Klik hier om verder te lezen
De mechanismen van ZDNet
19 oktober 2010 | Andy Stevens
Soms verschijnen er op ZDNet populaire nieuwsberichten waar flink wat kritiek op komt van onze lezers. Afgelopen vrijdag was het weer zover.
Een journalist van een technologiesite had in New York een witte iPhone 4 gespot. Het toestel is al lang geleden door Apple aangekondigd, maar om onbekende redenen nog niet in productie gegaan. Ik zie het bericht passeren op een aantal websites en besluit om het ook op ZDNet kort te melden in een artikel.
Nieuwsonwaardig!
Niet lang daarna beginnen kritische reacties op het stuk binnen te lopen, en daarin worden woorden gebruikt als “nieuwsonwaardig”, “onzin”, “te simpel voor een IT-site”, “Apple-fanboysite” en ga zo maar door.
Blijkbaar zijn sommigen het erover eens dat dergelijke stukken niet geschreven zouden mogen worden. En wie ben ik om jullie, onze lezers, tegen te spreken?
Jullie hebben natuurlijk gelijk. Inhoudelijk heeft dat artikel inderdaad weinig om het lijf. Het is gebaseerd op een gerucht over een gehypet toestel van één specifiek bedrijf, en bevat weinig meerwaarde. Redenen genoeg om een dergelijk stuk niet te schrijven. Maar het is iets gecompliceerder dan dat.
Economische realiteit
ZDNet is een gratis nieuwssite. Gratis voor de lezers althans, en dat willen we graag zo houden. Daar zorgen adverteerders voor.
Zij betalen om een bepaalde campagne te tonen aan onze lezers. En dus moeten wij als redactie artikels afleveren die bij voorkeur vaak gelezen worden.
Het stuk over de witte iPhone stond slechts enkele uren na publicatie al in de top 5 van de meest gelezen berichten van die week. Om een idee te geven: de witte iPhone werd bijna vijf keer (!) zo vaak aangeklikt als 'AMD wacht met tabletchip', een artikel dat inhoudelijk veel beter lijkt aan te sluiten bij het IT-minnend publiek van ZDNet.
De selectie van het nieuws op ZDNet gebeurt (deels) op basis van hoe goed andere, gelijkaardige artikels scoren. Als jullie erop blijven klikken, blijven wij erover schrijven. En zolang adverteerders vasthouden aan display-advertising (gebaseerd op bekeken pagina's), en jullie niet betalen om nieuws te lezen, zal dat niet veranderen.
Makkelijk succes?
Betekent dit dat we alle journalistieke deontologie overboord gooien en voor makkelijk succes gaan? Uiteraard niet.
Navigeer
02/11/2010 09:59:46
en het (onnodig) splitsen van dit artikel in 2 pagina’s zorgt ook weer voor meer page views...
21/10/2010 10:26:00
DraXken schreef:Tuinaap schreef:DraXken schreef:Da's ook maar een halve waarheid, he. Als je iPhone jailbroken is, ben je absoluut niet langer beperkt tot de App Store van Apple
Als we die toer op gaan. Je kan een iPhone zelfs dualbooten met android, dan heb je het beste van beide werelden.
Waarom zou ik die "toer" mijden? Het is gewoon de realiteit. En idd, op een iPhone 1ste generatie en iPhone 3G kan je experimenteren met Android. Dus, het beste van 2 werelden krijg je op de iPhone. En niet noodzakelijk door de openheid van het OS, maar door de kennis van de hele community.
Sorry om je te ontgoochelen maar het porten van een OS naar andere hardware is makkelijker als je de source hebt.
DraXken schreef:
Ik heb alleen een probleem met het continu aanvallen gericht aan mensen met een andere voorkeur. Het valt me op dat het dikwijls mensen zijn die toch nog ergens onzeker zijn over hun keuze vooral geneigd zijn meer tijd te steken in het bekritiseren van producten die het volgens hen niet waard zijn ... Als je tevreden bent over je keuze, heb je het niet nodig om gebreken op andere toestellen te gaan zoeken om je eigen keuze te verantwoorden...
Ik hou het toch op: de ene is meer geneigd is naar Android en de andere naar iOS. Wat er psychologisch te vertellen valt over d�© iOS of d�© Android gebruiker, behoort niet tot mijn interessegebied.
21/10/2010 09:38:50
Pie schreef:DraXken schreef:
En idd, op een iPhone 1ste generatie en iPhone 3G kan je experimenteren met Android. Kan het ook andersom? Ik dacht van niet. Dus, het beste van 2 werelden krijg je op de iPhone. En niet noodzakelijk door de openheid van het OS, maar door de kennis van de hele community.
Die discussie heb ik hier al eens gedaan maar dan over Mac's/pc's. Da's niet de verdienste van Apple dat dat "kan" op een iPhone, het komt juist door de geslotenheid van Apple da het
niet kan op iets anders.
Pie, klopt, het is niet de verdienste van Apple. Maar als eindgebruiker heb ik daar geen booschap aan. Het feit dat mijn iPhone jailbroken is, heb ik ook niet aan Apple te danken, maar aan een geweldige community die deze tools aanbiedt.
21/10/2010 09:04:51
DraXken schreef:
En idd, op een iPhone 1ste generatie en iPhone 3G kan je experimenteren met Android. Kan het ook andersom? Ik dacht van niet. Dus, het beste van 2 werelden krijg je op de iPhone. En niet noodzakelijk door de openheid van het OS, maar door de kennis van de hele community.
Die discussie heb ik hier al eens gedaan maar dan over Mac's/pc's. Da's niet de verdienste van Apple dat dat "kan" op een iPhone, het komt juist door de geslotenheid van Apple da het
niet kan op iets anders.
21/10/2010 08:58:59
Johnson schreef:Dus je geeft toe dat je voor een deel z�©lf de oorzaak bent waarom je het op Tweakers en andere sites beter vindt... Da's gelijk met bier smijten in een caf�© en constant klagen dat het in andere caf�©s beter is omdat daar niet met bier gesmeten wordt.
Beetje ego�¯stisch ook, om de site zo mee te verpesten voor mensen die hier w�©l komen voor de nuttige reacties.
Helemaal niet, ik vind mijn nutteloos gehalte miniem tov vele anderen. Maar op andere sites wordt dat soort posts automatisch verborgen door een + en - systeem
21/10/2010 00:08:19
Tuinaap schreef:DraXken schreef:Da's ook maar een halve waarheid, he. Als je iPhone jailbroken is, ben je absoluut niet langer beperkt tot de App Store van Apple
Als we die toer op gaan. Je kan een iPhone zelfs dualbooten met android, dan heb je het beste van beide werelden.
Mijn punt is gewoon dat de ene meer geneigd is naar het openere Android en de andere naar iOS.
Waarom zou ik die "toer" mijden? Het is gewoon de realiteit. Vandaar het grote succes van jailbreaken. En idd, op een iPhone 1ste generatie en iPhone 3G kan je experimenteren met Android. Kan het ook andersom? Ik dacht van niet. Dus, het beste van 2 werelden krijg je op de iPhone. En niet noodzakelijk door de openheid van het OS, maar door de kennis van de hele community.
Idd, mensen zijn verschillend en smaken verschillen. De ene wil Android, de andere iOS. Niks mis mee. Ik heb alleen een probleem met het continu aanvallen gericht aan mensen met een andere voorkeur. Het valt me op dat het dikwijls mensen zijn die toch nog ergens onzeker zijn over hun keuze vooral geneigd zijn meer tijd te steken in het bekritiseren van producten die het volgens hen niet waard zijn ... Als je tevreden bent over je keuze, heb je het niet nodig om gebreken op andere toestellen te gaan zoeken om je eigen keuze te verantwoorden...
20/10/2010 19:29:15
DraXken schreef:Nitromule schreef:dim.the.lights schreef:
Mede dankzij de iPhone en Apple is Android ontwikkeld. Think about it.
Daar gaan we weer, Apple-fanboys die de geschiedenis eens te meer herschrijven. Android Inc. werd opgericht in 2003 met als doel mobiele OS'en te ontwikkelen en werd in 2005 door Google opgekocht, dus lang voor er sprake was van de iPhone...
Lol, en Apple is de iPhone pas beginnen ontwikkelen de dag voor de release van hun eerste iPhone in januari 2007

Simpel feit is dat hun toestel er eerder was dan gelijk welk Android toestel.
Ik kan nu ook een start up beginnen voor het maken van toestellen die autonoom je strijk doen. Als iemand binnen 5 jaar dan effectief zo eentje op de markt brengt, kan ik ook roepen "jamaar, ik was er al lang aan bezig". Makes no sense

Ã?à
Ik vertel er ook wel bij dat de Windows Mobile toestellen toen al een hele tijd beschikbaar waren en toen al GPS chip, copy paste, MP3 (en andere formaten) ondersteunden...
Dat zeg ik ook nergens. Alleen dat Android is ontwikkeld als rap-rap een reactie op, dat klopt niet - er waren al screenshots en videos van werkende alfa-versies van Android op het web gepost ergens in 2006. Feit is wel dat verschillende bedrijven (Google, Apple,...) zo ergens rond 2004-2005 tot het besef zijn gekomen dat de toenmalige dominerende smartphones (WM, Symbian en PalmOS) een onvoldoende internet-enabled ervaring gaven en blijkbaar eenzelfde visie omtrent smartphone-innovatie hadden.
20/10/2010 17:14:27
DraXken schreef:Da's ook maar een halve waarheid, he. Als je iPhone jailbroken is, ben je absoluut niet langer beperkt tot de App Store van Apple
Als we die toer op gaan. Je kan een iPhone zelfs dualbooten met android, dan heb je het beste van beide werelden.
Mijn punt is gewoon dat de ene meer geneigd is naar het openere Android en de andere naar iOS.
20/10/2010 17:04:09
Tuinaap schreef:dim.the.lights schreef:
Ah ja, ...ik was vergeten dat het allemaal met "openheid" te maken heeft.
Komaan mannen, ni zeveren en wakker worden. Google - Android - is even hardcore business dan Apple.
Op de iPhone dien je de apps te kopen in de app store bij Android niet. Alleen hierin is Android al "opener".
Da's ook maar een halve waarheid, he. Als je iPhone jailbroken is, ben je absoluut niet langer beperkt tot de App Store van Apple

Net zoals je meer met je Android toestel kan doen als je hem "root". Na, als je geen voorstander bent van jailbreaken of rooten, da's je volste recht. Maar je hebt de keuze.
Dus, ik ben het met je eens als je zegt dat Apple wat dit betreft nogal gesloten is. Maar daar zijn dus wel oplossingen voor...
20/10/2010 17:03:38
Tuinaap schreef:dim.the.lights schreef:
Ah ja, ...ik was vergeten dat het allemaal met "openheid" te maken heeft.
Komaan mannen, ni zeveren en wakker worden. Google - Android - is even hardcore business dan Apple.
Op de iPhone dien je de apps te kopen in de app store bij Android niet. Alleen hierin is Android al "opener".
Zowel de iPhone als de Android-toestellen hebben gratis en betaalde apps. No difference there.
20/10/2010 17:00:46
dim.the.lights schreef:
Ah ja, ...ik was vergeten dat het allemaal met "openheid" te maken heeft.
Komaan mannen, ni zeveren en wakker worden. Google - Android - is even hardcore business dan Apple.
Op de iPhone dien je de apps te kopen in de app store bij Android niet. Alleen hierin is Android al "opener".
20/10/2010 16:52:04
Nitromule schreef:dim.the.lights schreef:
Mede dankzij de iPhone en Apple is Android ontwikkeld. Think about it.
Daar gaan we weer, Apple-fanboys die de geschiedenis eens te meer herschrijven. Android Inc. werd opgericht in 2003 met als doel mobiele OS'en te ontwikkelen en werd in 2005 door Google opgekocht, dus lang voor er sprake was van de iPhone...
Lol, en Apple is de iPhone pas beginnen ontwikkelen de dag voor de release van hun eerste iPhone in januari 2007

Simpel feit is dat hun toestel er eerder was dan gelijk welk Android toestel.
Ik kan nu ook een start up beginnen voor het maken van toestellen die autonoom je strijk doen. Als iemand binnen 5 jaar dan effectief zo eentje op de markt brengt, kan ik ook roepen "jamaar, ik was er al lang aan bezig". Makes no sense

Ã?à
Ik vertel er ook wel bij dat de Windows Mobile toestellen toen al een hele tijd beschikbaar waren en toen al GPS chip, copy paste, MP3 (en andere formaten) ondersteunden...
20/10/2010 16:42:55
Dus je geeft toe dat je voor een deel z�©lf de oorzaak bent waarom je het op Tweakers en andere sites beter vindt... Da's gelijk met bier smijten in een caf�© en constant klagen dat het in andere caf�©s beter is omdat daar niet met bier gesmeten wordt.
Beetje ego�¯stisch ook, om de site zo mee te verpesten voor mensen die hier w�©l komen voor de nuttige reacties.
20/10/2010 15:25:48
Waarom de klagers toch blijven komen? Dit is gewoon pure ontspanning, tussen het werk door even ontstressen door het gebash van de mensen te lezen en af en toe zelf eens meedoen. Op http://tweakers.net/ en http://hardware.info/ (dat overigens ook van reclame leeft en w�¨l alleen IT nieuws van niveau bevat) kan je terecht om nuttige reacties te lezen.
20/10/2010 09:13:11
alain.cheng schreef:
Wil je het niet lezen, klik er dan niet op.
je bent niet verplicht om het te lezen.
@zdnet redactie: af en toe een luchtige artikel vind ik gepast. Doe zo voort!
Volledig mee eens, ik erger me eerder aan het onnodig opsplitsen van artikels over meerdere pagina's. Iedereen weet dat deze zorgen voor meer advertentie-inkomsten, maar het zorgt er ook voor dat veel artikels minder leesbaar worden. Zoals bvb. dir arttikel, is het echt nodig om over 2 pagina's te spreiden?
Laat al die verschillende pagina's vallen, en de kwaliteit gaat er nog op vooruit.
20/10/2010 09:04:45
Er zijn er altijd die muggeziften over van alles.
Was het artikel van kleur van iPhone interrressant genoeg om op deze nieuwssite te komen? Ja en Nee.
Wil je het niet lezen, klik er dan niet op.
je bent niet verplicht om het te lezen.
@klagers en zagers: Vind je dat ZDNet zijn werk nie goed doe, start je eigen IT site, jullie weten blijkaar toch alles beter, wat doen jullie hier nog?
@zdnet redactie: af en toe een luchtige artikel vind ik gepast. Doe zo voort!
20/10/2010 08:52:15
Ik heb geen enkel probleem met een "luchtig" artikel tussendoor. Ik heb ook geen enkel probleem met artikels over Apple of Android of Windows Phone of gelijk wat. Ik vind ook niet dat het publiceren van een al dan niet luchtig, positief of kritisch artikel over 1 van de 3 de publicatie meteen een fanzine/haatschrift van 1 van die 3 maakt. Idem voor andere bedrijfstakken in de IT waar er verschillende merken bestaan. ZDnet is een van de weinige IT-magazines waar nog aan journalistiek gedaan wordt.
Overigens vind ik het artikel waar zoveel over te doen is niet zo banaal. Het zegt iets over het bedrijf Apple en geeft voor wie wat verder wil kijken dan zijn neus lang is en er interesse voor heeft wat inzicht in de industrie die achter de iPhone en allicht ook andere smartphones of gadgets.
Ik ben daarom verbaasd dat de redactie het nodig vindt om zich over dit artikel te verdedigen.
20/10/2010 08:38:14
amigoo schreef:
Maar als jullie gaan blijven schrijven over elke nieuwe kleur van die iphone, elke nieuwe app voor die iphone, elk nieuw probleem met die iphone, alle leugens en zever die St. Steve verkondigde, alle krasjes op de iphone, .... gaan vele lezers "echt" nieuws op andere websiteâÂ?Â?s zoeken.
Ze blijven enkel schrijven over die dingen omdat de lezers (en in veel gevallen de klagers) daar nu eenmaal het meeste op klikken. Dus tenzij iedereen die zdnet zogezegd een flutsite vindt die stomme artikels blijft aanklikken om er te gaan zagen, zullen die artikels er blijven komen. Zoals Andy zegt: "jullie krijgen als lezers de sites waar je door enkele muisklikken om vraagt."
Iedereen die hier dus niks beter te doen heeft dan klagen en zagen over hoe slecht de site/een artikel wel is: het is uw eigen stoeme schuld. R12 heft dat precies niet begrepen, dus: dÃ?àÃ?àÃ?àg!
20/10/2010 08:27:16
Blijkbaar hebben de kritikasters onder ons nog nooit van RSS gehoord. Dit geeft een mooi overzicht van alle nieuwe artikels en je hoeft enkel maar de titel aan te klikken van wat je interesseert
En wat blijkt uit mijn persoonlijke ervaring: de meeste interessante IT-artikels komen uit ZDNet !!!
Blog : De Redactie
Het zijn hoogdagen voor ICANN. De organisatie krijgt bakken geld voor nieuwe toplevel domeinnamen. Maar wie staat te springen om ze te gebruiken?
lees meer »
in de kijker »
news
De opstarttijd van Windows 8 is zo kort dat er nauwelijks tijd is om in de Veilige Modus te geraken. Microsoft sleutelde daarom flink aan de bootcyclus.
lees meer »
news
In Antwerpen opent vandaag Gamebox, een project waar jongeren onder begeleiding van specialisten kunnen gaan gamen.
lees meer »
help
De webapplicatie Readlists maakt gratis e-books van door jou geselecteerde nieuwsartikelen en verstuurt ze naar je smartphone, tablet of e-reader.
lees meer »
Game
Na een ongeluk met een gevangenistransport kom je in het onheilspellende Silent Hill terecht. Wapens zijn schaars, dus zal je moeten improviseren om te overleven.
lees meer »
wedstrijden »
Win 6x Mission: Impossible - Ghost Protocol!
Doe mee »