Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Adverteerders trekken neus op voor Snapchat

Samenvatting:

Snapchat heeft nog enkele horden te overwinnen, vooraleer het marketeers kan overtuigen om het sociale medium te gebruiken als advertentieplatform.

Het moederbedrijf van Snapchat kon proeven van een schitterende beursgang, maar is sindsdien gedaald in de achting van investeerders. Daarnaast kampt het sociale medium met de argwanende blik van adverteerders, die nog steeds niet overtuigd zijn van de meerwaarde van de relatief jonge app, zeker niet in vergelijking met gevestigde sociale media.

Argwaan bij adverteerders

Een onderzoek in opdracht van Amerikaanse investeringsbank RBC Capital Markets toont aan dat adverteerders sneller kiezen voor Instagram, dan voor Snapchat. Zo’n 1.600 marketeers werden ondervraagd, waarbij 65 procent van hen Instagram verkoos als advertentieplatform. Minder dan 40 procent zei geïnteresseerd te zijn in Snapchat.

Een groot deel van de aarzeling heeft te maken met de nichemarkt waar Snapchat op mikt. De app wordt vooral gebruikt door jongeren, en staat erom bekend om oudere gebruikers te verwarren, zoals op het gebied van interface als gebruik. Dat uit zich in een kleiner aandeel gebruikers die het medium gebruiken om klanten te bereiken. Als we kijken naar Belgische webshops is slechts 1,2 procent actief Snapchat, terwijl ruim 35 procent Facebook gebruikt en 16 procent op Instagram zit, volgens een recente bevraging van Twinkle.

Keiharde concurrentie

Daarnaast kon Snapchat tot vorige jaar goede groeicijfers voorleggen, maar moest het bedrijf toch inbinden nadat de gebruikersaantallen leken te stabiliseren tegen het einde van het vorige kwartaal.

Die verandering kwam kort na de introductie van een Snapchat-achtige functie op Instagram. De feature werd net zoals op Snapchat ‘Stories’ genoemd, en laat de gebruiker toe om foto’s en video’s te delen rond een bepaalde dag of event. Instagram – of liever: Facebook, die Instagram sinds 2012 onder zijn vleugel heeft – leek zo een deel van de Snapchat-gebruikers te kunnen afsnoepen, waardoor het aantal dagelijkse actieve gebruikers op Snapchat maar met mondjesmaat toenam. Volgens sommige bronnen vertraagde de groei met zo’n 82 procent.

Dat de teleurstellende cijfers adverteerders afschrikken, kan een enorm probleem opleveren voor Snapchat: zoals andere sociale media, vormen advertenties hun grootste bron van inkomsten. Snapchat was lang een rijzende ster in het online landschap, maar lijkt nu toch te worstelen om zijn mannetje te staan naast Instagram.

 

App verandert boze tweets in potentiële klanten

 


 

Lees meer over : facebook, instagram, snapchat, social media

Reacties

comments powered by Disqus

CNET Log In Close