Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Internet Explorer bereikt dieptepunt

Samenvatting:

Heeft Internet Explorer de bodem bereikt? De browser bleef in 2016 gebruikers aan de lopende band verliezen, en lijkt nu stil te vallen.

Het nieuwe jaar luidt een absoluut dieptepunt in voor Internet Explorer. Microsofts browser verloor meer dan de helft van zijn marktaandeel op twaalf maanden tijd: aan het begin van 2016 kon Explorer nog op een aandeel van 43 procent rekenen, terwijl dat nu nog maar 20 procent bedraagt, volgens NetMarketShare.

De browser verloor op korte termijn haast 300 miljoen gebruikers, waardoor hun marktaandeel pijlsnel de dieperik inzakte. Vooral de concurrentie van Google Chrome en de kwalijke reputatie als onveilige browser, deden Internet Explorer geen goed, maar ook Microsofts beslissing om vanaf het begin van 2016 enkel de nieuwste versie van de browser te ondersteunen, gaf vele gebruikers het laatste zetje om naar de concurrentie over te stappen. Het tempo waaraan de browser marktaandeel verliest, lijkt de afgelopen maanden te dalen, waardoor sommige speculeren dat de bodem bijna bereikt is.

Sinds maart vorig jaar moest Internet Explorer de positie van populairste browser afstaan aan Chrome, die het jaar eindigt met een marktaandeel van 56 procent. Mozilla Firefox heeft de browser evenwel nog niet ingehaald aangezien het blijft steken op 12 procent. Edge, de opvolger van Internet Explorer, sprokkelt langzaamaan meer marktaandeel, maar de explosieve groei die Microsoft probeerde te cultiveren door in te zetten op veiligheid, blijft uit. Het begon het jaar met bijna 4 procent en kon afsluiten met 5 procent.

Lees meer over : browser, edge, google chrome, internet explorer, Microsoft, mozilla firefox

Over

Karen ademt zakelijke IT. Ze heeft een zwak voor artificiële intelligentie en security, en volgt de evolutie van het Belgische e-commercelandschap op de voet. Het internet is haar natuurlijke habitat.

 

Reacties

comments powered by Disqus

CNET Log In Close