Vlaamse omroepen hekelen digitaal opnemen
Ten strijde tegen Telenet en Belgacom
30 augustus 2010 | Jibbe Van Oost
De televisiemaatschappijen rond vtm, 2BE, VRT, VT4 en Vijftv vinden dat het te makkelijk is om programma’s op te nemen. Ze schreven een brief aan Telenet en Belgacom om daarover te klagen.
Met digitale televisie is het nu wel heel makkelijk om programm’s op te nemen. Daardoor kijken mensen nu niet meer naar zenders, maar naar programma’s, zo klagen de mediabedrijven VMMa, VRT en SBS België.
Doordat mensen nu zelf gratis kunnen opnemen, bestellen mensen minder programma’s via de diensten Net Gemist, iWatch en C-More. Mensen bekijken de kopie die op de harde schijf van hun eigen digicorder staat en kopen dus geen video op aanvraag meer.
In een brief aan Telenet-topman Duco Sickinghe klaagden de mediabazen over de inkomsten die ze mislopen door mensen die zelf hun programm’s opnemen. Telenet heeft de brief ontvangen en voert gesprekken.
Belgacom voelt zich niet geroepen om het voortouw te nemen als kleinere speler op de tv-markt.
Lees meer artikels over :
telecom, digitaletv, digitaal, opnemen, digicorder, telenet, belgacom
bron: De Standaard Online
04/11/2010 13:57:31
ze willen gewoon meer geld en daar komt het op neer
vroeger enkel met telenet kon men ook opnemen en dan zegden ze toch ook niets en was het normaal maar nu hoooooo ,het is tenslotte de industrie ie deze dvd recorders heeft gemaakt ook uit winst belang
04/10/2010 07:48:17
Weer eens in Belgi�«/Vlaanderen (de eeuwige zagers en krefters). Dat ze zorgen voor goeie programmas dan zullen de mensen naar die goedkope rommel op VRT & VTM niet kijken waar je om de x? minuten geconfronteerd word met eindeloze reclameboodschappen. Dat ze stoppen met die herhalingen die we al moe gekeken zijn. Ik/wij hebben altijd al kunnen opnemen op de videorecorder en toen hoorde je niks en nu plotseling wel. Waarom? geld geld geld niks meer niks minder.
03/09/2010 17:26:10
Wa is me dat weer voor een flauwe shit. Ik betaal mijn kabelaansluiting en huur mijn digicorder. Omdat ik veel van films hou, heb ik het abonnement Prime film erbij genomen en ja ik kan alle films opnemen en er naar kijken wanneer ik wil. Voor abonnees die het Prime film pakket hebben, krijg je ook Prime Film on demand erbij. Andere programma’s waar reclame tussen zit, neem ik op om daarna de reclame te kunnen doorspoelen. Moest een mens met al de reclame die ze tonen op TV, ook die producten kopen, dan moet je denk ik al vlug nog een paar stokkeerruimten gaan bijbouwen. Dat on demand systeem vind ik pure shit. Vroeger was er in mijn straat ook een videotheek, heb ik nooit die uitbater aan mijn deur gekregen om van zijn oren te maken dat ik geen video films bij hem ging gaan huren. Een mens is toch vrij van te beslissen of hij een film of wat dan ook te huren of niet soms. Voor de reclame die nu tussen de programma’s komen kan dit opgelost worden. In Amerika bestaat er trouwens al dergelijk systeem. Daar kan je kiezen tussen uitzendingen met of zonder reclame ertussen, natuurlijk indien je geen reclame tussen je uitzendingen wil, moet je daarvoor ook een kleine vergoeding voor betalen. Maar mocht dit hier bij ons ook aangeboden worden, neem ik dat er zeker bij. Trouwens illegaal downloaden moet je tegenwoordig niet meer doen. Je koop een LCD-computerscherm met een TV-tuner erin, sluit daarop een digicorder en via je computerscherm waar de tuner inzit, kan je de programma’s (films) op je HD zetten, een DVD+R erin steken en kopy, kopy. Dus dat is legaal.
03/09/2010 17:21:50
Wa is me dat weer voor een flauwe shit. Ik betaal mijn kabelaansluiting en huur mijn digicorder. Omdat ik veel van films hou, heb ik het abonnement Prime film erbij genomen en ja ik kan alle films opnemen en er naar kijken wanneer ik wil. Voor abonnees die het Prime film pakket hebben, krijg je ook Prime Film on demand erbij. Andere programma’s waar reclame tussen zit, neem ik op om daarna de reclame te kunnen doorspoelen. Moest een mens met al de reclame die ze tonen op TV, ook die producten kopen, dan moet je denk ik al vlug nog een paar stokkeerruimten gaan bijbouwen. Dat on demand systeem vind ik pure shit. Vroeger was er in mijn straat ook een videotheek, heb ik nooit die uitbater aan mijn deur gekregen om van zijn oren te maken dat ik geen video films bij hem ging gaan huren. Een mens is toch vrij van te beslissen of hij een film of wat dan ook te huren of niet soms. Voor de reclame die nu tussen de programma’s komen kan dit opgelost worden. In Amerika bestaat er trouwens al dergelijk systeem. Daar kan je kiezen tussen uitzendingen met of zonder reclame ertussen, natuurlijk indien je geen reclame tussen je uitzendingen wil, moet je daarvoor ook een kleine vergoeding voor betalen. Maar mocht dit hier bij ons ook aangeboden worden, neem ik dat er zeker bij. Trouwens illegaal downloaden moet je tegenwoordig niet meer doen. Je koop een LCD-computerscherm met een TV-tuner erin, sluit daarop een digicorder en via je computerscherm waar de tuner inzit, kan je de programma’s (films) op je HD zetten, een DVD+R erin steken en kopy, kopy. Dus dat is legaal.
03/09/2010 15:38:56
Pie schreef:
Het kan ook zijn dat de directeur dringend de nieuwste Ferrari nodig heeft voor zijn collectie, dat weet eveneens niemand.
Daar zit het hem. Als ze meer willen verdienen moeten ze ofwel betere programma's maken die meer kijkers lokken ofwel snoeien in de uitgaven: minder loon/bonussen voor de toplui en efficienter omgaan met de budgetten. Niet op de weeral op de consument zijn dak gaan zitten om meer inkomsten te genereren voor hetzelfde of minder terug te geven.
03/09/2010 15:35:45
uilefeesten schreef:
Willen ze nu echt de laatste cent uit onze zakken halen ???
Wie zegt dat, werk jij op de boekhouding van een omroep? Toevallig financieel beheerder van de VT4? Wie weet zitten ze allemaal te krabben om te overleven, dat weet jij niet. Het kan ook zijn dat de directeur dringend de nieuwste Ferrari nodig heeft voor zijn collectie, dat weet eveneens niemand.
03/09/2010 14:34:23
Laat ons de omroepen massaal boycotten !
Vanaf heden kijken we dan enkel nog naar buitenlandse zenders of kijken we gewoon geen tv meer.
We downloaden dan films en series illegaal en gaan ook illegaal muziek downloaden.
Wat is er in godsnaam aan de hand in dit land ? Willen ze nu echt de laatste cent uit onze zakken halen ???
01/09/2010 14:57:04
je kon vroeger toch ook alles opnemen met een video wat willen ze nu wij betalen al genoeg abonnement en dan nog eens apart betalen om op tenemen het systeem net gemist is goed maar de comerciele zenders vtm b2 vt4 vijf tv enz is duur laat het maar zoals het is
31/08/2010 18:09:57
iedereen mag toch programma's van die vlaamse omroepen opnemen wanneer de bevolking wil. terwijl ze een digirecorder of een DVD speler met opname-functies heeft. 
31/08/2010 15:40:35
Da's geen spelling maar grammatica (en dialect)
31/08/2010 14:02:04
Pie schreef:
Waarvan leven de zenders denkt ge, van het geld dat ze uitschijten? In alle landen wordt er reclame tussen de programma's getoond, zelfs nog meer als in Belgi�«. Leer de dingen eerst ook van de andere kant te bekijken alvorens commentaar te geven.
(en installeer eens een spellingschecker)
Zegt de man die schrijft: "meer als"; Het is: "meer dan"

31/08/2010 10:35:45
Waarvan leven de zenders denkt ge, van het geld dat ze uitschijten? In alle landen wordt er reclame tussen de programma's getoond, zelfs nog meer als in Belgi�«. Leer de dingen eerst ook van de andere kant te bekijken alvorens commentaar te geven.
(en installeer eens een spellingschecker)
31/08/2010 10:06:34
Eigen schult dikke bult , de mensen zijn het beu om ,om de haverklap met reclame om de oren te worden geslagen,, kijk een programma naar de comerciele zenders dan is de tijd van het preogramma 15 min.en 20 min.reclame en dan nog steeds dezelfde zever , de mensen moesten een coalitie maken en waarover er veel reclame op tv komt niet te kop�ªn, reclame op tv kost veel geld een betere reclame zou zijn maak uw producten goedkoper ,dat doet de mensen kopen,..waarom komt er zoveel reclame over belgacom en telenet dig.tv op het scherm omdat het opbrengd natuurlijk,
31/08/2010 09:58:40
Masqita schreef:
Inderdaad, het concept van on-demand programmaâÂ?Â?s is momenteel gewoon al achterhaald.
All�© kom, als het gaat om programma's die zeer recent uitgezonden misschien, maar voor oude programma's of films is dat het beste alternatief tegen illegaal downloaden. Of is het misschien achterhaald als je bvb Merlina of iets dergelijk kan opvragen (geen idee of dat in het aanbod zit, ik heb geen digitale tv)
30/08/2010 22:19:41
Ik kijk nu al weinig tv, als ze nog wat gaan klooten met de functionaliteit en er nog geld voor gaan vragen op de koop toe mogen ze die bakken komen halen. Misschien zou dat zo slecht nog niet zijn, dan zal er mss weer contact tussen buren ontstaan ?? Dat ze van tv kijken maar een kostelijke hobby maken... ’t is toch allemaal dikke zever dat ze erop tonen...
30/08/2010 15:33:10
Euh, een paar jaar geleden bestond enkel een video- of dvd-recorder en kon je gewoon helemaal *niks* on demand bestellen en betalen. Het blijft dus sowieso winst, ook al wordt er momenteel meer gratis opgenomen dan vroeger!
30/08/2010 15:19:56
De dag dat dit gebeurd, zal ik alle programma’s beginnen downloaden (met weggeknipte reclame) en er zullen waarschijnlijk nog veel mensen zijn die dit zullen gaan doen.
verder satelliet op het dak en eindelijk geen beperkingen.
30/08/2010 14:46:49
Gangsters zij het allemaal !
In het begin moesten we 5 âÂ?¬ maand betalen voor een functionaliteit die met een standaard DVD/HD recorder gratis is. Eindelijk is dat afgeschaft en dat een goeie zaak ook trouwens.
En waarom nemen de mensen uiteindelijk hun programma’s op ?
Omdat een standaard avond tv al heeeel laat begint omdat er nog al die flauwekul tussen moet van eindeloze soap herhalingen en andere waardeloze troep (die ook nog eens herhaald word). Als je elke dag om 5 u eruit moet wil je wel de avond ervoor nog eens kunnen ontspannen en de films beginnen maar pas op 21 u of later. Of de leuke series worden gewoon veel te laat geprogrammeerd. Komen er dan nog eindeloos lange saaie reclame blokken (ook herhalingen trouwens niet niets of grappig) tussen van 10 minuten waardoor je "den draad" van je film of serie kwijt bent.
Waarom zouden we dan nog een moeten extra betalen video on demand diensten ?
2,5 âÂ?¬ per aflevering en kijk eens naar de prijs van de DVD box van een serie en reken maar eens uit hoeveel je goedkoper bent ZONDER IRRITANTE reclame van Dash,Dref of andere flauwekul.
Dat ze eerst maar eens hun aanbod verbeteren alvorens weer eens in onze zakken te gaan zitten. De digitale media maffia in Belgie zou eens ter orde moeten geroepen worden.
Stoppen met zinloze herhalingen en een serie volledige tonen. Minder reclame en leukere reclame en laat ons aub de huidige PVR-functie behouden zonder nutteloze kosten.
30/08/2010 13:36:07
Inderdaad, het concept van on-demand programma’s is momenteel gewoon al achterhaald.
Alle zenders die momenteel steen en been klagen hadden al veel vroeger moeten zien dat het huidig model niet werkt en nooit kan werken en zoeken naar iets dat wel werkt. Er zijn al genoeg voorbeelden in het buitenland die bewijzen dat het wel kan: Hulu, BBC iPlayer, Netflix. Nu pretenderen dat on-demand niet winstgevend is door de mogelijkheid programma’s op te nemen is kortzichtig.
De oplossing is simpel en zal inderdaad weer een zekere investering vragen: een gratis, beperktere versie eventueel ondersteund door niet-doorspoelbare reclameblokken. Daarnaast een reclamevrije en fixed-cost on-demand service. Niet alleen betalen wij voor ons televisie-abonnement al veel te veel in vergelijking met de ons omringende landen, maar de huidige on-demand prijzen zijn gewoon veel te buitensporig om populair te kunnen worden.
En ergens moet de huidige reactie ons niet verwonderen, we wachten ondertussen al jaren op de beloofde (en door zowel Telenet als Belgacom ondersteunde) 5.1 stereo uitzendingen.
Ik kan Telenet eigenlijk alleen maar een pluim geven voor het feit dat ze hun diensten verbeteren door bijvoorbeeld de mogelijkheid te bieden via tv.be de digicorder te programmeren.
30/08/2010 13:16:03
De omroepen willen eigenlijk DRM, maar experimenten met DRM uit het verleden tonen aan dat dit gewoon leidt tot meer piraterij. Tijdens een opname moeten we tenminste nog de reclame doorspoelen, dus dat is een betere uitweg.
De omroepen klagen dat ze weinig on-demandprogramma’s verkopen? Hier is een idee: toon een niet-doorspoelbare advertentie voor elk opgevraagd programma en maak herbekijken gratis. Met die ene advertentie zullen ze meer geld verdienen dan met hun duur on-demandaanbod.
Blog : In het datacenter
Er zijn verschillende redenen om stroom te besparen in een datacenter. In deze blogpost gaan we in op enkele ingrepen die het energieverbruik van uw servers efficiënter maken.
lees meer »
in de kijker »
news
Uit gelekte screenshots blijkt dat Microsoft de startknop die al aanwezig is sinds Windows 95 uit de binnenkort te verschijnen bèta van Windows 8 heeft gehaald.
lees meer »
reviews
Natuurlijk wil je die enorme onlinemuziekbibliotheek kunnen beluisteren vanuit het comfort van je huiskamer. We nemen een aantal apparaten onder de loep die dat mogelijk maken.
lees meer »
news
Wie zichzelf als particulier, bedrijf of zelfstandige promoot via Facebook, stuit op zeer strikte voorwaarden. De site bezit alles en mag je voor het minste buitengooien.
lees meer »
Game
"Schiet me maar aan flarden, ik raap me wel terug bijeen!", Huh? Innovatie is leuk, maar een hoofdrolspeler die zijn eigen lichaam verzamelt, is nieuw. Brengt Never Dead nog meer nieuwigheden of blijft het hier bij?
lees meer »
wedstrijden »
Win 2x Trust Vintori Wireless Speaker!
Doe mee »
Win 25x Ad-Aware Pro Internet Security!
Doe mee »