Chrome 18 verbetert grafische prestaties

Versie achttien van Googles Chrome-browser krijgt een fikse interne update: het verwerkt grafische elementen nu veel sneller.

Chrome 18 verbetert grafische prestaties op nieuwe en oudere computers. De stabiele versie is nu beschikbaar voor pc, Mac en Linux. Chrome Frame verbetert zowel WebGL en Canvas2D.

Om WebGL verder te helpen op oudere toestellen krijgt de browser nu een duwtje in de rug van rasterizer SwiftShader. Die werkt enkel wanneer Chromes ingebakken grafische processor niet draait, en in zijn blogbericht zegt Google dat het deze derdepartij-oplossing koos opdat “meer gebruikers 3D-visualisaties kunnen bekijken op het web”.

De veranderingen aan Canvas2D zorgen ervoor dat oudere pc’s grafische elementen in games en animaties sneller verwerken. Toen Google met de bètaversie van de browser het debuut van de verbeteringen aan Canvas2D aankondigde, zei het bedrijf dat het aantal oudere hardwareconfiguraties de implementatie van de verbeteringen vertraagt. De functie werkt bijvoorbeeld nog niet op Linux.

'Concurrentie met consoles'
Voor versie negentien, die binnen zes weken moet verschijnen, en Chrome 20, dat vlak voor Googles I/O-conferentie in juni moet uitkomen, staat een volledige implementatie van Googles Native Client (NaCl) op de planning.

NaCl is al deels beschikbaar in de ontwikkelaarsversie van Chrome 19. Samen met de API-set, Pepper, zullen de grafische capaciteiten van de browser consolekwaliteit benaderen, zegt het bedrijf.

Chrome 18 updatet Adobes Flash Player meteen naar de jongste versie en repareert tal van veiligheids- en andere problemen. Er werden geen kritieke problemen opgelost, maar Google voerde wel enkele highlevel-reparaties uit.

Een volledige lijst van aanpassingen kun je hier lezen.

Lees meer over : internet, online, browser, google, chrome, nieuws

Over

Reacties

comments powered by Disqus