Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Kan Google filmsuccessen en verkiezingsuitslagen voorspellen?

Samenvatting:

Google beweert dat het kan voorspellen hoe populair een nieuwe film is. Volgens een onderzoek zijn de voorspellingen van de internetgigant voor 94% nauwkeurig.

Ook benieuwd hoe goed Star Trek Into Darkness het zal doen? En hoe populair zou The Lone Ranger zijn? Google beweert met een nauwkeurigheid van 94% te kunnen voorspellen hoe populair nieuwe films zullen zijn.

 

 

Een vergelijking tussen het aantal bezoekers en de zoekresultaten. (Copyright: Google)

 

De internetgigant heeft gisteren een studie (pdf) gepubliceerd waarin het verband tussen Google-zoekopdrachten en de bezoekersaantallen van nieuwe films onderzocht wordt. Het ziet er naar uit dat de resultaten in de toekomst nog zullen verbeteren aangezien er alsmaar meer zoekopdrachten uitgevoerd worden (in 2012 zelfs 56% meer dan in 2011).

“Bioscoopgangers zoeken via het internet films die ze graag willen zien”, staat in de studie. “Door die zoekopdrachten te analyseren, kunnen we unieke inzichten ontdekken. Door het aantal zoekopdrachten en betaalde kliks over een bepaalde filmtitel te vergelijken met andere parameters – bioscoopbezoeken, bijvoorbeeld – kunnen we voorspellen hoeveel mensen er in een openingsweekend naar de film gaan kijken. Tijdens een premièreweekend behalen we een nauwkeurigheid van ongeveer 92%. Tijdens de volgende weekends hebben onze voorspellingen een juistheid van ongeveer 90%.”

Google beweert zelfs een accuraatheid van 94% te kunnen behalen als ze nog andere parameters – zoals zoekopdrachten voor trailers en de tijd van het jaar – gebruikt in haar onderzoek. Hoewel Google de voorspellingen niet openbaar maakt, is de kans groot dat Hollywood deze informatie maar al te graag in handen zou krijgen.

Robert Epstein, een Amerikaanse psycholoog aan de University of California, onderzoekt hoeveel macht Google heeft tijdens de verkiezingen. De onderzoeker beweert dat de internetgigant de verkiezingsuitslagen eenvoudig kan beïnvloeden door de volgorde van de zoekresultaten te wijzigen. 

Lees meer over : film, google, nieuws, ontspanning, verkiezingen, voorspellingen, zoekresultaten

Reacties

comments powered by Disqus

CNET Log In Close