Indi start in april met HD-uitzendingen
High definition VTM in het basisaanbod
30 maart 2007 | Jamie Biesemans
Indi gaat vanaf tien april het zenderaanbod verruimen met zes kanelen in high definition. Klanten van het platform van de zuivere intercommunales (Integan, Interelectra, PBE en WVEM) zullen daarvoor een speciale decoder moeten aanschaffen. Die ligt over twee weken in de winkel. Om van uitzendingen in high definition te genieten is sowieso een moderne televisie nodig.
De namen van de zes HD-zenders waren al langer bekend. Het tv-station met het grootste bereik is ongetwijfeld VTM. Niet alle programma's zijn in high definition te zien; de hogere kwaliteit is voorbehouden voor populaire programma's als Aspe, Familie en Idool. De commerciële zender is de enige die zonder meerprijs HD-beelden levert. Voor de overige vijf HD-zenders moet er worden bijbetaald.
National Geographic Channel, HD1 en de cultuurzender EXQI zitten vervat in een speciaal HD-intropakket dat 4,95 euro per maand kost. Om de twee Kinepolis-kanalen in high definition te bekijken, is een abonnement op Kinepolis TV nodig. Dat kost 19,95 euro.
Strikt genomen gaat het bij Kinepolis overigens niet om twee volwaardige HD-kanalen, maar om een hoofdkanaal en een kanaal dat dezelfde programma's toont met een uur vertraging.
Aanvankelijk zal het niet mogelijk zijn om opnames te maken van HD-kanalen. Daarvoor is het wachten op een HD-recorder, die later op het jaar beschikbaar zal zijn via Indi. De recorder zal een harde schijf van 250 GB bevatten. Dat lijkt veel, maar opnames in high definition zijn stukken groter dan van programma's in standaardresolutie.
Update 15u40: foutieve informatie Kinopolis TV verwijderd.
Lees meer artikels over :
digitale televisie, vtm
bron: ZDNet
15/04/2009 18:17:49
Origineel bericht van Joost 30/03/2007
Indien je verplicht Telenet hebt, kan je niet overschakelen naar In-DI. Dit is namelijk gebonden aan je intercommunale, zoals PBE.
Je hebt dan alleen de keuze tussen TV-vlaanderen (via satelliet), Telenet en Belgacom TV.
15/04/2009 18:17:49
Origineel bericht van rastaman 30/03/2007
neen, dat denk ik niet. Je moet in een gebied wonen waar een van de genoemde intercommunales actief is. Dus niet in het telenet gebied.
15/04/2009 18:17:49
Origineel bericht van Lydie Ruyters Londerzeel 30/03/2007
is het mogelijk als ( verplichte )telenet klant over te schakelen op Indi ?
Alvast bedankt voor de info.
15/04/2009 18:17:49
Origineel bericht van kofu 30/03/2007
Gek eigenlijk dat Indi net een persbericht uit te doeken doet en dat jullie verslaggeving vol met fouten zit. Maar goed een voorbeeld. KTV bestaat wel degelijk uit 2 volwaardige zenders. Het principe dat het tweede kanaal een uur later uitzendt van het eerste kanaal is al weken geleden geschrapt.
15/04/2009 18:17:49
Origineel bericht van Gamer 30/03/2007
Weer zo een typische reactie.
Dus in een persbericht als "Renault brengt luxewagen op de markt" zal Ludoke ook tekeer gaan dat het allemaal veel geld kost en schandalig is en ik weet niet wat meer.
HDTV is duidelijk (nog) niet voor de "werkende mens" en idd, niemand is verplicht het te nemen. Is het duur ? Inderdaad, is het te duur, maar dan neem je het gewoon niet. Punt uit.
15/04/2009 18:17:49
Origineel bericht van ninooke 30/03/2007
Tof, indien dit een golf teweeg brengt in de industrie om allemaal op HD over te schakelen. Voorlopig lijkt te toegevoegde waarde quasi nul.
digitale TV + goede kabels en TV, dat vind ik de moeite momenteel. (OT: ongelooflijk hoeveel sommige mensen inleveren op beeldkwaliteit door met een low-end scart kabeltje te werken)
15/04/2009 18:17:48
Origineel bericht van Popli 30/03/2007
Gewoon niet nemen?
binnen enkele maanden verplichten ze het ons. Ik ben dat opdringerige gedoe van die grote maatschappijen ook beu. Ik zal zo lang mogelijk analoog kijken. Ik hoef maar drie of vier zenders....
15/04/2009 18:17:48
Origineel bericht van Wim 30/03/2007
Gedeeltelijk mee eens. Ik vind het eerder als: Hé mensen, we hebben breedbandinternet, fantastisch wat je hier allemaal mee kan doen. Oeps, elk gezin is wel verplicht om een modem aan te kopen. Oeps, standaard kom je op smallband. Oeps, opnemen doe je met recorder van de firma. Oeps, twee kanalen tegelijkertijd is niet mogelijk. Oeps, vergeet die gouden scartkabel niet. Nog teveel blabla momenteel.
15/04/2009 18:17:47
Origineel bericht van mcdude 31/03/2007
Is het al geweten wat de plannen zijn van de mannen uit Mechelen? Die kunnen toch niet achterblijven!!!
15/04/2009 18:17:45
Origineel bericht van Kurt 01/04/2007
In-di schrapt in vergelijking met lanceringsperiode verschillende gratis kanalen - zo was het mogelijk om meerdere regionale zenders te ontvangen zoals WTV, TV Limbrug ed - nu is dit aanbod beperkt tot de enigste lokale zender - exqi zit momenteel in standaardaanbod en zal volgens uw bericht verdwijnen - indi voer overigens slechte communicatie - men verneemt meer in de pers en indi doet niets naar bestaande aansluitingen toe - ik denk niet dat ik zou ingaan op aanbod mocht ik de kans hebben om te kunnen herkiezen - een ontgoochelende abonnee/gebruiker
15/04/2009 18:17:45
Origineel bericht van Strike 03/04/2007
Wel, je kan kiezen voor een 1080i (HD Ready) of een 1080p (Full HD) tv.
Het verschil tussen de twee ligt in de resolutie (en kostprijs!)
1080p biedt dan ook een hogere resolutie, en dus een scherper en gedetailleerder beeld (1900 x 1080 pixels)
Voor een volledige 'HD-beleving' kan je dus beter zo'n tv aankopen.
15/04/2009 18:17:45
Origineel bericht van tom 04/04/2007
Veel van deze nieuwe technologieën zijn gewoon een lege doos. Qua programmatie gaat het van kwaad naar erger, je "ziet" dus eigenlijk veel beter, maar "wat" je ziet is rommel met reclame tussen. waw ! dat is vooruitgang !
Digitale tv, HDTV, om godbetert Familie te zien..
15/04/2009 18:17:44
Origineel bericht van Kwal Iteit 04/04/2007
Helemaal mee eens, Tom !
Nu kunnen diegenen die niet gebonden zijn aan de geldwolven uit Mechelen Police Academy 34 of gelijkaaardige rommel in de allerhoogste kwaliteit genieten. Hoera !
Misschien zou ik dan ook nog eens kijken naar het zoveelste aktie-vehikel of BV-verheerlijkings-show......
Hopelijk onderbreken ze de reclame iets langer voor stukjes rommel.....
Leve de vooruitgang !
15/04/2009 18:17:44
Origineel bericht van Jazzfun Berendrecht 04/04/2007
om digitaal te kijken is een moderne TV nodig Welke zijn de vereisten voor zo'n toestel aub?
15/04/2009 18:17:44
Origineel bericht van r2504 04/04/2007
Je hebt minimaal een TV nodig met het label "HD-Ready".
Ondertussen bestaan er ook reeds "Full HD" TV's (met een gelijkaardige prijs), maar de discussie is best wel complex rond wat beter is en onder welke omstandigheden.
15/04/2009 18:17:44
Origineel bericht van zagevent 12/04/2007
wat u tegen ludoke zegde dat slaat nergens op. Het nieus uitbrengen ja, en dat moet zelfs maar reclame dat hoef niet en zeker niet tussen de progammes door, de mensen worden zo al genoeg bedrogen, das enkel de reclame wereld die daar goed bij vaard laat staan om de haverklap wat komen zagen welke produkte toch zo goed is. en wat die reclame van Renault betreft is dat wereld nieuw ? vilvoorde vergeten zeker.
15/04/2009 18:17:44
Origineel bericht van Ludoke 12/04/2007
Lap en weer al meer betalen, en waarom?
Het is allemaal pulp tv, ellendige reclame, en lege soaps.
Ne film duurt 3 maal zolang als zonder reclame, het is een melkkoe aan het worden.
Overal persen ze geld uit den werkende mens.
Dit hoeft niet meer voor mij, ik kijk wel gewoon analoog.
En dwingen ze mij, dan schakel ik over op een digitale satelietontvanger en kraak de gecodeerde kanalen wel.
Vind je allemaal op het internet, zelf al in werking gezien bij meerdere mensen.
Het is maar een kijkkast, je gaat niet dood zonder dat.
15/04/2009 18:17:44
Origineel bericht van onbekend 12/04/2007
Ben zaterdag naar een TV winkel geweest en wou eens het verschil zien tussen HD TV en gewone. Op het eerst gezicht zag ik toch niets om wild van te worden totdat ik dat vergeleek met de TV ernaast die een duidelijk slecht beeld gaf van VTM.
Toen begin het me te dagen dat ik het VTM signaal van een gewoon TV vergeleek met een supergroot scherm en dat het logisch was dat dat beeld zo slecht was want alle pixels werden uitvergroot en ik keek van heel dicht. Toen beseftte ik duidelijk dat HD TV vooral belangrijk is voor grote schermen vooral als je er zo dicht op gaat zitten.
Nu op dit moment zijn doe grote schermen nog onbetaalbaar voor veel mensen, maar in 5 jaar of zo zal dat de doodnormaalste zaak zijn van de wereld, en is de technologie van nu de voorbode van de toekomst. Nu ik ga pas een TV komen als die rond de 1000 euro komt, ik ga nog wat wachten voor een HD TV.
15/04/2009 18:17:43
Origineel bericht van Luus Kapellen 18/04/2007
Volgens mij is het nog veel te vroeg om reeds met de aankoop van een HD TV en aanverwanten. Zie naar breedbeeld uitzendingen. Hoe lang duurt dit nu al en nog alle programma's worden niet in 16:9 uitgezonden. Zolang dat men geen standaard heeft (Blue ray of andere)heeft vastgesteld is nog altijd een risico. Wanneer de meer audiofiele merken als Denon, Arcam en andere een keuze hebben gemaakt, kan je een aankoop overwegen. Volgens mij zitten we nog in een beginstadium en is de klant weeral de dupe. Je moet rekening houden als je nu over een goede Crt TV beschikt en je gaat over naar een Lcd of Plasma dat je volgens mijn bescheiden oordeel in beeldkwaliteit 2 tot 4 stappen achteruit gaat zelfs met de betere Pioneers of Panasonics en als dies meer.
Mijn crt Tv van Loewe speelt stukken beter dan de huidige Lcd's van dat zelfde merk in een gewone kabeluitzending. Als ik morgen de pech zou hebben dat mijn tv stuk gaat en er grote kosten zijn ben ik fameus in den aap gelogeerd. De fabrikanten hadden de moed moet hebben om de consument de keuze te laten en zo de 2 systemen naast elkaar te laten bestaan (wisselstukken) totdat de lcd en de plasma's ook het zelfde of nog beter presteren dan een zeer goede CRT. Ik vind dat er nu sprake is van misleiding, je moet al zeer goed op de hoogte zijn om niet in de vele verkoop's valkuilen te trappen. Spijtig maar waar is dat de handelaars de nieuwigheden gewoon niet kunnen volgen en ze dan nog aan de gewone klant kunnen uitlegen is vaak moeilijk
15/04/2009 18:17:43
Origineel bericht van Spykiller Roeselare 06/12/2007
ik heb net een paar weken geleden een Samsung Plasma PS-50C91H aangekocht dus met een beeld diagonaal van 127 cm voor 1499€ en dus voor mij een betaalbare prijs.
Ik kijk nu nog steeds Analoog en ik kan je verzekeren dat het beeld haarscherp is!
Hou er rekening mee dat in de winkels de distributie word verdeeld onder tal van TV toestellen en bij je thuis er dat maar 1 of hooguit 2 toestellen zijn.
Spijtig genoeg zijn het steeds mensen die geen dergelijk toestel hebben die het allemaal best weten.
Blog : Zakelijke IT
Met de recente lancering van hun eerste update (in Windows termen het equivalent van een Service Pack) voor de vSphere 5 suite staat voor veel bedrijven het licht op groen om hun huidige vSphere 4 omgeving up te graden. Maar hoe eenvoudig is die taak?
lees meer »
in de kijker »
news
De opstarttijd van Windows 8 is zo kort dat er nauwelijks tijd is om in de Veilige Modus te geraken. Microsoft sleutelde daarom flink aan de bootcyclus.
lees meer »
news
In Antwerpen opent vandaag Gamebox, een project waar jongeren onder begeleiding van specialisten kunnen gaan gamen.
lees meer »
help
De webapplicatie Readlists maakt gratis e-books van door jou geselecteerde nieuwsartikelen en verstuurt ze naar je smartphone, tablet of e-reader.
lees meer »
Game
Twintig jaar geleden redde een groepje naamloze helden de wereld. Nu is het aan een nieuwe generatie om de demonen terug richting de hel te sturen.
lees meer »
wedstrijden »
Win 6x Mission: Impossible - Ghost Protocol!
Doe mee »