Antitrustclaim van Mac-kloner tegen Apple verworpen
"Mac-besturingssysteem vormt geen markt op zichzelf"
19 november 2008 | Rowald Pruyn
Een Amerikaanse rechter laat weinig heel van de rechtszaak die Psystar, een producent van goedkope Mac-klonen, aanspande tegen Apple. Hij vindt niet dat de producten van het bedrijf uit Cupertino een markt op zichzelf vormen, en dus breekt Apple geen antitrustwetten.
Zo vervliegt Psystars hoop om de gebruikersovereenkomst of EULA die voorschrijft dat Mac OS X alleen mag draaien op Apple-hardware onklaar te maken.
Het bedrijf begon in april dit jaar goedkope desktopcomputers aan te bieden die in uiterlijk als twee druppels water lijken op een Mac en bovendien draaien op Leopard. Een paar maanden nadat Psystar begon met de daadwerkelijke uitlevering spande Apple een rechtszaak aan wegens schending van onder meer patentrecht en copyright. Psystar reageerde met een aanklacht waarin het Jobs en de zijnen beschuldigt van oneerlijke concurrentie.
Federale rechter William Alsup, schrijft Apple Insider, wijst die beschuldiging af. "Het pleidooi slaagt er niet in om overtuigend aan te tonen dat Apples besturingssysteem zo uniek is dat het geen last heeft van daadwerkelijke of potentiële concurrenten", schrijft hij in zijn vonnis. Hij vindt ook het argument dat computers die andere besturingssystemen draaien goedkoper zijn dan Macs niet overtuigend genoeg om Apple in een eigen markt te plaatsen.
Nieuwe argumenten nodig
Met de afwijzing loopt Psystar, dat naar verluidt ook een Mac OS X-notebook ontwikkelt, grote kans dat de verkoop van zijn Mac-klonen binnenkort verleden tijd is. Het heeft nog een sprankje hoop om zijn bestaan veilig te stellen: als het binnen twintig dagen met nieuwe argumenten op de proppen komt die Alsup wel weten te overtuigen, kan het de zaak nog winnen.
Lees meer artikels over :
apple, psystar, rechter, afwijzing, antitrust, kloon, max os x
bron: ZDNet
16/04/2009 04:51:35
Origineel bericht van Charlie 19/11/2008
De verdeling van de OS'n is ongeveer:
- 90% Microsoft
- 5% Apple
- 2% Linux
Het lijkt mij dat Microsoft marktleider is.
16/04/2009 04:51:35
Origineel bericht van iemand 19/11/2008
Blijkbaar die ALS niet gelezen die ik gebruik. Het gaat hier om ALS Apple plots markleider wordt...
16/04/2009 04:51:35
Origineel bericht van MacStar 19/11/2008
Ik denk dat je veeleer een analogie kan zien met bvb. de autowereld. Vind je de motoren van (pakweg) Ford zuinig, krachtig, betrouwbaar enz...? Tja, dan moet je een hele Ford-auto kopen. Je kan moeilijk een carrosserie kopen van (bvb.) Toyota, en die met een Ford-motor combineren? Kan niet. En dat vind ik eigenlijk heel begrijpelijk. Een autofabrikant wil zelf het gehele systeem in handen houden, omdat dit (naast meer winst) ook betrouwbaardere mechaniek oplevert.
Jij hebt er schrik van dat Apple een monopolie zou bereiken? Net zo onrealistisch als dat we op een dag alleen maar voor BMW zouden kunnen kiezen als we een wagen moeten kopen. Gelukkig maar. En het is Apples goed recht om hun OS (de motor) te combineren met hun eigen hardware (de carrosserie). Waarom zou een fabrikant van zowel OS als hardware niet zelf mogen beslissen of ze die enkel als een combinatie verkopen, of ook als los te combineren onderdelen? Microsoft wil zelf geen hardware maken voor hun OS? Is hun goed recht, en het heeft hen geen windeieren gelegd. Wel een quasi-monopolie van (momenteel) bijna 90% onder de OS'en. Dus van welke (bijna-)monopolist moet je schrik hebben?
16/04/2009 04:51:35
Origineel bericht van Jelle Mees Herk-de-Stad 19/11/2008
Je hebt gelijk hoor. Windows computers zijn enorm goedkoop in vergelijking met MAC-computers. Stel nog dat je Vista Ultimate koopt, dat is dan 160-200âÂ?¬ afhankelijk van waar je het koopt. Als je kijkt dat dit besturingssysteem met 100% zekerheid 6 jaar alle, maar dan ook echt alle software ondersteunt, dan is dat enorm goedkoop. Windows XP is al meer dan 7 jaar oud en ik kan mijn Retail versie nog altijd op al mijn PC's en laptops zetten en alle software werkt perfect.
Kijk eens naar Adobe CS4. Bij MAC heb je MAC OS X 10.4 of later nodig. Dit besturingssysteem is uitgebracht in april 2005. Wil je Adobe CS4 gebruiken op een Windows PC dan kan je dat gerust met Windows XP en dit besturingssysteem is al meer dan 7 jaar oud!
En dat Apple betere kwaliteit biedt is bullshit. Het is praktisch identiek dezelfde hardware. Niemand dwingt je trouwens om bij goedkope merken je onderdelen voor je windows-pc te kopen.
Intel Core 2 Duo 2Ghz, 4GB DDR2 800Mhz, Geforce 9600M GS, 320GB HD en Blu-Ray lezer, krachtige speakers, deze laptop heb ik 700âÂ?¬ betaald! Je moet er niet aan denken om een Macbook te kopen voor dat geld. Apple heeft niet eens blu-ray lezers in de meest dure modellen...
16/04/2009 04:51:34
Origineel bericht van Naam 19/11/2008
"... Stel nog dat je Vista Ultimate koopt, dat is dan 160-200âÂ?¬ afhankelijk van waar je het koopt. Als je kijkt dat dit besturingssysteem met 100% zekerheid 6 jaar alle, maar dan ook echt alle software ondersteunt, ..."
In welk parallel universum leef jij precies ?
16/04/2009 04:51:34
Origineel bericht van Trikke 19/11/2008
"Mac OS is een appart product dat je ook appart van de hardware kan aankopen."
Elk apart verkocht Mac OS is de facto een upgrade, want het kan (mag) enkel en alleen draaien op reeds eerder aangeschafte Apple hardware (waarbij een versie van het OS geleverd werd).
Mac OS is dus niet los verkrijgbaar.
16/04/2009 04:51:33
Origineel bericht van Clarus 20/11/2008
Jammer, maar heel uw redenering klopt niet. Een "Mac" is een personal computer van de fabrikant Apple waarop Mac OS draait. Deze filosofie hanteert Apple al meer dan 24 jaar.
Koppelverkoop: alleen in Belgi�« wordt er veel te veel over dit woord naast de kwestie geluld en ze worden door de Europese Commissie aangespoord om dit snel af te schaffen, want in strijd met de Europese regelgeving op vrij handelsverkeer in Europa.
Verder: zie repliek van "Trikke".
Apple is niet ge�¯nteresseerd in het grootste marktaandeel voor hun OS. Apple is enkel ge�¯nteresseerd in het verkopen van hun computers met hun Mac OS erop. Ze zijn zelfs niet ge�¯nteresseerd in het verkopen van computers aan bradeerprijzen. Wie daar geen fan van is, koopt een PC met een ander OS. Simpeler kan het niet zijn. Elke rechtszaak die hiertegen wordt aangespannen is gedoemd te mislukken. De strategie van Apple is al jarenlang simpel en duidelijk, evenals de licenties van hun producten. De handel van Apple heeft niets met koppelverkoop te maken en is op geen enkele manier in strijd met de handelspraktijken. Wat Psystar doet is een inbreuk op de licenties en het copyright en het intellectueel eigendomsrecht. Het enige wat Psystar uit Mac OS X mag kopi�«ren is "Darwin", gezien deze "Core" van OS X opensource is. Ze wisten reeds van bij het begin - maar tegen beter weten in blijkbaar - dat ze in deze zaak op hun bek zouden gaan. Ieder bedrijf heeft het recht om haar producten te beschermen tegen "cloning" en plagiaat.
16/04/2009 04:51:33
Origineel bericht van Patrick Parker www.patrickparker.com 20/11/2008
In een Ford Focus diesel en de Mazda 3 diesel zit een motor van PSA, Citroen dus. Tot vorig jaar zat in een Mini Diesel een Toyota motor.
De Volvo s40 had het onderstel van de Mitsubishi Carisma.
16/04/2009 04:51:33
Origineel bericht van Soliber 20/11/2008
Er is een tijd geweest dat Apple licenties gaf aan 3de partijen om computers te bouwen waar het Apple OS dan op ging komen.
Ze zijn er bijna aan failliet gegaan.
Apple zal blijven verder doen zoals ze bezig zijn en terecht.
16/04/2009 04:51:33
Origineel bericht van Lees wat er staat 20/11/2008
Lees wat er staat: een fabrikant is hiertoe NIET VERPLICHT!!! Koop jij graag een Mazda met Ford-motor: go ahead. Wil Mercedes zijn motoren voor zichzelf houden en enkel in hun eigen wagens inbouwen: HUN GOED RECHT! Wil jij een wagen met BMW-motor: koop dan een BMW en zaag daar dan niet over ("waarom kan ik geen goedkope Mazda kopen met een BMW-motor in?").
Iedereen maar zagen dat Apple zo duur is: als je er toch geen wil, what's the fucking point then? Get yourself a life en besteeds je tijd nuttiger dan over Apple te zitten zagen!
16/04/2009 04:51:29
Origineel bericht van MacStar 20/11/2008
De claim van Psystar zou je kunnen vergelijken met die van de autoindustrie: een klacht tegen (pakweg) Ford inspannen omdat andere autofabrikanten geen Ford-motoren zouden mogen inbouwen in hun modellen. Een autofabrikant, die carrosserie en motoren combineert tot een automodel mag toch zelf beslissen of ze hun motoren ook aan andere fabrikanten verkoopt? Dan moet (pakweg) Toyota Ford niet voor de rechter willen slepen als Ford z'n motoren voor zichzelf wil houden.
16/04/2009 04:51:28
Origineel bericht van Adamantaan 20/11/2008
De correct analogie zou zijn dat Ford zelf gekozen heeft zijn motoren ook los te verkopen, maar niet wil dat een andere bouwer die aankoopt om in zijn eigen chassis te verwerken. Want het besturingssysteem OS X is nog steeds los te koop. Het zou erop neerkomen dat als je een Ford motor koopt, je de (eenzijdig afgedwongen) garantie geeft die enkel te zullen gebruiken voor een Ford chassis.
16/04/2009 04:51:28
Origineel bericht van Test Aankoop 20/11/2008
"Windows computers zijn enorm goedkoop in vergelijking met MAC-computers."
Voor de zoveelste keer: Deze bewering gaat enkel maar op voor de ticketprijs van een niet merkcomputer met duidelijk lagere hardwarespecs en kwaliteit.
Neem een merkPC met dezelfde hardware als een mac (Firewire, webcam, CPU, etc...)
Neem het feit dat je niet moet virusscannen, mal- en bloatware verwijderen,
Neem het feit dat een Mac gemiddeld lager mee gaat (gemiddeld 5j tov van 3j voor een PC)
Neem het feit dat je MAc tweedehands nog verkoopt aan een veel betere prijs dan een PC
Neem het feit dat je er gratis iLife08, de digitale lifestyle hub, bijkrijgt
en
De TCO (Total Cost of Ownership) blijkt plots lager te zijn voor een Mac dan voor een merkPC.
16/04/2009 04:51:28
Origineel bericht van X.-man 20/11/2008
"..Voor de zoveelste keer: Deze bewering gaat enkel maar op voor de ticketprijs van een niet merkcomputer met duidelijk lagere hardwarespecs en kwaliteit.."
en
"..Neem een merkPC met dezelfde hardware als een mac.."
Je spreekt jezelf tegen. Een PC met dezelfde specs(alle hardware is vrij te koop) kost tot +25% goedkoper.
Je betaalt meer dus je krijgt later meer terug = een lening aan Mac ? Was/is nog steeds het excuus een VW te kopen.
De meerwaarde zit in het design en switch/play concept.
16/04/2009 04:51:28
Origineel bericht van huggie 20/11/2008
Ik heb nooit gediscussieerd over wat een "Mac" is... Noch of hun licentie duidelijk is of niet... Wat niet wilt zeggen dat als hun licentie niet wettelijk is, dat deze rechtsgeldig zou zijn boven de wet.
en voor Trikke zijn repliek...
Een Mac Pro kan je perfect zonder OS kopen. volgens mij draait hier ook perfect MAC OS X op...
Als je trouwens bij "Mac Software" Kijkt op de website staat er bij OS X ook nergens dat het over een upgrade gaan (van welke voorgaande versie dan ook) Ik kan me trouwens niet voorstellen dat OS X een upgrade zou zijn voor (niet van) Mac OS 8 of voorgaande. Dit komt overeen met dat Windows Vista een upgrade zou zijn voor windows 95.
Waarmee ik dus duidelijk aangeef dat de verschillende versies wel upgrades VAN mekaar (kunnen) zijn maar niet VOOR mekaar zijn.
En nogmaals, ik wil niet de rechtzaak van de cloner gaan bepleiten en of het al dan niet in strijd is met de licentiepolitiek van Apple en/of de wetgeving in Belgi�«. De wet op koppelverkoop is er nu eenmaal in Belgi�«.. of dit nu goed of slecht is moet iedereen maar voor zicht uitmaken. Zo lang ze er is zal ze dus ook toegepast worden, of je er nu mee akkoord gaat of niet.
16/04/2009 04:51:28
Origineel bericht van huggie 20/11/2008
Apple cergelijken met een autofabrikant die zijn motor ook enkel in zijn carrosserie verkoopt vind ik een beetje kort door de bocht. Je kan namelijk die motor niet appart gaan kopen in de garage.
Je kan wel Mac OS appart kopen in een computerwinkel. Volgens mij is dit dan ook eerder koppelverkoop.
Een motor is een onderdeel van een auto, Mac OS is een appart product dat je ook appart van de hardware kan aankopen. Om dit dus enkel te verkopen voor Apple hardwar is volgens mij koppelverkoop en bijgevolg volgens mij niet toegestaan in Belgi�«.
Zou deze mac-cloner dus een rechtzaak in Belgi�« aangaan met Apple zou hij meer kans op slagen hebben dan in de USA vermits koppelverkoop daar wel mag.
Komt er eigenlijk op neer dat Apple een veel groter marktaandeel zou hebben met Mac OS als ze het net als Windows voor een bredere hardware zouden aanbieden.
Initieel verkochten ze hardware en ging men er van uit dat het OS zo goed was dat het zichzelf verkocht... wat een vergissing
nu gaan ze er van uit dat de hardware zo goed is dat het OS er wel wordt bijgenomen... ai ai ai
feit is dat Apple hun OS een zeer mooie toekomst heeft, enkel de prijs van de hardware houdt veel mensen tegen...
16/04/2009 04:51:27
Origineel bericht van 463 20/11/2008
"Apple cergelijken met een autofabrikant die zijn motor ook enkel in zijn carrosserie verkoopt vind ik een beetje kort door de bocht. Je kan namelijk die motor niet appart gaan kopen in de garage."
Dat zou willen zeggen dat een auto met kapotte motor nooit meer kan hersteld worden ?
De realiteit is dat je w�©l een motor apart kunt kopen. Alleen laat de Belgische wetgeving niet toe dat je die motor gebruikt in een auto van een ander merk.
In Nederland en Engeland (bv) mag dit wel.
16/04/2009 04:51:27
Origineel bericht van 463 20/11/2008
Je moet echt niet veel van informatica kennen om van MIJLENVER te zien aankomen dat Psystar met zijn plan in de problemen gaat komen.
Apple heeft een half-degelijk maar enorm gesloten ecosysteem en het is al eerder gebleken dat ze dit soort nonsens voor geen meter pikken. Ook nu nog, met iPhone ontwikkeling, staan ze niet toe dat mensen software ontwikkelen die hun eigen functionaliteit dupliceert.
Apple bepaalt zelf wat ze verkopen, hoe ze dat verkopen en wat de politiek rond hun produkten is. Ofwel ga je daarmee akkoord ofwel niet.
Een firma starten gebaseerd op produkten waarvan ze 99.9% zeker weet dat ze niet wettelijk zijn, is niet slim. Psystar had beter moeten weten.
16/04/2009 04:51:27
Origineel bericht van Test Aankoop 20/11/2008
Ik spreek mezelf HELEMAAL niet tegen.
Mijn conclusie staat nog altijd: TCO is lager bij een Mac als bij een vergelijkbare merkPC.
Ik praat hier natuurlijk niet over die witte product zelfbouwPC's van de computernerd waar je niks van support op krijgt. Dezen brol blijkt in de praktijk namelijk dikwijls nog duurder te zijn voor de leek die zich beter niet in zulk een jungle begeeft.
16/04/2009 04:51:27
Origineel bericht van X.-man 20/11/2008
"Wit product" hoest , kuch, rochel?
Als jij een Antec case, mobo +120âÂ?¬, OC(Z)ram, Corsair mod PSU, quad CPU, etc..."wit product noemt, ja dan ben je duidelijk een kenner.
De onderdelen die Mac gebruikt kan IEDEREEN in de winkel kopen. Het OSX draait VLEKKELOOS op elke C2D.
Blog : Zakelijke IT
Met de recente lancering van hun eerste update (in Windows termen het equivalent van een Service Pack) voor de vSphere 5 suite staat voor veel bedrijven het licht op groen om hun huidige vSphere 4 omgeving up te graden. Maar hoe eenvoudig is die taak?
lees meer »
in de kijker »
news
De opstarttijd van Windows 8 is zo kort dat er nauwelijks tijd is om in de Veilige Modus te geraken. Microsoft sleutelde daarom flink aan de bootcyclus.
lees meer »
news
In Antwerpen opent vandaag Gamebox, een project waar jongeren onder begeleiding van specialisten kunnen gaan gamen.
lees meer »
help
De webapplicatie Readlists maakt gratis e-books van door jou geselecteerde nieuwsartikelen en verstuurt ze naar je smartphone, tablet of e-reader.
lees meer »
Game
Twintig jaar geleden redde een groepje naamloze helden de wereld. Nu is het aan een nieuwe generatie om de demonen terug richting de hel te sturen.
lees meer »
wedstrijden »
Win 6x Mission: Impossible - Ghost Protocol!
Doe mee »