Linux nog niet afgeschreven voor bedrijfs-pc
Openbronsysteem erg slecht vertegenwoordigd op de werkvloer
16 november 2007 | Pieterjan Van Leemputten
De overstap naar Linux voor bedrijven blijft beperkt. Het systeem staat sterk op de servermarkt en er is een grote interesse onder de thuisgebruikers. Op de werkvloer is de aanhang echter een stuk kleiner. Toch zal Microsoft het systeem niet volledig verdringen.
Deze conclusies komen uit een recent rapport van marktonderzoeksbureau Forrester. In een grootschalige enquête peilde de onderzoeker naar de adaptatie van Windows Vista.
Begin dit jaar verklaarde het bedrijf achter Peugeot en Citroën nog dat het twintig procent van zijn honderdduizend bedrijfscomputers op Linux wil laten draaien. Toch vallen algemene cijfers zowel in Europa als wereldwijd tegen. In totaal gebruikt slechts één procent van de bedrijven het openbronsysteem. Daarmee staat het gelijk met Mac OS X.
De matige cijfers willen volgens Benjamin Gray, die het onderzoek leidde, niet zeggen dat het systeem een stille dood sterft op bedrijfscomputers. "Geen kans toe! Het hoge aantal thuisgebruikers van Linux toont dat het systeem niet meteen op zijn retour is." Gray verwacht zelfs een groei in het komende jaar. Volgens hem wordt er momenteel veel energie gestoken in het ontwikkelen van een open besturingssysteem voor bedrijven.
bron: ZDNet
15/04/2009 21:51:01
Origineel bericht van GvS 16/11/2007
En dan heb je nog de vele administratieve toepassingen zoals boekhoudpakketten, HRM etc. Waar vaak geen versie voor linux van beschikbaar is, en ook niet commercieel verantwoord om te ontwikkelen.
15/04/2009 21:50:59
Origineel bericht van pcman 16/11/2007
Ok�©, maar er zijn ook veel firma's die custom software draaien. Het is een kleine moeite om deze voor linux te schrijven. Een aangepaste linuxdistributie met deze software en juiste user policy kan volgens mij heel wat bedrijven kosten besparen.
15/04/2009 21:50:58
Origineel bericht van Johan Amsterdam 16/11/2007
En w�©�©r wordt er gereageerd door iemand die zichzelf niet heeft laten informeren. Voor de programma's die je noemt zijn wel degelijk alternatieven. Ter vervanging van Photoshop zijn The Gimp en Krita, en voor AutoCAD is ook een z�©�©r goed programma onder Linux aanwezig. Ik ben alleen even de naam vergeten.
Maar wat ik wil zeggen is: niet zomaar iets brullen als je het eigenlijk niet zeker weet. Ik adviseer je dan ook om je meer te gaan verdiepen in de materie. Je mond zal openvallen van verbazing.
15/04/2009 21:50:58
Origineel bericht van MetalMan 16/11/2007
Wat zeg je daar... geen software voor Linux???
Voor programma's als Photoshop komt software als 'The Gimp' toch al aardig in de buurt. Er zijn genoeg alternatieven te vinden, alleen moet je soms dingen durven uitproberen...
Ook een pluspunt is het feit dat (bijna) alle software gewoon legaal kan gedownload worden via de repositories.
Als je daarentegen toch per s�© Microsoft-toestanden wil installeren, dan kan dit (al dan niet tegen een kleine vergoeding) toch gewoon via Wine of Crossover...
Natuurlijk zijn er ook mensen die direct beginnen over "standaarden binnen het bedrijf". Een standaard is meestal iets wat door interne mensen (en directies) wordt opgesteld. Waarom eens niet afstappen van alleen maar in Microsoft-vakjes te denken...
Als je ziet dat er sommige softwarepakketten een licentie van Word nodig hebben om enkel MAAR een memoveldje te kunnen gebruiken. Terwijl dit evengoed bijvoorbeeld met een OpenOffice.org had gekunnen, gratis!
Je hebt wel gelijk op het vlak van ontbreken van kennis (beter gezegd know-how). Maar een opleiding voor Linux volgen duurt even lang als voor Microsoft producten dus, ... what's the problem..???
15/04/2009 21:50:58
Origineel bericht van Dvader 16/11/2007
er geen AD equivalent is , is de TOC door Linux te gebruiken kwasi nihil. Overigens , wat je ook gebruikt wordt bepaald door commerci�«le mensen in een bedrijf en IT mensen zijn een noodzakelijk kwaad. Als IT-er kost je het bedrijf geld, een commerciele zorgt voor je wedde...Dream on met je linux....
15/04/2009 21:50:58
Origineel bericht van onbekend 16/11/2007
"Ok�©, maar er zijn ook veel firma's die custom software draaien. Het is een kleine moeite om deze voor linux te schrijven."
Ok Pcman begin er maar aan als het maar een kleine moeite is.
Ik denk dat je software ontwikkeling enorm zwaar onderschat vooral omdat veel software vanaf het begin niet geschreven worden om te draaien op meerdere systemen want dat kost extra veel tijd en geld om te investeren.
Een stom voorbeeld is de case sensitivity in de file names.
Ook de directorystructuur is anders en nog veel programeurs gebruiken nu nog steeds ini files omdat die functies al bestaan in de windows kernel om er van te lezen en te schijven. enz... enz... enz...
15/04/2009 21:50:57
Origineel bericht van onbekend 16/11/2007
Wat linuxmensen ook steeds vergeten is dat de meerderheid van de mensen geen computer kennis hebben.
Het heeft hen al verschrikkelijk veel moeite gekost om de bestaande Windows software aan te leren, nu nog zaken zoals GIMP en ander alternatieven opnieuw aanleren is voor de meerderheid van de werknemers een enorme zware stresserende periode. Zelfs programmeurs blijven steken in oeroude technologie. Veel programmeurs programmeren nog steeds in C in C++. Die hebben totaal geen benul van OOP.
Mensen die pas van school komen zijn in staat om die alternatieven te leren maar iemand die al 10 jaar werkt of iemand die laag geschoold is???? Op een paar uitzonderingen na natuurlijk.
15/04/2009 21:50:57
Origineel bericht van VDB Heers 16/11/2007
Photoshop = GIMP, Autocad = GNU/CAD, .... (en nog vele andere) en allemaal gratis, bij ons in het bedrijf zijn ze begonnen met ms office af te schaffen en over te gaan op openoffice, acrobat reader ook op geen een pc meer te vinden maar vervangen door ...(geraak ni op naam),.... Hierdoor besparen ze heel veel kosten (+150 pc's zonder licentie kosten voor office en dergelijke).En uiteindelijk compatibel voor alle gebruikers (gebruik thuis linux en soms windows (dan voornamelijk gaming en heel zeldzame progs die nog ni werken op linux).Servers op werk zijn ook allemaal linux buiten een (active directory wa linux ni heeft en is spijtig).Thuisserver is ook linux(werkt al 2j) met zelfde funtionaliteit als de nieuwe OS van MS Windows Home Server maar hier heb ik het wel zelf moeten instellen daar ms het auto doet, nog even en linux heeft zelfde gebruiksgemak als ms en dan heeft ms gedaan!!!
15/04/2009 21:50:57
Origineel bericht van Acadia 16/11/2007
biedt compatibiliteit met AD: http://news.samba.org/releases/4.0.0alpha1/
En voor de rest: niet verschieten als je binnen enkele jaren Linux voorgeschoteld krijgt op je werk.
BTW: hoe denkt die commerci�«le geld te verdienen zonder website, DB, e-commerce, ...?
15/04/2009 21:50:57
Origineel bericht van Acadia 16/11/2007
Write Once, Run Anywhere
Wel, almost anywhere in ieder geval.
Ontwikkel de custom bedrijfsapplicaties gewoon in Java en het is by design platform onafhankelijk. Een technologie als WebStart is ideaal om je software te distribueren, zeker als je een gecontroleerde IT-omgeving hebt, zoals in een bedrijf.
15/04/2009 21:50:57
Origineel bericht van Luke 16/11/2007
... al ben ik het er niet helemaal mee eens. Voor bijna alle niet-custom software pakketten zijn er Linux alternatieven beschikbaar.
Verder is het ook zo dat niet iedereen al die tools nodig heeft op zijn/haar pc in een bedrijf: thuis experimenteren mensen nogal eens graag, maar voor heel veel mensen in een bedrijf is een office-variant alles wat ze nodig hebben.
15/04/2009 21:50:57
Origineel bericht van Boris 16/11/2007
"Veel programmeurs programmeren nog steeds in C in C++. Die hebben totaal geen benul van OOP."
Je hebt ergens wel gelijk, maar het klopt niet helemaal wat je zegt. In C++ kan je namelijk perfect OOP software schrijven.
Helaas doen de meeste programmeurs dit niet, inderdaad uit vastgeroestte gewoontes.
Maar de taal sluit de methodologie niet uit - in tegenstelling tot wat je impliceert in je stelling.
15/04/2009 21:50:56
Origineel bericht van v. 16/11/2007
"En w�©�©r wordt er gereageerd door iemand die zichzelf niet heeft laten informeren. Voor de programma's die je noemt zijn wel degelijk alternatieven. Ter vervanging van Photoshop zijn The Gimp en Krita, en voor AutoCAD is ook een z�©�©r goed programma onder Linux aanwezig. Ik ben alleen even de naam vergeten."
Beste,
deze "alternatieven" zijn dan waarschijnlijk wel meer dan voldoende voor de gemiddelde thuisgebruiker/amateur, maar persoonlijk heb ik nog steeds geen weet van professionnele gebruikers die hun ding doen met gimp.
los van het feit dat de gimp nog steeds minder kan dan photoshop (cmyk iemand? een beta biedt niet bepaald voldoende zekerheid voor een professionnele gebruiker), is het gebruik ervan anders.
opleiding dan maar? ok, maar dat kost ook (veel) geld en tijd.
en dan hebben we het nog niet over bedrijfsspecifieke en op maat gemaakte applicaties gehad: die zouden in heel veel gevallen moeten herschreven worden voor te kunnen werken onder een ander OS.
dus: de overstap naar een ander OS kost te veel tijd en moeite (lees: geld) om het de moeite waard te maken voor de meeste bedrijven
15/04/2009 21:50:56
Origineel bericht van onbekend 16/11/2007
Maar toch is java toch niet zo compatibel als je denkt, je hebt weer dialecten in je VM en de GIU is in vergeljking met gewone windows programm's niet echt flashy.
Het klinkt mooi in theory maar als je het in het echt toepast dan kom je toch veel problemen tegen die weer extra ontwikkeling kost en weer geld kost.
15/04/2009 21:50:56
Origineel bericht van Acadia 18/11/2007
Ik doe alle dagen professioneel aan development in Java.
Er bestaan geen 'dialecten in VM', enkel verschillen tussen versies (logisch, geldt voor elke programmeertaal). Alle VM's die het label 'Java' willen dragen moeten Sun's Test Kit doorlopen.
De GUI niet flashy? Hmmm, check out Aerith, zou ik zeggen. Swing is een GUI toolkit met zeer veel mogelijkheden. Ik zie geen reden waarom je met andere toolkits dingen zou kunnen die niet kunnen met Swing.
Nu, Desktop programm's zijn jaren stiefmoederlijk behandeld binnen het Java wereldje, omdat Sun vooral aandacht had voor de server kant van de zaak. Maar dat is veranderd met versie 6: de aandacht ging hier zeer uitdrukkelijk naar desktop API's uit.
15/04/2009 21:50:56
Origineel bericht van v. 19/11/2007
los van het feit dat uw uitspraak achterhaald is, vermoed ik dat weinig bedrijven een "flashy GUI" als bedrijfskritisch gaan bestempelen...
15/04/2009 21:50:56
Origineel bericht van v. 19/11/2007
los van het feit dat uw uitspraak achterhaald is, vermoed ik dat weinig bedrijven een "flashy GUI" als bedrijfskritisch gaan bestempelen...
15/04/2009 21:50:56
Origineel bericht van MrP 20/11/2007
Java mag dan niet zo compatibel zijn, er is nog steeds hoop!
Kijk naar .NET, er kunnen zelfs VISUAL BASIC programma's gedraaid worden op linux, als het eenmaal verder uitgebouwd is, zal dit ook wel een deftig alternatief schenken.
En deze zijn wel zeker zo "flashy" als windows programma's aangezien office tot 2003 in visual basic geschreven werd! (ja, serieus)
15/04/2009 21:50:55
Origineel bericht van ZippyV 21/11/2007
Tot versie 2003 werd Word in C geschreven en vanaf versie 2007 zijn ze overgeschakeld naar C++.
15/04/2009 21:50:55
Origineel bericht van Acadia 21/11/2007
Java niet platform-onafhankelijk noemen en dan afkomen met .NET als alternatief? Grappig....
Blog : Zakelijke IT
Met de recente lancering van hun eerste update (in Windows termen het equivalent van een Service Pack) voor de vSphere 5 suite staat voor veel bedrijven het licht op groen om hun huidige vSphere 4 omgeving up te graden. Maar hoe eenvoudig is die taak?
lees meer »
in de kijker »
news
De opstarttijd van Windows 8 is zo kort dat er nauwelijks tijd is om in de Veilige Modus te geraken. Microsoft sleutelde daarom flink aan de bootcyclus.
lees meer »
news
In Antwerpen opent vandaag Gamebox, een project waar jongeren onder begeleiding van specialisten kunnen gaan gamen.
lees meer »
help
De webapplicatie Readlists maakt gratis e-books van door jou geselecteerde nieuwsartikelen en verstuurt ze naar je smartphone, tablet of e-reader.
lees meer »
Game
Twintig jaar geleden redde een groepje naamloze helden de wereld. Nu is het aan een nieuwe generatie om de demonen terug richting de hel te sturen.
lees meer »
wedstrijden »
Win 6x Mission: Impossible - Ghost Protocol!
Doe mee »