Windows 7 slorpt geheugen op
Meeste computers botsen op RAM-limiet
18 februari 2010 | Pieterjan Van Leemputten
Meer dan tachtig procent van de computers op Windows 7 kampt met een tekort aan werkgeheugen. Ondanks dat het RAM-geheugen veel groter is, lijkt het systeem een stuk gulziger ten opzichte van XP.
De vaststelling is afkomstig van het Amerikaanse bedrijf Devil Mountain Software dat via zijn exo.performance.network de prestaties van zo’n 23.000 computers meet. Daaruit blijkt dat 86 procent van de computers met Windows 7 regelmatig te weinig geheugen over heeft, ten opzichte van veertig procent bij Windows XP.
Als het RAM-geheugen (bijna) opraakt, gaat een systeem aanzienlijk trager en onstabieler reageren. Het is dus een belangrijke factor voor een vlotte computerervaring.
Op zijn exo-blog merkt het bedrijf verder nog op dat het werkgeheugen van pc’s met Windows 7 gemiddeld 3,3 gigabyte bedraagt, waar XP-toestellen gemiddeld 1,7 gigabyte gebruiken. Ondanks de hogere capaciteit blijft er dus minder over.
Ook Vista
De meting van het bedrijf moet wel een beetje genuanceerd worden. Zo is het percentage Vistacomputers dat regelmatig met geheugentekort kampt ook al tachtig procent.
Bovendien wordt er geen reden opgegeven waarom Vista en 7 meer geheugen zouden verbruiken. Ook is het niet bekend hoeveel of welke programma’s en achtergrondservices er draaien op het moment van de meting.
update 22/02: Dit onderzoek slaat de bal mis. Verhoogd geheugengebruik maakt Windows 7 net efficiënter, blijkt uit nieuwe informatie.
Lees meer artikels over :
software, hardware, geheugen, windows7, windows, microsoft
bron: ZDNet
04/03/2010 11:08:46
Toka schreef:
Maar dat zijn nu ook niet de hoofdfuncties voor een computer.
En wat mag voor u dan wel de hoofdfunctie van een computer wezen?
03/03/2010 11:00:04
Misschien dat men ook is eraan kan denken om te veranderen van OS? Ik draai op Linux. En heb eerlijk gezegd geen problemen. Inderdaad voor gamers en fotofreaks kan het wel eens problemen geven. Maar dat zijn nu ook niet de hoofdfuncties voor een computer. Gevolg is wel dat MS nu mensen verplicht om alweer kosten te doen, voor hun hardware (geheugen) en dan de kosten voor hun nieuw OS ongeveer elke drie jaar. Tja,......je doet maar.
22/02/2010 11:31:39
nobel173 schreef:
Das een fout die al lang bekend is sinds Vista. Een nuttig tooltje is het installeren van het programma RAMRUSH. Het start op met je pc en je kunt zelf een optimalisering doen om ongebruikt ramgeheugen vrij te krijgen. Zo kan je tot wel 1 GB Ram vrijkrijgen.
1: het is geen fout, zie ander artikel op zdnet
2: het is al bewezen dat ramrush uw pc nog slechter maakt ipv beter
20/02/2010 10:58:32
Das een fout die al lang bekend is sinds Vista. Een nuttig tooltje is het installeren van het programma RAMRUSH. Het start op met je pc en je kunt zelf een optimalisering doen om ongebruikt ramgeheugen vrij te krijgen. Zo kan je tot wel 1 GB Ram vrijkrijgen.
20/02/2010 03:30:28
webkid schreef:
van doppen heb ik geen last, ik werk gemiddeld ruim 100 uren per week.
Sukkelaar.
19/02/2010 23:01:58
DraXken schreef:Je hebt gelijk. Iets te voorbarig met mijn conclusie

Ik herinner mij gewoon de discussie over Superfetch en geheugengebruik en ging er vanuit dat daar het misverstand onstaan was... Maar de inhoud van het artikel is inderdaad niet genoeg om die conclusie te trekken.
Anders had ik wel wat meer info gewillen, maar maakt al niet uit: we houden het dan maar op "bladvulling".
19/02/2010 21:14:15
Dawn_Davenport schreef:webkid schreef:
Bij mij komen er geen computers binnen met minder dan minimum 4GB RAM. Zelfs dat is anno 2010 eigenlijk te weinig en een minimum.
Lees jij jouw eigen onzin eigenlijk ooit wel eens? Minder dan minimum.................eigenlijk te weinig en een minimum?????
Blijkbaar een beroepsdopper die dringend moet bijgeschoold worden.
Uw antwoord is een illustratie van uw intelligentie: u hebt er zelfs nog minder dan mijn kleinste teen; je reageert zelfs als er iets cynisch in uw eigen kleuterstijl wordt geschreven. Beste kleuter, van doppen heb ik geen last, ik werk gemiddeld ruim 100 uren per week.
19/02/2010 19:29:18
jackybe67 schreef:
Bij mij komen er geen computers binnen met minder dan minimum 4GB RAM. Zelfs dat is anno 2010 eigenlijk te weinig en een minimum.
En totaal overbodig voor Jan Modaal.
19/02/2010 19:13:08
webkid schreef:
Bij mij komen er geen computers binnen met minder dan minimum 4GB RAM. Zelfs dat is anno 2010 eigenlijk te weinig en een minimum.
Lees jij jouw eigen onzin eigenlijk ooit wel eens? Minder dan minimum.................eigenlijk te weinig en een minimum?????
Blijkbaar een beroepsdopper die dringend moet bijgeschoold worden.
19/02/2010 18:39:06
Dawn_Davenport schreef:jackybe67 schreef:Toch raar dat Windows fanboys zoveel moeilijkheden hebben om kritiek te aanvaarden van hun zo geliefde os

Maar lulletje toch, had je dan verwacht dat ik om jou te plezieren hier steen en been ging klagen over Windows?
Toch raar dat Apple fanboys zo makkelijk alles slikken, het lijkt wel een bende simpele pubers.
Typisch voor de Windows-sekte: de problemen met hun troetelding negeren of verzwijgen. Ook te weinig geheugen in hun computers droppen en dan zagen dat ze er te kort hebben voor hun "bagger OS".
Bij mij komen er geen computers binnen met minder dan minimum 4GB RAM. Zelfs dat is anno 2010 eigenlijk te weinig en een minimum.
18/02/2010 21:39:41
schwungman schreef:DraXken schreef:Vista en 7 gaan gewoon meer vrij geheugen aanspreken voor bepaalde services, zoals Superfetch. Het wil dus niet zeggen de programmaâÂ?Â?s die je draaien hebt ook al de ruimte in beslag nemen die Windows aangeeft... Veel ervan zal in gebruik zijn door o.a. Superfetch, dat net dient om veelgebruikte programmaâÂ?Â?s/taken sneller uit te voeren. Of het ook effectief werkt, laat ik open. Maar volgens mij is er niet echt een probleem

Je zou verwachten dat "onderzoekers" toch iets meer "onderzoeken" :--)
Mja heb je dan een andere bron geraadpleegd? Want je weet gewoon niet wat ze exact meten en dat is natuurlijk essentieel.
Anyway: hoe je dit rijmt met netbooks is me al helemaal onduidelijk. TMoest weer niveel zijn voor zdnet precies.
Je hebt gelijk. Iets te voorbarig met mijn conclusie

Ik herinner mij gewoon de discussie over Superfetch en geheugengebruik en ging er vanuit dat daar het misverstand onstaan was... Maar de inhoud van het artikel is inderdaad niet genoeg om die conclusie te trekken.
18/02/2010 17:50:06
DraXken schreef:Vista en 7 gaan gewoon meer vrij geheugen aanspreken voor bepaalde services, zoals Superfetch. Het wil dus niet zeggen de programmaâÂ?Â?s die je draaien hebt ook al de ruimte in beslag nemen die Windows aangeeft... Veel ervan zal in gebruik zijn door o.a. Superfetch, dat net dient om veelgebruikte programmaâÂ?Â?s/taken sneller uit te voeren. Of het ook effectief werkt, laat ik open. Maar volgens mij is er niet echt een probleem

Je zou verwachten dat "onderzoekers" toch iets meer "onderzoeken" :--)
Mja heb je dan een andere bron geraadpleegd? Want je weet gewoon niet wat ze exact meten en dat is natuurlijk essentieel.
Anyway: hoe je dit rijmt met netbooks is me al helemaal onduidelijk. TMoest weer niveel zijn voor zdnet precies.
18/02/2010 17:30:04
jackybe67 schreef:Toch raar dat Windows fanboys zoveel moeilijkheden hebben om kritiek te aanvaarden van hun zo geliefde os

Maar lulletje toch, had je dan verwacht dat ik om jou te plezieren hier steen en been ging klagen over Windows?
Toch raar dat Apple fanboys zo makkelijk alles slikken, het lijkt wel een bende simpele pubers.
18/02/2010 17:22:44
ZDNet.be schreef:
Ook is het niet bekend hoeveel of welke programmaâÂ?Â?s en achtergrondservices er draaien op het moment van de meting.
Quod erat demonstrandum
Next

18/02/2010 17:05:11
Dawn_Davenport schreef:
Ik heb noch met XP, noch met Vista, noch met W7 ooit problemen met geheugen gehad. Wat mij betreft valt dit artikeltje onder de categorie stemmingmakerij,
Toch raar dat Windows fanboys zoveel moeilijkheden hebben om kritiek te aanvaarden van hun zo geliefde os

18/02/2010 16:17:58
Vista en 7 gaan gewoon meer vrij geheugen aanspreken voor bepaalde services, zoals Superfetch. Het wil dus niet zeggen de programma’s die je draaien hebt ook al de ruimte in beslag nemen die Windows aangeeft... Veel ervan zal in gebruik zijn door o.a. Superfetch, dat net dient om veelgebruikte programma’s/taken sneller uit te voeren. Of het ook effectief werkt, laat ik open. Maar volgens mij is er niet echt een probleem
Je zou verwachten dat "onderzoekers" toch iets meer "onderzoeken" :--)
18/02/2010 15:56:03
Ik heb noch met XP, noch met Vista, noch met W7 ooit problemen met geheugen gehad. Wat mij betreft valt dit artikeltje onder de categorie stemmingmakerij,
18/02/2010 15:29:37
Inderdaad.
De pc ligt al 3 dagen aan en gebruik ongeveer 1gb.
Ik heb maar 2gb aan ram geheugen en heb nog nooit te kort gehad.
18/02/2010 15:16:33
Wat is dat voor flutonderzoek. Momenteel heb ik 1.1gb in gebruik en 1.5gb in standby (prefetching dus) en dan is er nog altijd 800mb vrij.. Thuis heb ik ongeveer hetzelfde. Mijn netbook met 1gb geheugen heeft ook geen last van te weinig geheugen.
Blog : In het datacenter
Er zijn verschillende redenen om stroom te besparen in een datacenter. In deze blogpost gaan we in op enkele ingrepen die het energieverbruik van uw servers efficiënter maken.
lees meer »
in de kijker »
news
Uit gelekte screenshots blijkt dat Microsoft de startknop die al aanwezig is sinds Windows 95 uit de binnenkort te verschijnen bèta van Windows 8 heeft gehaald.
lees meer »
news
Microsoft laat uitschijnen dat de ARM-versie van Windows 8, bedoeld voor tablets, zowel de nieuwe Metro-interface als de klassieke desktop zal ondersteunen.
lees meer »
news
Apple ligt in China overhoop met een bedrijf dat de rechten op de naam iPad heeft. Naast een schadevergoeding eist het Chinese bedrijf excuses van de Amerikaanse technologiereus.
lees meer »
Game
"Schiet me maar aan flarden, ik raap me wel terug bijeen!", Huh? Innovatie is leuk, maar een hoofdrolspeler die zijn eigen lichaam verzamelt, is nieuw. Brengt Never Dead nog meer nieuwigheden of blijft het hier bij?
lees meer »
wedstrijden »
Win 2x Trust Vintori Wireless Speaker!
Doe mee »
Win 25x Ad-Aware Pro Internet Security!
Doe mee »