Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Huawei vormt de ICT-leiders van morgen

Samenvatting:

Eind augustus trokken 16 Belgische studenten naar China voor een stage van twee weken op de hoofdzetel van Huawei.

De studenten kregen aan het einde van de stage een getuigschrift overhandigd tijdens een feestelijke slotceremonie.

De studenten kregen aan het einde van de stage een getuigschrift overhandigd tijdens een feestelijke slotceremonie.

Eind augustus trokken 16 Belgische studenten twee weken naar China in het kader van Huawei’s Seeds for the Future-programma. Het werd voor hen niet alleen een kennismaking met de werking van een internationaal telecombedrijf, maar ook met de Chinese (bedrijfs)cultuur.

Met meer dan 170.000 werknemers wereldwijd en activiteiten in meer dan 140 landen, is Huawei uitgegroeid tot de grootste fabrikant van telecom- en netwerkinfrastructuur. De telecomreus levert aan 45 van de 50 grootste telecomoperatoren ter wereld, maar blijft desondanks worstelen met imagoproblemen. Met name in de Verenigde Staten moet Huawei nog geregeld opboksen tegen verdachtmakingen van spionage voor de Chinese overheid, hoe vaak het bedrijf dat ook ontkent.

In Europa geniet Huawei een betere reputatie, onder meer omdat het sinds enkele jaren zwaar investeert in zichtbaarheid op ons continent. Zo werkt de telecomreus samen met lokale bedrijven en onderzoekscentra om de technologieën van morgen te ontwikkelen, en ging het in 2013 bij ons van start met de verkoop van smartphones onder eigen merknaam. De toestellen wisten snel de markt te veroveren dankzij een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, waardoor Huawei ondertussen het derde grootste smartphonemerk in België is, na Apple en Samsung.

Seeds for the future

Ook het Seeds for the Future-programma past binnen de campagne van Huawei om zich als multinational te profileren die wereldwijd zijn steentje wil bijdragen, zonder daarbij zijn Chinese afkomst te loochenen.

“We zijn een technologiebedrijf. Onze voornaamste bijdrage aan de maatschappij moet zijn om kennis te delen, en de kloof die bestaat tussen het onderwijs en de bedrijfsrealiteit te dichten,” vertelt Holy Ranaivozanany, die het programma wereldwijd overziet. “Daarnaast bieden we de studenten ook een kennismaking met de Chinese cultuur in een internationale bedrijfsomgeving.”

Het programma bestaat uit een basiscursus Mandarijn en introductie in de Chinese cultuur aan de Beijing Language University enerzijds, en een training in ICT-technologieën en -oplossingen op de campus van Huawei in Shenzhen anderzijds.

Kennismaking met China

De kennismaking met China is een belangrijk aspect, zo stelt Ranaivozanany. Het doel van het Seeds for the Future-programma is – zoals de naam al doet vermoeden – om het talent van morgen te vormen. “Deze studenten zijn de bedrijfsleiders van de toekomst. Een kennis van één van de grootste economische groeimarkten van het moment is voor hen een goede bagage.”

Dat beamen ook de studenten zelf. “Ik stond eerst wat terughoudend tegenover Huawei en Chinese producten, maar nu is mijn visie veranderd,” zegt Tuur Van Daele, burgerlijk ingenieur in opleiding aan de Katholieke Universiteit Leuven. “Vroeger wou iedereen Amerikaanse producten, maar de invloed van China neemt toe. Dat we tijdens deze stage Chinese les hebben gekregen, vind ik dan ook erg nuttig.”

“Deze twee weken waren niet alleen een eerste kennismaking met het bedrijfsleven, maar hebben mijn ook een nieuwe blik op de toekomst gegeven,” vult Annelies Smet aan. Zij studeert bouwkunde aan de Universiteit van Gent en was in eerste instantie verbaasd dat ze met haar opleiding in aanmerking kwam voor het programma. Bouwkunde en telecom staan immers mijlenver uit elkaar.

“Het programma draait niet alleen om het bijbrengen van technische kennis, maar ook om het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden en een kennismaking met de Chinese cultuur”, verklaart Ranaivozanany. “Daarom komt talent uit alle STEM-opleidingen in aanmerking. Mogelijk breiden we dat in de toekomst zelfs uit naar niet-technische opleidingen. We willen studenten hun horizon verbreden.”

Meer dan 20 landen

Het Seeds for the Future-programma ging in 2011 van start en is momenteel actief in meer dan 20 landen. Dit jaar namen er maar liefst 600 studenten aan deel. Vorig jaar werd het programma ook in België gelanceerd. Toen werd een delegatie studenten van de Universiteit Gent naar China gestuurd. Dit jaar werd dat uitgebreid naar de Katholieke Universiteit Leuven, Vrije Universiteit Brussel en Université catholique de Louvain. Volgend jaar worden daar wellicht de Universiteit van Luik en Université libre de Bruxelles aan toegevoegd.

Lees meer over : business, csr, huawei, seeds for the future, telecom

Reacties

comments powered by Disqus

CNET Log In Close