Belgacom en Telenet verbaasd over uitspraken Test-Aankoop
"Verwarring gezaaid met manifest onjuiste beweringen"
23 december 2008 | Pieterjan Van Leemputten
Belgacom en Telenet reageren verbaasd op het dossier van Test-Aankoop over digitale televisie. Beide telecombedrijven kraken meteen een aantal argumenten. Hun reacties tonen aan dat er veel verwarring is rond wat kan, mag en moet met digitale televisie.
Test-Aankoop klaagde gisteren over de beperkte mogelijkheden van digitale televisie. Zo is onder meer de aankoop bijzonder duur en gaat het zappen te traag. Ook rekent Belgacom een kost aan voor een dienst die technisch gewoon aanwezig is.
“Test-Aankoop zaait verwarring met een aantal manifest onjuiste beweringen”, zegt Belgacom-woordvoerder Jan Margot. Zo gaat het zappen volgens hem intussen een pak sneller dan bij de start van digitale televisie, iets wat ook Telenet benadrukt. Enkel bij interactieve diensten, zoals een film opvragen, zit wat vertraging omdat dit iets complexer is dan uitsluitend het digitaal kanaal doorsturen.
Versleuteld aanbod
Dat klanten van beide telecombedrijven een digitale decoder nodig hebben en dus niet met ingebouwde toestellen kunnen werken, heeft twee verschillende oorzaken.
Volgens Belgacom is hun IPTV-protocol geen standaard op de markt, in tegenstelling tot DVB-C bij Telenet. Hierdoor is het aanbod van Belgacom niet zonder box te ontvangen. Een integratie in het televisietoestel is hierdoor iets moeilijker op korte termijn.
Telenet speelt de bal door naar de televisiezenders en studio’s. “In Telenet-gebied is dat versleuteld omdat ons dat gevraagd is”, zegt woordvoerder Stefan Coenjaerts. “Ze vragen die encryptie om illegale verspreiding te voorkomen.”
Navigeer
20/04/2009 16:29:10
Origineel bericht van X.-man 23/12/2008
"Ook bij TV Vlaanderen kun je na het decrypteren doen met je opnames wat je wilt."
dus is dit signaal toch ook geencrypteerd, niet?
ach, die persverklaringen. Je geeft er een draai aan er steekt het op de andere of consument.
Betalen doen jullie toch en je hebt slechts de keuze tussen ...a Giant Douchebag or Turd Sandwich?
20/04/2009 16:29:10
Origineel bericht van X.-man 23/12/2008
Hoezo "je eigen" ? Je HUURT dat ding en voor 2âÂ?¬ meer krijg je een decoder/recorder ipv decoder.
20/04/2009 16:29:10
Origineel bericht van polo 23/12/2008
ik heb de decoder aangekocht, dus het is mijn eigendom (ook de harddisk), maar ik moet wel betalen (abonnement) om de harddisk te mogen gebruiken.
20/04/2009 16:29:10
Origineel bericht van boulder ergens 23/12/2008
Ja, het is ge�«ncrypteerd bij TV Vlaanderen, maar je hebt wel vrije hardwarekeuze.
Dat wil zeggen dat JIJ baas bent over je eigen opnames, en erin kunt knippen (reclames weghalen bijv.), en ook bijv. een DVD'tje ervan branden om het te archiveren, ZONDER KWALITEITESVERLIES.
Net zoals je met analoge TV dus kon doen.
Ik neem op via PC, en heb ondertussen zowat 2TB aan opnames.
Mocht ik dat bij Telenet willen doen mocht ik eventjes 8 HD digicorders zetten, want HD Digicorders hebben ALTIJD een harddisk van 320Gb.
Zat ik bij Telenet dan kon ik met heel veel moeite en tijd een DVD'tje branden maar met serieus kwaliteitsverlies (digitaal --> analoog --> digitaal met hercompressie).
Overzetten naar een externe haddisk als de interne volloopt, of een model met grotere harddisk is gewoon niet beschikbaar.
20/04/2009 16:29:09
Origineel bericht van X.-man 23/12/2008
Tja, dan neem je geen HD , betaal je 2âÂ?¬ minder ...
20/04/2009 16:29:09
Origineel bericht van X.-man 23/12/2008
Begrijp ik het nu goed : zit jij te klagen over iets dat je NIET HEBT? Who cares?
Waarom te van digi naar ana terug naar digi moet gaan begrijp ik niet. Als je een HD box hebt gaat het signaal toch digi van de box naar je TV dus heb je daar dan geen digi signaal om op te nemen?
Kheb er geen last van : onbeperkt supersnel internet dus alles wat ik wil , znder reclame
2TB aan opnames en satt...jij hoeft ook niet meer buiten te komen 
20/04/2009 16:29:09
Origineel bericht van boulder ergens 23/12/2008
"Begrijp ik het nu goed : zit jij te klagen over iets dat je NIET HEBT? Who cares?"
Ja, dat is de mentaliteit vandaag de dag, hee.
IK heb er geen last van, dus kan het MIJ wat schelen.
Welnu, het kan mij wel schelen als ik zie dat mensen in de zak gezet worden.
Ten tweede : als Telenet het basisaanbod onge�«ncrypteerd had gemaakt was ik nooit voor digitale TV naar satelliet gegaan.
Een paar DVB-C tuners in mijn Mediacenter PC'tje was voldoende geweest.
Dat is dus wel iets dat Telenet mij persoonlijk heeft onmogelijk gemaakt met hun praktijken.
"Waarom te van digi naar ana terug naar digi moet gaan begrijp ik niet. Als je een HD box hebt gaat het signaal toch digi van de box naar je TV dus heb je daar dan geen digi signaal om op te nemen?"
Het ging over opnemen naar een DVD'tje.
Heeft jouw DVD recorder een digitale ingang (HDMI / DVI) ?
Neen, dus je zult weer een conversie moeten doen naar analoog, daarna zul je opnieuw moeten digitaal gaan, en opnieuw hercomprimeren.
Zwaar kwaliteitsverlies.
20/04/2009 16:29:06
Origineel bericht van X.-man 23/12/2008
opgenomen programma's uitlenen of lenen bij iemand anders ...
Hoeveel mensen hebben er nog vidrecorders thuis?
Ik neem portable mediaplayer met 500GB HDD. Vol films aan 800MB p/f , reken zelf maar uit hoeveel dit er zijn.
Hoeveel tapes moet jij daar voor meesleuren? 250?
Opnemen, tapes, ...Pass�© en gedoemd te verdwijnen.
20/04/2009 16:29:06
Origineel bericht van boulder ergens 23/12/2008
Ja, een videorecorder is verouderd.
Maar vergelijk dan liever met een HDD/DVD recorder.
Daar heb je vrije keuze van harddisk grootte, je kunt zelf archiveren op DVD als je dat wilt (er zijn ondertussen zelfs al modellen met een Bluray recorder).
Doordat Telenet heel de boel dichtgetimmerd heeft, is er geen concurrentie mogelijk voor de digicorder, en zoals de HDD/DVD recorder markt bewijst, kun je in een vrije markt uit een gigantisch aanbod kiezen.
20/04/2009 16:29:06
Origineel bericht van polo 23/12/2008
Bij Belgacom zijn hun decoders allemaal met harddisk.
20/04/2009 16:29:06
Origineel bericht van X.-man 23/12/2008
HD = High definition
HDD = Hard Disk Drive
20/04/2009 16:29:06
Origineel bericht van Comit�© P 23/12/2008
Schrijf jij dat eens een proff artikel enof verbeter de fouten.
20/04/2009 16:29:05
Origineel bericht van MaT 23/12/2008
Neen, je moet het anders zien. Je HEBT een decoder/recorder en als je geen âÂ?¬2 losgeld betaalt krijg je een downgrade naar decoder alleen.
20/04/2009 16:29:05
Origineel bericht van MaT 23/12/2008
je kan nu eenmaal niet de ganse dag boeken lezen of sporten alleen he. Je zou ook rap het stempeltje 'freak' op uw gezicht krijgen. WAt is er in hemelsnaam mis met savonds naar het nieuws kijken en eventueel een leuke film.. ja met familie of vrienden zelf.
20/04/2009 16:29:05
Origineel bericht van superdeef 23/12/2008
Moest DVB-T nu nog overal beschikbaar zijn... Ik ontvang geen enkele zender.
20/04/2009 16:29:05
Origineel bericht van X.-man 23/12/2008
maar die film haal/kijk toch gewoon op/van het net?
"de ganse dag boeken lezen/sporten" GANSE dag ?
- werken/studeren, radio/muziek luisteren/maken?
Jij denkt echt niet zonder te kunnen eh ...
20/04/2009 16:29:05
Origineel bericht van R 23/12/2008
Die pc met internet mag dan wel blijven???
Trek dan ineens heel de lijn door h�© want in die sector is het al niet veel beter gesteld met de leveranciers. H�© wacht eens, dat zijn dezelfde. Gek h�©.
Er moet gewoon verplicht worden om de boel vrij te houden (niet versleutelen en verplicht gekoppelde hardware). Zo heeft de consument de vrije keuze.
20/04/2009 16:29:05
Origineel bericht van mutley dastardly 23/12/2008
En daar...
En daar wringt inderdaad de grootste schoen...
Ik wil mijn eigen dvb-c kaarten gebruiken of mijn eigen (a/v)dsl-routers.
Waarom? Omdat ik betaal - en omdat ik beslis.
Noch Kwelgacom nog Telepret laten dat toe - of geven geen certified lijsten van hardware - wel - dan ben ik geen klant.
20/04/2009 16:29:04
Origineel bericht van R 23/12/2008
Met adsl heb je wel de vrije keuze om een moden(+router+switch+wifi) te nemen. De leverancier biedt er ook aan maar normaar ben je niet verplicht deze te nemen.
Voordeel is dat met een alles in een het verbruik een h�©�©l pak lager ligt, wat belangrijk is voor een toestel dat steeds aan staat.
20/04/2009 16:29:04
Origineel bericht van boulder ergens 23/12/2008
Dus illegaal dan maar ?
Want dat is waar je voor pleit.
Bij een systeem met vrije hardwarekeuze heb je die illegale piste niet nodig.
In de VS (land van Hollywood, nota bene) zijn de kabelmaatschappijen wel verplicht vrije hardwarekeuze te ondersteunen.
In Nederland wordt de kabel binnenkort verplicht opengesteld, en kun je op dezelfde kabel kiezen voor een andere aanbieder.
Hier worden de monopolies door de regering (als ze al niet vechtend over de straatstenen rollen) ondersteund.
De consument en de kiezer dom houden.
Wie gelooft die mensen nog ?
Blog : In het datacenter
De trend is om het vaak gecompliceerde datacenterbeheer uit te besteden. In deze blog gaan we in op de redenen om te outsourcen, of een eigen datacenter te bouwen.
lees meer »
in de kijker »
news
Uit gelekte screenshots blijkt dat Microsoft de startknop die al aanwezig is sinds Windows 95 uit de binnenkort te verschijnen bèta van Windows 8 heeft gehaald.
lees meer »
reviews
Natuurlijk wil je die enorme onlinemuziekbibliotheek kunnen beluisteren vanuit het comfort van je huiskamer. We nemen een aantal apparaten onder de loep die dat mogelijk maken.
lees meer »
news
Wie zichzelf als particulier, bedrijf of zelfstandige promoot via Facebook, stuit op zeer strikte voorwaarden. De site bezit alles en mag je voor het minste buitengooien.
lees meer »
Game
"Schiet me maar aan flarden, ik raap me wel terug bijeen!", Huh? Innovatie is leuk, maar een hoofdrolspeler die zijn eigen lichaam verzamelt, is nieuw. Brengt Never Dead nog meer nieuwigheden of blijft het hier bij?
lees meer »
wedstrijden »
Win 2x Trust Vintori Wireless Speaker!
Doe mee »
Win 25x Ad-Aware Pro Internet Security!
Doe mee »