Tot in 2014 patches voor thuisedities XP
Microsoft verlengt ondersteuning
24 januari 2007 | Jamie Biesemans
Microsoft verlengt de ondersteuning van Windows XP Home Edition en Media Center Edition met vijf jaar. De thuisedities van het besturingssysteem kunnen dus even lang als de Professional Edition op support rekenen. Paradoxaal genoeg zorgt de maatregel ervoor dat de upgrade naar Windows Vista minder dringend wordt.
Oorspronkelijk voorzag Microsoft voor alle Windows XP-versies volledige ondersteuning tot 2009 - twee jaar na het verschijnen van Vista. Enkel de Professional-editie zou na die datum nog kunnen rekenen op zogenaamde
Extended Support, wat neerkomt op security-updates en ondersteuning door de Microsoft-helpdesk. Hotfixes (oplossingen voor problemen die niet met security te maken hebben) zijn dan enkel tegen betaling beschikbaar. Maar nu krijgen ook de thuisedities de verlengde ondersteuning.
Het grote voordeel voor gebruikers van Windows XP Home Edition en Media Center Edition is dat ze dus tot 2014 patches ontvangen om lekken te dichten.
Lees meer artikels over :
windows xp, windows support
bron: ZDNet
15/04/2009 17:27:20
Origineel bericht van Frank Zeppos Hoboken 25/01/2007
quote "conclusie goede beslissing van MS"
Maar dat zullen ze hier nie grag horen zunne, ge zult daar geen positieve reacties op krijgen want hier zijn ze anti-MS en h�©�©l sterk pro LINUX. Zeg dat Zeppos het gezegd heeft.
15/04/2009 17:27:19
Origineel bericht van Kristof 25/01/2007
hoe meer hoe beter natuurlijk. Zo blijft dit nog lang een veilig OS.
15/04/2009 17:27:19
Origineel bericht van Gert 25/01/2007
dus nog 500 patches te gaan?
15/04/2009 17:27:19
Origineel bericht van Paul 25/01/2007
veilig *kuch* *kuch*
15/04/2009 17:27:19
Origineel bericht van DraXken 16/04/2007
Idd, ben ik het volledig mee eens. Ik persoonlijk werk al met Vista, omdat het zo hoort op mijn werk (IT related). Maar het kost me dan ook niets omdat de licenties door het werk betaald worden...
Maar thuis zal ik ook nog een hele tijd XP draaien en ik vind het een goede zaak dat lekken toch nog tot 2014 gedicht zullen worden. Tegen dan zal ik wel genoeg gespaard hebben voor een nieuw pcke met licentie erbij van Vista. Dan weegt het zo zwaar niet door.
15/04/2009 17:27:19
Origineel bericht van iemand 16/04/2007
Als ze niets doen dan zijn ze niet innoverend, dan klagen de mensen dat de functies tekort schieten. Als ze iets doen en Vista maken dan klagen ze dat het te zwaar is en dat je er geld voor moet neerleggen.
Wat wil je nu eigenlijk? Wil je Vista niet, simpel blijf bij XP! Wil je windows niet, simpel neem Mac of Linux! MS heeft geen monopolie. Een monopolie is als er niemand anders op de markt is, Apple en Linux (zelf een gratis concurrent) en toch kunnen ze MS niet verslagen. Blijkbaar dringt al die negatieve commentaar van jullie niet door bij de mensen. Of is MS de slechte nog niet?
Ja, ik weet dat MS hun positie enkel maar versterkt (de PC bouwers > Dell, HP, ...). Maar dat maakt niet alles h�©. De 3 grote leveranciers zitten te kampen met een slecht imago. MS veiligheidslekken maar gebruiksvriendelijk, Apple duur, exclusief en meer voor beeld en foto bewerking (maar schoon veilig). Ten slotte Linux: veilig maar zeer moeilijk en irritant bij rare hardware.
>> leg je er bij neer, ze hebben allemaal dit imago (maar daarom zijn ze dit niet)! Vraag het aan de eerste en beste NORMALE (niet ICT) persoon die je tegen komt. Ze zullen dit alleen maar bevestigen.
Verder, een PC kost zeer veel geld! Er zijn weinig personen die zomaar even âÂ?¬1200 gaan betalen om 'even te testen'. Dan kiezen ze maar voor iets wat ze al kennen. Voor Linux: zeg tegen hem dat hij een format moet doen en Linux erop zetten. De gebruiker flipt al bij FORMAT.
Gelieve iets zinnigs te zeggen, of zeg niets 
15/04/2009 17:27:19
Origineel bericht van Onbekend 16/04/2007
1. Monopolie wil niet zeggen dat er niemand anders op de markt is, maar dat 1 bedrijf een groot deel van de markt in handen heeft.
2. Dell is zopas begonnen(of aan het beginnen) met linux aan te bieden, klopt dus niet wat je zegt ivp de PC bouwers
3. Windows vind ik op lange termijn bekeken alles behalve gebruiksvriendelijk. Gebruiksvriendelijk is meer dan dat een complete PC analfabeet makkelijk zijn weg vind, maar ook dat de beginnende gebruiker zich zo weinig mogelijk van veiligheid moet aantrekken. En dat een PC die je in goede staat koopt 6 maand later nog steeds in goede (software) staat is.
4. Dat vele fabrikanten geen drivers schrijven voor linux, daar kan linux weinig aan doen, behalve de drivers zelf schrijven.
5. Ik ben zelf begonnen met linux en ik vond het niet speciaal moeilijk. Misschien beetje geluk hebben dat je hardware ondersteunt wordt (zie ook 4)
PS ik ben geen ICT persoon.
Tot slot: Het beste product is niet noodzakelijk het product met het grootste marktaandeel
15/04/2009 17:27:18
Origineel bericht van verlinden e antwerpen 16/04/2007
dank u
15/04/2009 17:27:18
Origineel bericht van Bram 16/04/2007
Akkoord, dit is geen supergoede referentie maar toch
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monopolie
Stuk bekende monopolies in heden en verleden.
Dat is exact wat ik bedoelde
15/04/2009 17:27:18
Origineel bericht van niki 16/04/2007
"Monopolie wil niet zeggen dat er niemand anders op de markt is, maar dat 1 bedrijf een groot deel van de markt in handen heeft."
Dit is helemaal niet waar. Een monopolie wil WEL zeggen dat er niemand anders op de markt is. Een oligopolie betekend dat er maar enkele grote spelers zijn !
En MS zou je monopolistische concurentie kunnen noemen. Ze hebben namenlijk verscheidene producten die je nergens anders kan vinden, en nee ook niet als open source of andere vormen.
15/04/2009 17:27:18
Origineel bericht van ibanez 16/04/2007
manneke toch, zijt nu toch is bly da microsoft besloten heeft om u nog tot 2014 ondersteuning te geve, da zijn ze nie verplicht he, ze hadden even goed kunnen zeggen, vista is uit en nu stoppe we met xp, alty ma klage en zage, zyt toch is content mee wa ge krygt
15/04/2009 17:27:16
Origineel bericht van 't Pendeltje Knokke-Heist 17/04/2007
Enkele bedenkingen:
Waarom vervangen ze de Windows XP en komen ze af met de VISTA ??
Is dit om de gebruikers te doen inzien dat Windows zijn eigen WINDOWS XP afbreekt voor de VISTA.
Vele nieuwe gebruikers zullen uitzien naar een ander besturingssysteem, en die niet zomaar veranderd om de mensen te dwingen een nieuw systeem te gebruiken.
'k Heb de VISTA al eens geprobeerd !Die VISTA was er dezelfde dag alweer afgevoerd, geef mij maar liever maar de XP, die is veel gebruiksvriendelijker en overzichtelijker.
'n Vraag: Waarom Windows XP �©n Vista niet behouden, en als keuze laten aan de gebruikers,en deze beiden uitvoeringen afzonderlijk behouden? Vraag en aanbod is toch doorslaggevend? maar... je moet wel kunnen kiezen. Waarom kan de XP en Vista niet afzonderlijk aangeboden worden??????? dat vraag ik mij af.
15/04/2009 17:27:16
Origineel bericht van Naam 17/04/2007
"Waarom kan de XP en Vista niet afzonderlijk aangeboden worden??????? dat vraag ik mij af."
Monopolie. Jij hebt niet te kiezen ; Microsoft kiest wel voor U.
15/04/2009 17:27:16
Origineel bericht van Naam 17/04/2007
"Zeg dat Zeppos het gezegd heeft."
Zeppos zegt in 2014 :
'Hoe naief kon ik zijn, door ooit te geloven dat Microsoft 13 jaar gratis support zou leveren voor een Home operating systeem ?'
15/04/2009 17:27:16
Origineel bericht van Naam 17/04/2007
"Wat wil je nu eigenlijk? Wil je Vista niet, simpel blijf bij XP! "
Onmogelijk : enkel Vista bij nieuwe computers vanaf januari 2008.
"Wil je windows niet, simpel neem Mac of Linux!"
Onmogelijk : je bent verplicht Windows te kopen bij alle laptopfabrikanten.
"MS heeft geen monopolie. "
Bel vlug naar de rechtbanken in de VS en EU : daar hebben ze Microsoft blijkbaar (en ook in beroep) per ongeluk veroordeeld.
"Ten slotte Linux: veilig maar zeer moeilijk en irritant bij rare hardware."
Hetzelfde geldt voor Vista (op voorwaarde dat je het woord 'veilig' weglaat).
"Gelieve iets zinnigs te zeggen, of zeg niets
"
Hier zijn we het volledig eens.
15/04/2009 17:27:16
Origineel bericht van gratis 17/04/2007
Gratis...???
Alle legale XP bezitters hebben dubbel en dik betaald voor elke regel extra code dat MS heeft geschreven voor XP, ik denk dat als ze de ondersteuning nog tot 2024 zouden laten duren dat ze nog altijd dan dikke winst op XP zouden maken.
15/04/2009 17:27:15
Origineel bericht van M 17/04/2007
Ook ik vind dit een goede zet van Ms
1) zo kunnen we wachten tot vista echt nodig wordt
en dit gaat hoe dan ook binnen een paar jaar zijn als je bv een gamer bent of met bepaalde software wil werken (denk maar aan je belastingsbrief invullen met de nieuwe acrobatreader die alleen voor vista is tegen die tijd ofzo...)
2) toch kan je je oude pc blijven gebruiken (mss als server voor je muziek ofzo (of om je kleine kindjes al met pc's te laten werken zonder schrik te hebben dat ze je pc verne*ken)
3)zo zullen er iets minder mensen naar openbron gaan, of doet goed is laat ik in het midden maar uit het oogzicht van ms is dit een goede zaak
4)mss is er tegen dan al een nieuwe windows uit en kunnen gebruikers die vista niet echt nodig hebben deze overslagen en ineens de volgende versie pakken
5) nu kunnen oudere pc's nog naar derde wereldlande gestuurd worden met een goede en goedkopere OS wat bij ons minder spam zal betekenen
ach ja de tijd zal het wel uitwijzen
en evolutie is nu eenmaal niet te stoppen
Ps ja ik ben �©�©n van de mensen die tevreden is van XP (en zelfs ook van 98se) en ja werkt soms ook op een mac waar ik ook tevreden van ben (kwestie van niet als een msfan uitgemaakt te worden waarop deze disscuties vaak op uitkomen
15/04/2009 17:27:15
Origineel bericht van M 17/04/2007
stiekem vind ik dit wel goed nieuws ...
1) ik hoor niet bij de mensen die elk jaar een nieuwe pc kan kopen.
2) ik ben best wel tevreden van xp. ik heb lang op 98 blijven werken waardoor ik heel veel van de begunbug niet gehad heb. mijn xp draait al van dag 1 goed.
3) ik ben dus blij dat ik nog eventjes kan blijven werken op xp, tegen dan is vista ook weer wat ouder en beter en heb ik er (weeral) geen problemen mee.
conclusie goede beslissing van MS
15/04/2009 17:27:15
Origineel bericht van densteven 21/04/2007
"Onmogelijk : je bent verplicht Windows te kopen bij alle laptopfabrikanten."
Je hebt erg mooie Apple laptops of je kan je laptop dualbooten met linux dus de keuze blijft
15/04/2009 17:27:15
Origineel bericht van Naam 23/04/2007
(Apple : klopt.)
"je kan je laptop dualbooten met linux dus de keuze blijft"
Zoals ik zei : je blijft verplicht Windows te kopen.
Blog : In het datacenter
Er zijn verschillende redenen om stroom te besparen in een datacenter. In deze blogpost gaan we in op enkele ingrepen die het energieverbruik van uw servers efficiënter maken.
lees meer »
in de kijker »
news
Uit gelekte screenshots blijkt dat Microsoft de startknop die al aanwezig is sinds Windows 95 uit de binnenkort te verschijnen bèta van Windows 8 heeft gehaald.
lees meer »
news
Britse wetenschappers hebben een robot ontwikkeld die zijn eten en drinken verzamelt, en het afval zelf afscheidt.
lees meer »
news
Wie zichzelf als particulier, bedrijf of zelfstandige promoot via Facebook, stuit op zeer strikte voorwaarden. De site bezit alles en mag je voor het minste buitengooien.
lees meer »
Game
"Schiet me maar aan flarden, ik raap me wel terug bijeen!", Huh? Innovatie is leuk, maar een hoofdrolspeler die zijn eigen lichaam verzamelt, is nieuw. Brengt Never Dead nog meer nieuwigheden of blijft het hier bij?
lees meer »
wedstrijden »
Win 2x Trust Vintori Wireless Speaker!
Doe mee »
Win 25x Ad-Aware Pro Internet Security!
Doe mee »