Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Volgens CMO Microsoft ging upgradetactiek “te ver”

Samenvatting:

De agressieve upgradetactieken die Microsoft gebruikte om in korte tijd veel gebruikers te werven, waren volgens Microsofts CMO een vergissing.

 

Chief marketing officer Chris Capossela liet zich uit over Microsofts upgradestrategie op de podcast Windows Weekly. De manier waarop Microsoft gebruikers massaal deed overstappen naar Windows 10 was allerminst lofwaardig, en nu geeft de CMO ook toe dat het bedrijf daar een foute keuze heeft gemaakt.

 

Capossela had het daarbij over een specifieke tactiek die Microsoft hanteerde: “De juiste balans vinden om niet te agressief te worden, is iets dat we geprobeerd hebben en ik denk dat we dat in het afgelopen jaar juist deden, maar er was een bepaald moment wanneer het rode kruisje in het venster, dat typisch ‘annuleren’ betekent, niet meer annuleerde,” vertelt Capossela. “En binnen een paar uur nadat we dat uitrolden, wisten we dat we te ver waren gegaan.”

 

Hij verwijst naar een specifieke reeks dialoogvensters die zelfs ervaren gebruikers in de luren konden leggen. Het afgelopen jaar werden Windows-gebruikers overrompeld door pop-upvensters die hen aanraadden om gratis het nieuwe besturingssysteem te installeren. Gestaag werden de aanbevelingen opdringeriger, tot het in mei haast onmogelijk werd om een upgrade te vermijden. 

 

GWX-New

 

Het is logisch om aan te nemen dat ongeïnteresseerde gebruikers het venster zouden wegklikken door op het kruisje te klikken, tenslotte al jaren de gevestigde manier om iets te annuleren of te sluiten. In deze dialoogvensters maakte Microsoft echter een uitzondering: door op het kruisje te klikken, gingen gebruikers stilzwijgend akkoord met de update. Tegen willens en wetens in werd de Windows 10-installatie ingepland op hun computer.
Microsoft gooide de bedrieglijke tactiek meteen uit het raam, maar het duurde even voor die beslissing effect had, legt de CMO uit. “Natuurlijk neemt het tijd in beslag om de update uit te rollen die dat gedrag veranderde. En die twee weken waren vrij pijnlijk en een duidelijk dieptepunt voor ons.” Hij zegt erbij dat Microsoft veel heeft geleerd uit het incident.

 

Verjaardagsupdate Windows 10 is klaar voor bedrijven

Lees meer over : Microsoft, update, upgrade, windows 10, windows weekly

Reacties

comments powered by Disqus

CNET Log In Close