Reclame van Telenet misleidend
'Internet tegen lichtsnelheid'
25 februari 2011 | Jan Custers
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) vraagt Telenet om een reclamecampagne voor Fibernet aan te passen. De reclameslogan 'internet tegen lichtsnelheid' is misleidend, zo klinkt het.
Dat heeft de JEP geoordeeld na een klacht van een lid van het telecomforum Userbase. De gemiddelde consument zal immers denken dat het dataverkeer echt tegen lichtsnelheid verloopt, luidt de motivering (pdf).
Reclame wijzigen of afvoeren
In sommige reclames maakt Telenet gebruik van lichtflitsen, waardoor de overdrijving de consument kan ontgaan. De JEP wil dan ook dat Telenet de reclame ofwel wijzigt, ofwel afvoert. Tegen de andere slogan 'tegen nooit geziene snelheid' heeft het orgaan geen bezwaar.
Wat de naam Fibernet betreft verzoekt de JEP Telenet om in zijn advertenties mee te delen dat Fibernet geen Fiber to the Home betreft maar Fiber to the Node. Met een sterretje naast ‘Fibernet’ kan hier dan naar verwezen worden.
Fibernet en glasvezel
De glasvezelkabel (fiber) waar in de productnaam op gealludeerd wordt, slaat op de ruggengraat van het netwerk van Telenet. Een deel van de backbone is immers opgebouwd uit glasvezelkabel maar vanaf de node (het kastje in de straat) tot aan de consument bestaat het netwerk nog uit de klassieke coaxkabel. Om verwarring te vermijden vraagt de JEP om een sterretje met verduidelijking.
Telenet kan nog tegen dit advies in beroep gaan. Daarvoor heeft het vijf dagen de tijd. De juridische afdeling van Telenet bekijkt het dossier nog, zegt een woordvoerster in een reactie op de uitspraak aan De Standaard. Andere klachten, waaronder over de vermelding ‘nu voor iedereen’ bij de aankondiging van de nieuwe Fibernetformules, achtte de Jury ongegrond.
Lees meer artikels over :
marketing, overheid, telecom, telenet, maatschappij, fibernet
bron: De Standaard Online
22/04/2011 10:56:47
All�© gewoon voor die slogan moeten ze alles veranderen. Nutteloos !!
01/03/2011 10:52:37
De geldwolven van Telenet proberen hun (potenti�«le) te bedotten.
Hoe bestaat het?
28/02/2011 22:42:21
EENoog schreef:youbuntu schreef:EENoog schreef:
vb. in dit geval?
"internet aan de lichtsnelheid", ik ben een leek in pc's en internet => vree rap internet. Klik en zoef
40 tot 100Mbs is niet "klik en zoef" dan ?
Halen die 100Mbs? Met digitale tv aan?
28/02/2011 22:13:14
youbuntu schreef:EENoog schreef:
vb. in dit geval?
"internet aan de lichtsnelheid", ik ben een leek in pc's en internet => vree rap internet. Klik en zoef
40 tot 100Mbs is niet "klik en zoef" dan ?
28/02/2011 19:24:42
EENoog schreef:
vb. in dit geval?
"internet aan de lichtsnelheid", ik ben een leek in pc's en internet => vree rap internet. Klik en zoef
28/02/2011 17:17:04
youbuntu schreef:EENoog schreef:That's my point : hoe kan je nu iets letterlijk nemen dat je niet eens begrijpt. Waaruit volgt dat, als je niet begrijpt er ook geen inconsistentie in kan zien

Als ik iets niet begrijp neem ik het nu net letterlijk :p
vb. in dit geval?
28/02/2011 17:00:36
EENoog schreef:That's my point : hoe kan je nu iets letterlijk nemen dat je niet eens begrijpt. Waaruit volgt dat, als je niet begrijpt er ook geen inconsistentie in kan zien

Als ik iets niet begrijp neem ik het nu net letterlijk :p
27/02/2011 19:59:16
youbuntu schreef:
De man in de straat neemt slogans letterlijk. Jij en ik beschikken over de wetenschappelijke kennis om te weten dat c dit is en waarom afstanden in sterrenkunde in lichtjaar worden uitgedrukt maar niet iedereen weet dat.
That's my point : hoe kan je nu iets letterlijk nemen dat je niet eens begrijpt. Waaruit volgt dat, als je niet begrijpt er ook geen inconsistentie in kan zien

26/02/2011 11:14:38
Inderdaad misschien komt het niet echt duidelijk over ...
vooral het feit dat het enkel fiber is in de straat en niet van straat naar huis ...
een kleine aanpassing en de reclame kan weer verder gaan

26/02/2011 11:04:45
EENoog schreef:youbuntu schreef:stevenvh schreef:
Wat een onzin! De snelheid is wel degelijk de lichtsnelheid in fiber (obgeveer 2/3 in koper). Als men het over snelheid heeft bedoelt men meestal debiet, en het ene heeft weinig met het andere te maken: je kan perfect aan de lichtsnelheid met 50bit/seconde data versturen.
Als men het over snelheid heeft, heeft men het over het quoti�«nt delta x delta t waarbij delta t in de limiet naar 0 nadert. Dus als men het over snelheid heeft heeft men het niet over jouw debiet maar over bovenstaande definitie.
De reclame van telenet is misleidend.
De gewone mens in de straat interpreteert die slogan met als je een groot bestand opslaat, staat er naast speed:
3.10^8 kbs en das het probleeem ROFLOL.
Vraag vor de lol eens aan enkele mensen wat C is?
Je gaat versteld staan. Heb onlangs nog moeten uitleggen dat die snelheid eindig is en het beeld van een ster niet het beeld van nu is. Nochtans intelligente personen.
Vind het beetje raar, wie neemt slogans nu letterlijk. (die het doen kennen al helemaal C niet dus ...

De man in de straat neemt slogans letterlijk. Jij en ik beschikken over de wetenschappelijke kennis om te weten dat c dit is en waarom afstanden in sterrenkunde in lichtjaar worden uitgedrukt maar niet iedereen weet dat.
26/02/2011 10:47:22
youbuntu schreef:stevenvh schreef:
Wat een onzin! De snelheid is wel degelijk de lichtsnelheid in fiber (obgeveer 2/3 in koper). Als men het over snelheid heeft bedoelt men meestal debiet, en het ene heeft weinig met het andere te maken: je kan perfect aan de lichtsnelheid met 50bit/seconde data versturen.
Als men het over snelheid heeft, heeft men het over het quoti�«nt delta x delta t waarbij delta t in de limiet naar 0 nadert. Dus als men het over snelheid heeft heeft men het niet over jouw debiet maar over bovenstaande definitie.
De reclame van telenet is misleidend.
De gewone mens in de straat interpreteert die slogan met als je een groot bestand opslaat, staat er naast speed:
3.10^8 kbs en das het probleeem ROFLOL.
Vraag vor de lol eens aan enkele mensen wat C is?
Je gaat versteld staan. Heb onlangs nog moeten uitleggen dat die snelheid eindig is en het beeld van een ster niet het beeld van nu is. Nochtans intelligente personen.
Vind het beetje raar, wie neemt slogans nu letterlijk. (die het doen kennen al helemaal C niet dus ...

26/02/2011 00:27:59
stevenvh schreef:
Wat een onzin! De snelheid is wel degelijk de lichtsnelheid in fiber (obgeveer 2/3 in koper). Als men het over snelheid heeft bedoelt men meestal debiet, en het ene heeft weinig met het andere te maken: je kan perfect aan de lichtsnelheid met 50bit/seconde data versturen.
Als men het over snelheid heeft, heeft men het over het quoti�«nt delta x delta t waarbij delta t in de limiet naar 0 nadert. Dus als men het over snelheid heeft heeft men het niet over jouw debiet maar over bovenstaande definitie.
De reclame van telenet is misleidend. De gewone mens in de straat interpreteert die slogan met als je een groot bestand opslaat, staat er naast speed: 3.10^8 kbs en das het probleeem
25/02/2011 18:54:16
stevenvh schreef:
Wat een onzin! De snelheid is wel degelijk de lichtsnelheid in fiber (obgeveer 2/3 in koper). Als men het over snelheid heeft bedoelt men meestal debiet, en het ene heeft weinig met het andere te maken: je kan perfect aan de lichtsnelheid met 50bit/seconde data versturen.
Je meent het?
Wat is het debiet van C dan?
Verder nog dit
While the instantaneous speed of electrons in copper at room temperature is about 1.6 x 10^8 cm/sec (and in random directions), the drift velocity of the electrons which determines the measured macroscopic circuit current is much smaller.
Calculation of Drift Velocity Vd:
Since an electron carries a charge of 1.6 x 10^-19 Coulombs, and one Ampere is a current of one Coulomb per second, the number of electrons passing any cross-section of the wire is 1/(1.6x10^-19) or about 6.3x10^18 electrons per second. This must equal the drift velocity Vd of the electrons times the number of mobile electrons Nl per unit length. Since copper has a valence of one, and fundamental experiments have shown that these valence electrons behave just like free electrons, Nl is just the density of copper atoms (8.45x10^22 / cm^3) times the cross sectional area A of the wire. Therefore,The time for an electron to traverse the one meter length of the wire is therefore about 12 hours.
http://www.jensign.com/JavaScience/www/ ... uwire.html
25/02/2011 16:07:53
De node of het bakske op de straat?
Ik heb nood een een beter node dan.
25/02/2011 14:42:52
Wat een onzin! De snelheid is wel degelijk de lichtsnelheid in fiber (obgeveer 2/3 in koper). Als men het over snelheid heeft bedoelt men meestal debiet, en het ene heeft weinig met het andere te maken: je kan perfect aan de lichtsnelheid met 50bit/seconde data versturen.
25/02/2011 13:13:42
EENoog schreef:ZDNet.be schreef:
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame vraagt Telenet om zijn campagne 'Internet tegen lichtsnelheid' voor Fibernet aan te passen.
In sommige reclames maakt Telenet gebruik van lichtflitsen, waardoor de overdrijving de consument kan ontgaan. .
Dus er zijn effectief consumenten van telenet die het verschil kennen EN merken tussen C(snelheids elektromagnetische golf) en de effectieve snelheid van electronen in een geleider ?
WTFFFFFFFFFFFFFFFFF
Euhm ja... Veel mensen kennen het verschil daartussen niet. Wat maar normaal is ook, iedereen zijn eigen job/opleiding.
En voor zover ik me nog herrinner zijn het niet de elektronen in de golf die vb in glasvezel met 0.7c gaan maar wel de golf in de geleider. De golf ontstaat door trillende elektronen (dacht ik)
25/02/2011 12:52:22
EENoog schreef:
Dus er zijn effectief consumenten van telenet die het verschil kennen EN merken tussen C(snelheids elektromagnetische golf) en de effectieve snelheid van electronen in een geleider ?
WTFFFFFFFFFFFFFFFFF
Nee hoor, maar ik merk alvast wel het verschil tussen de snelheid van het licht en die van Telenet.
25/02/2011 12:26:45
ZDNet.be schreef:
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame vraagt Telenet om zijn campagne 'Internet tegen lichtsnelheid' voor Fibernet aan te passen.
In sommige reclames maakt Telenet gebruik van lichtflitsen, waardoor de overdrijving de consument kan ontgaan. .
Dus er zijn effectief consumenten van telenet die het verschil kennen EN merken tussen C(snelheids elektromagnetische golf) en de effectieve snelheid van electronen in een geleider ?
WTFFFFFFFFFFFFFFFFF
Blog : De Redactie
Het zijn hoogdagen voor ICANN. De organisatie krijgt bakken geld voor nieuwe toplevel domeinnamen. Maar wie staat te springen om ze te gebruiken?
lees meer »
in de kijker »
news
De opstarttijd van Windows 8 is zo kort dat er nauwelijks tijd is om in de Veilige Modus te geraken. Microsoft sleutelde daarom flink aan de bootcyclus.
lees meer »
news
In Antwerpen opent vandaag Gamebox, een project waar jongeren onder begeleiding van specialisten kunnen gaan gamen.
lees meer »
help
De webapplicatie Readlists maakt gratis e-books van door jou geselecteerde nieuwsartikelen en verstuurt ze naar je smartphone, tablet of e-reader.
lees meer »
Game
Na een ongeluk met een gevangenistransport kom je in het onheilspellende Silent Hill terecht. Wapens zijn schaars, dus zal je moeten improviseren om te overleven.
lees meer »
wedstrijden »
Win 6x Mission: Impossible - Ghost Protocol!
Doe mee »