Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Toyota’s batterij geeft elektrische wagens reusachtige autonomie

Samenvatting:

Toyota heeft een nieuw type batterij klaar die een grotere capaciteit heeft dan klassieke accu’s. Elektrische wagens krijgen hierdoor een veel grotere autonomie.

Toyota heeft een nieuwe batterijtechnologie klaar die de autonomie van elektrische wagens serieus kan opkrikken. De autofabrikant zegt de productie van de accu bijna in orde te hebben en kan de technologie tegen 2020 in wagens gebruiken. Een betere batterij zou de elektrische wagenindustrie een serieuze boost kunnen geven.

Autonomie

De nieuwe soort batterij van Toyota maakt gebruik van een vast elektrolyt, in tegenstelling tot de semivloeistof die in klassieke accu’s wordt gebruikt. Hierdoor kan Toyota kleinere en lichtere batterijen creëren, die bovendien een grotere capaciteit hebben dan huidige accu’s. Wagens voorzien van de technologie hebben een veel grotere autonomie, wat de industrie ten goede zal komen. Het netwerk van elektrische laadpunten is momenteel immers nog niet dicht genoeg om eigenaars met een elektrische wagen in staat te stellen eenvoudig lange afstanden af te leggen. Een grotere autonomie kan dat probleem oplossen.

Bovendien hebben de accu’s van Toyota een langere levensduur. Wanneer je een lithiumionbatterij weer oplaadt, zakt zijn capaciteit. De auto-industrie meet de levensduur van een batterij door te achterhalen na hoeveel oplaadcycli de capaciteit van de accu onder de 80 procent zakt. Gemiddeld gaat een cel tussen de 300 en 500 cycli mee.

Wanneer je een 100 kWh-batterij hebt van een nieuwere Tesla kan je gemiddeld zo’n 480 kilometer rijden per oplaadbeurt. Stel dat de cellen het de volledige 500 cycli volhouden, dan kan je in totaal 240.000 kilometer rijden alvorens je een nieuwe accu nodig hebt. Uiteraard moet je hierbij wel rekening houden dat de batterijen van Tesla uit zo’n 7.500 cellen bestaan, die dynamisch worden opgeladen. Enkel wanneer je batterij telkens volledig leeg is en volledig wordt opgeladen, haal je maximum 500 cycli uit je accu. Anders zal dat meer zijn.

Voor wie weinig kilometers doet op een jaar is dat meer dan voldoende. Wie dagelijks met de auto naar het werk moet gaan en nog eens een autoreizen naar het zuiden van Frankrijk maakt, vliegen die kilometers er snel door. Toyota geeft deze mensen meer ademruimte met zijn batterij.

Veiligheid

Nog een probleem dat Toyota van de baan helpt, is de veiligheid van lithiumionbatterijen. Zoals Samsung aan den lijve heeft ondervonden, zijn deze accu’s vrij onstabiel. Door gebruik te maken van een vast elektrolyt maakt Toyota zijn batterij stabieler, waardoor de kans verkleint dat de accu in vlammen opgaat. Toyota hoopt op deze manier van elektrische wagens gemeengoed te maken.

Lees meer over : elektrische auto, toyota

Reacties

comments powered by Disqus

CNET Log In Close