Mediareuzen niet op iPad

Twee Amerikaanse mediaconglomeraten zullen hun content niet naar HTML5-compatibele video omzetten. Dat zou te veel tijd en geld kosten, en volgens hen domineert Flash het internet. Ook Nokia en Opera scharen zich achter Adobe.

De beslissing van Time Warner en NBC Universal heeft een grote impact op de mobiele apparaten van Apple. Zo zullen zenders zoals CNN, NBC en HBO niet langer video voor de iPad omzetten. Daardoor blijven alleen nog Disney en Viacom uit het Amerikaanse aanbod over.

Flash is koning
Wat nog meer zout op de wonde strooit, is dat ook Nokia en Opera nu voor Adobe kiezen. Zowel de apparaten van Nokia als Opera's mobiele browser zullen de nieuwe Flashversie 10.1 draaien. Eerder werd al bekend dat ook Android 2.2 die versie ondersteunt.

Apple dreigt nu de enige fabrikant op de markt te worden die Flash niet toelaat. Als Time Warner en NBC Universal voet bij stuk houden, zal de iPad heel wat minder videocontent kunnen bieden dan de tablet-pc’s van de andere bedrijven.

Wie zal wijken?
De vraag is echter wie er het eerst zal moeten toegeven. Aan de ene kant is de iPad een enorm succes buiten de VS gebleken. Mediaconglomeraten hebben er dus alle baat bij dat ze hun content via die weg kunnen verspreiden. Aan de andere kant wordt Apple-topman Steve Jobs steeds meer als een machtsgeile controlefreak afgeschilderd.

Wie een iPad koopt, zou in principe een bijsluiter moeten krijgen waarop staat: 'Kan geen porno en Amerikaanse shows afspelen. Comedy Central en Disney zijn wel beschikbaar.' Zo'n aanbod kan zelfs de trouwste iGeeks niet bekoren.

Lees meer over : ontwikkelaar, mobile, apple, adobe, flash, nokia, opera, timewarner, nbcuniversal, nieuws

Over

Dit artikel verscheen in de reeks:

Reacties

comments powered by Disqus