals vdb zei, trop is teveel, en met trop bedoel ik dan het aantal keren dat men langs de kassa passeert. auteursrechten voor de auteur, billijke vergoeding voor de uitvoerder, een keer op de cd of mp3, een keer voor de uitvoering op de radio, ne keer voor de radio die op de werkvloer staat, en nog ne keer omdat een klant het van ver tot in de winkel zou kunnen horen. Dan ook nog eens een keer auteursrechten op ’blanco dragers’ ook als die dienen om de boekhoudgegevens op te backuppen...
sabam en co is daarmee nog iritanter dan de getuigen van jehova aan de deur, die zie je hooguit 2 keer per jaar.
17/08/2009 16:01:02
Vermits de overeenkomst is afgesloten tussen Sabam en het VBO, mogen we er van uitgaan dat de bijdrage enkel moet betaald worden door bedrijven die lid zijn van het VBO? Of gaat het VBO ook al regels opleggen aan niet leden?
17/08/2009 14:36:33
Dawn_Davenport schreef:
Zoals Koen Filler opmerkte, de radiostations moeten betalen om uit te zenden, en de luisteraar om te ontvangen, dit is schrijven met dubbel krijt.
Klopt niet helemaal.
alhoewel ik principieel TEGEN SABAM ben probeert een muzikant, uitgever, ... nu eenmaal zoveel mogelijk uit z'n product te halen.
Dus zodra je een (commerci�«le)
meerwaarde cre�«ert moet je dokken.
17/08/2009 14:32:20
Zoals Koen Filler opmerkte, de radiostations moeten betalen om uit te zenden, en de luisteraar om te ontvangen, dit is schrijven met dubbel krijt.
17/08/2009 14:13:50
Toch nog even nuanceren: het gaat hier natuurlijk over muziek van auteurs die bij Sabam geregistreerd zijn. Je vindt tegenwoordig veel Sabamvrije muziek die je probleemloos kan afspelen op elke werkvloer, kindercreche, bejaardenhuis, caf�©, restaurant, ... Het probleem is dat je zelf moeite moet doen. Wil je geen moeite doen, dan kan je tegen een kleine vergoeding terecht bij Jamendo pro, hierbij gaat een deel van de opbrengst rechtstreeks naar de artiest, en niets naar uitgeverijen: http://pro.jamendo.com/en/
zie ook m’n website die over deze problematiek gaat:
netwaves.org
17/08/2009 13:37:09
Toch nog even nuanceren: het gaat hier natuurlijk over muziek van auteurs die bij Sabam geregistreerd zijn. Je vindt tegenwoordig veel Sabamvrije muziek die je probleemloos kan afspelen op elke werkvloer, kindercreche, bejaardenhuis, caf�©, restaurant, ... Het probleem is dat je zelf moeite moet doen. Wil je geen moeite doen, dan kan je tegen een kleine vergoeding terecht bij Jamendo pro, hierbij gaat een deel van de opbrengst rechtstreeks naar de artiest, en niets naar uitgeverijen: http://pro.jamendo.com/en/
zie ook m’n website die over deze problematiek gaat:
netwaves.org
17/08/2009 11:42:19
Sabam is een zeer ondoorzichtige organisatie, die geldt probeert te pakken op de zwakke plekken in onze maatschappij, zonder dat onze muziekindustrie er beter van wordt.
Toen ik als student fuiven organiseerde kwam de man van Sabam altijd langs om zijn deel van de inkomsten te innen. Ik heb toen de man van de Sabam gevraagd hoe hij wist welke muziek wij op onze fuiven draaiden, zodat hij wist welke artiesten moesten vergoed worden, maar hij bleef op de vlakte, zelfs na aandringen. Ik had er een heel slecht gevoel bij. Dat het bedrag dat Sabam vraagt afhankelijk was van het entreegeld dat gevraagd wordt, vond ik ook niet netjes.
Bij radiouitzendingen worden zowel de uitzender als de ontvanger geviseerd.
Misschien moeten we met allen zeggen dat we enkel naar het klassieke Klara luisteren naar muziek die minstens 100 jaar oud is, want daar zijn er geen rechten op.
17/08/2009 11:29:34
Ze zijn hun eigen artiesten een slecht naam aan het geven. Zulke idiote maatregelen zijn muggenzifterij en sporen de mensen volgens mij nog meer aan om illegaal te werken.
Ook voor promotie is muziek op het werk wel handig. Meestal wordt daar de radio of MP3 speler opgezet van een werknemer (en telkens eens iemand anders). Als een andere werknemer plots beseft dat de muziek van zijn collega toch wel goed meevalt kan hij misschien ook fan worden. Als alles gebeurt hoe sabam het wilt, hoe kan men dan nog muziek gaan vinden dat je bevalt? De meeste mensen blijven immers toch vertrouwd aan hun eigen radio zender en wisselen dus niet af.
Zelfde wat onlangs is gebeurt met Sabam en YouTube. Sommige artiesten hadden er zelf niets op tegen dat hun muziek op YouTube stond vanwege de gratis massapublicteit.
Blog : De Redactie
Het zijn hoogdagen voor ICANN. De organisatie krijgt bakken geld voor nieuwe toplevel domeinnamen. Maar wie staat te springen om ze te gebruiken?
lees meer »
in de kijker »
news
De opstarttijd van Windows 8 is zo kort dat er nauwelijks tijd is om in de Veilige Modus te geraken. Microsoft sleutelde daarom flink aan de bootcyclus.
lees meer »
news
In Antwerpen opent vandaag Gamebox, een project waar jongeren onder begeleiding van specialisten kunnen gaan gamen.
lees meer »
help
De webapplicatie Readlists maakt gratis e-books van door jou geselecteerde nieuwsartikelen en verstuurt ze naar je smartphone, tablet of e-reader.
lees meer »
Game
Na een ongeluk met een gevangenistransport kom je in het onheilspellende Silent Hill terecht. Wapens zijn schaars, dus zal je moeten improviseren om te overleven.
lees meer »
wedstrijden »
Win 6x Mission: Impossible - Ghost Protocol!
Doe mee »