Verkoop cd's flink ingezakt
Muziekdownloads kunnen dalende omzet niet compenseren
26 maart 2007 | Roland Van Hek
De verkoopcijfers van compact discs voor de eerste drie maanden van dit jaar vallen maar liefst twintig procent lager uit dan vorig jaar. Dit meldt The Wall Street Journal.
De verkoop van cd's is nog steeds goed voor 85 procent van alle verkochte muziek. Maar de enorme afname van cd-verkoop is veel groter gebleken dan de groei die de digitale muziekdistributie momenteel doormaakt. En juist de betaalde muziekdownloads hadden de redding van de muziekindustrie moeten worden.
De daling van de verkoopcijfers is een combinatie van verschillende factoren die al langer aan de orde zijn en die elkaar ook onderling beïnvloeden. Een van de redenen is het verdwijnen van gespecialiseerde muziekwinkels, zoals het hoog aangeschreven Tower Records.
De slordige honderd miljoen iPods die Apple heeft verkocht, bewijzen wel dat consumenten muziek nog steeds belangrijk vinden. Maar dankzij het net zijn ze in contact gekomen met andere manieren om aan muziek te komen.
Het aantal sites waar consumenten gratis muziek kunnen downloaden en beluisteren blijft groeien. Maar een groot deel van die sites biedt de muziek niet legaal aan.
Jeff Rabhan, manager van enkele vooraanstaande artiesten, heeft toegegeven dat compact discs tegenwoordig weinig meer zijn dan advertenties voor de meer lucratieve manieren om geld te verdienen met muziek, zoals concertkaartjes en T-shirts. Rabhan: "De verkoop is zo slecht dat ik een cd zie als een deel van de marketing van een artiest, meer nog dan als een bron van inkomsten. Een cd is de manier om de tournee, de merchandiseartikelen en de naamsbekendheid te verspreiden, meer niet. Geld wordt er niet mee verdiend."
Ook al is er een toename van 54 procent waarneembaar in de digitale distributie van muziek, toch kan dit de dalende lijn van de cd-verkoop in de verste verte niet compenseren. Over het algemeen genomen is de verkoop van muziek - zowel digitaal als fysiek - afgenomen met tien procent. Als men daar ringtones, muziekabonnementen en andere muziekdiensten bij optelt, dan blijft de terugloop nog steeds rond negen procent hangen.
bron: ZDNet
15/04/2009 18:15:44
Origineel bericht van Dino 26/03/2007
Jammer dat daar de kleine artiest ook onder lijdt...
15/04/2009 18:15:44
Origineel bericht van strikerfox 26/03/2007
toch een beetje normaal als je ziet hoeveel nu nog een memory stick nog kost voor 2gb betaal je nog amper 3o€.
15/04/2009 18:15:43
Origineel bericht van Wim 26/03/2007
Ik hoop dat ze hard op hun bek gaan! Het zal ze leren hun klanten als criminelen te behandelen.
15/04/2009 18:15:43
Origineel bericht van Qwerrie 26/03/2007
Volledig mee eens! Al meer dan 8 jaar weigeren de platenfirma's hardnekkig om hun zakenmodel aan te passen aan het digitale tijdperk. En zelfs nu er dan eindelijk legale downloadshops zijn heb je nog steeds een creditkaart nodig en krijg je er beperkende DRM bij. Ze zullen het nooit leren...
15/04/2009 18:15:43
Origineel bericht van Onbekend 26/03/2007
Niet alleen dat, mensen luisteren nu ook meer naar podcasts en podsafe muziek. M.a.w. er zijn alternatieven die gratis zijn!
15/04/2009 18:15:43
Origineel bericht van CodeDigger 26/03/2007
De muziekmaffia zal waarschijnlijk weer beginnen blaten over piraterij, maar de echte verklaring ligt daarin dat de consument nu de aanschaf van muziek kan optimaliseren.
In plaats van ineens 20 euro uit zijn portefeuille te moeten sleuren voor een volledige CD kan hij ook de 3-4 beste tracks laden op iTunes voor 4 euro.
En geef toe: hoeveel van je full-albums zijn werkelijk goed van het begin tot het einde? Ik heb thuis drie meter CD's en anderhalve meter LP's, en de albums waar meer dan 5 onmisbare nummers op staan zijn op mijn vingers te tellen. De single/CD-single is altijd te duur geweest om een alternatief te vormen, maar iTunes en soortgelijken besparen me veel geld.
15/04/2009 18:15:43
Origineel bericht van Ubachs Ludo Maasmechelen, Limburg (België) 26/03/2007
De verkoop van de muziekcd's zullen nog verder blijven afnemen.
De tijd dat het vinyl door de cd vervangen werd is ondertussen alweer zo'n 20 tal jaren geleden.
Het is aan de muziekindustrie om een antwoord te bieden aan het huidige digitale tijdperk.
Zolang de muziekindustrie geen afdoend antwoord weet te geven (gebrek aan creativiteit???) zullen zij zelf in de problemen blijven.
Het is aan de muziekindustrie zelf om een antwoord te bieden in de huidige muziekmalaise en NIET de gewone burger.
Zolang men hun ogen blijven sluiten voor het digitale tijdperk zullen zij nooit hun problemen opgelost krijgen.
Daarvoor zal het aanbod van o.a Itunes NIET voldoende zijn
Ludo.
15/04/2009 18:15:42
Origineel bericht van RdM 26/03/2007
sorry, kan ik echt niet mee akkoor gaan in tegendeel: de artiset zal moeten beter werk afleveren om zn nummers te verkopen, vier vijf half afgewerkte zwakkere nummers op een cd gooien om ze vol te krijgen werkt niet meer.
15/04/2009 18:15:42
Origineel bericht van Cassy 26/03/2007
Tegenwoordig is het meer en meer de computer die de muziek maakt. Waardoor volgens mij de concurrentie ook alsmaar toeneemt. One-hit-wonders worden schaarser.
Laat een artiest geld verdienen met het échte optreden, met een échte performance. Dat je nog steeds 20 EUR moet neertellen voor een CD met soms maar een tiental nummers op gaat er bij mij niet in. Ze kunnen zoveel toegevoegde waarde steken in een goed product: liedjesteksten, karaokeversie, extra informatie over de songs/cd en ga zo maar verder, ...
DRM heeft bovendien ook vele klanten weggejaagd, terecht ook.
15/04/2009 18:15:40
Origineel bericht van kiji 27/03/2007
Dat is net de strategie die de platenmaatschappijen nu ook gebruiken; stoot artiesten die niet verkopen af (ook al zijn die door critici en kenners meer gewardeerd) en concentreer je op de Britney Spears' van de wereld. Het moet niet goed zijn als het maar verkoopt. Gevolg ook dat enkele een paar goedverkopende hits zwaar worden gepromoot; afgezien van enkele supersterren, wiens werk uitgemolken wordt (best of the best of, Essential best remastered hits...) krijgt de gemiddelde artiest zowiezo geen tijd in de studio om een hele cd op te nemen.
Ik vrees eigenlijk dat veel jongere lezers zich niet eens kunnen voorstellen dat er concept-platen stonden waar alle songs in elkaar overvloeiden. Niet alles steengoed, maar een Pinkfloyd alla "dark side of the moon" of Deep Purple enz waar de hele plaat eigenlijk ondeelbaar is kan je amper vinden.
Niet dat dat de enige reden is: jongeren hebben nu veel meer om geld aan uit te geven dan aan muziek: gsm's (met ringtones, wallpaper...) game consoles en games, piercings, tatouages enz enz.
15/04/2009 18:15:40
Origineel bericht van loebas 27/03/2007
laat ons eerlijk zijn op wat trekt de muziek van heden nu nog?
15/04/2009 18:15:40
Origineel bericht van tom 27/03/2007
Ik vind het toch allemaal een beetje jammer voor de muziek. Iedere serieuze muziekliefhebber weet dat een goed album meer is dan de som van de nummers die erop staan.
het feit dan men tegenwoordig steeds meer alleenstaande liedjes gaat downloaden verhindert de artiesten om nog moeite te steken in het maken van een album dat op zich staat.
Dit zal er mi tot leiden dat de kwaliteit van de muziek in de komende jaren nog verder achteruit zal gaan. (en geef toe dat we de laatste jaren niet zo veel fantastische nieuwe dingen hebben mogen aanhoren)
15/04/2009 18:15:40
Origineel bericht van Wim 27/03/2007
"en geef toe dat we de laatste jaren niet zo veel fantastische nieuwe dingen hebben mogen aanhoren"
Ik vrees dat iedere generatie dat zegt op het moment dat ze verouderen. Ik hoor iedere maand nieuwe, goede nummers uitkomen. Maar ja, ik ben dan ook nog niet zo oud. 
15/04/2009 18:15:40
Origineel bericht van Erwin C Winksele 27/03/2007
Daar ben ik het dus mee eens. Er staan gemiddeld 2 goede nummer s op een cd, 2 halfbakken en al de rest is niet om aan te horen.
Downloaden (niet legaal en niet illegaal) doe ik niet omdat het mijn inziens enkel de populaire dingen zijn die je kan downloaden maar vooral omdat de geluidskwaliteit zo slecht is. De dag dat ik op volle kwaliteit kan downloaden (zijnde WAV of een lossless comprimering zoals WMA of FLAC) zal ik dat wel doen.
15/04/2009 18:15:39
Origineel bericht van Paul 27/03/2007
Als het nu eens de moeite waard zou zijn om een CD te kopen... 20 Euro's voor een twee of drietal goeie liedjes is BELACHELIJK veel geld ! Moesten ze in de Cinema 20 euro entree vragen voor films waarin amper 10 minuutjes goed zijn, zouden de kine-, metro- en andere polissen vlug hun deuren kunnen sluiten.
Als je wil verkopen, zorg dan eerst dat je een product hebt dat zijn prijs waard is.
15/04/2009 18:15:39
Origineel bericht van reageerder 27/03/2007
Als je in de platenzaken een cd koopt betaal je al vlug z'n 20€, als we dat gaan LEGAAL DOWNLOADEN betaal je 0.99€ per nummer en laten we nu eens rekenen wat een zelfgemaakte cd kost.
Gemiddeld 16 nummers x 0.99= 15,84€. Daarbij komt dan nog eens je cd'tje een cd-doosje en een mooi fotootje (zelfgedrukt) dat brengt ons op z'n 20€ alles tesamen. Dus we betalen hetzelfde dan dat we het kopen in de platenzaak. Een platenhandelaar koopt deze in voor 6€ (zelf gezien) tel daarbij de winst van de handelaar en de BTW bij en je komt tot de conclusie dat de grootste winst naar de handelaar gaat. Het is normaal dat ze het zelf proberen aan te bieden LEGAAL want dan verdienen ze er meer aan. Ik kan hier maar één ding op zeggen " ik download het nog liever illegaal dan aan deze mafiapraktijken mee te betalen, pure afzetterij is het"
Let op ik ben bereid de cd's LEGAAL te kopen in de handel maar dan aan schappelijke prijzen.
Blog : In het datacenter
Er zijn verschillende redenen om stroom te besparen in een datacenter. In deze blogpost gaan we in op enkele ingrepen die het energieverbruik van uw servers efficiënter maken.
lees meer »
in de kijker »
news
Uit gelekte screenshots blijkt dat Microsoft de startknop die al aanwezig is sinds Windows 95 uit de binnenkort te verschijnen bèta van Windows 8 heeft gehaald.
lees meer »
news
Microsoft laat uitschijnen dat de ARM-versie van Windows 8, bedoeld voor tablets, zowel de nieuwe Metro-interface als de klassieke desktop zal ondersteunen.
lees meer »
news
Apple ligt in China overhoop met een bedrijf dat de rechten op de naam iPad heeft. Naast een schadevergoeding eist het Chinese bedrijf excuses van de Amerikaanse technologiereus.
lees meer »
Game
"Schiet me maar aan flarden, ik raap me wel terug bijeen!", Huh? Innovatie is leuk, maar een hoofdrolspeler die zijn eigen lichaam verzamelt, is nieuw. Brengt Never Dead nog meer nieuwigheden of blijft het hier bij?
lees meer »
wedstrijden »
Win 2x Trust Vintori Wireless Speaker!
Doe mee »
Win 25x Ad-Aware Pro Internet Security!
Doe mee »