Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Goedkope iPad duwt tabletverkoop weer omhoog

Samenvatting:

Voor het eerst in vijf jaar tijd is de verkoop van iPads gegroeid. iPhones rollen daarentegen moeilijker over de toonbank.

Apple heeft zijn recentste kwartaalcijfers gedeeld. Het bedrijf kan een kleine omzetgroei ten opzichte van vorig jaar voorleggen. Ondanks het feit dat de iPad voor de kleinste groei in omzet zorgt, is het toestel de drijvende factor achter Apples recentste groei. Apple verkocht het voorbije kwartaal maar liefst 15 procent meer van de toestellen.

Goedkope iPad

De voorbije vijf jaar daalde de verkoop van iPads steevast. De tabletmarkt zit in het slop en zelfs Apple kon niet ontkomen aan deze trend. Toch weet het bedrijf daar dit kwartaal verandering in te brengen. In 2016 verkocht Apple nog 9,95 miljoen iPads in Q3, terwijl er het voorbije kwartaal 11,4 miljoen over de toonbank gingen, met een indrukwekkende groei van 15 procent tot gevolg.

Hoe komt het dat Apple desondanks slechts een omzetgroei van twee procent haalt voor zijn iPads? Het antwoord op deze vraag is te vinden bij de nieuwste iPad van Apple. Het bedrijf lanceerde eerder dit jaar de opvolger van de iPad Air, kortweg iPad genoemd, waaraan je slechts 409 euro kwijt bent. Ter vergelijking: de iPad Pro kost minstens 739 euro.

Dat goedkopere toestel blijkt een doorslaand succes te zijn, al haalt Apple hier wel een kleinere winstmarge op. Bijgevolg groeit Apples verkoop van tablets, zonder dat zijn omzet een drastische groei kent. De goedkopere iPad versterkt wel duidelijk het ecosysteem van Apple.

Verjaardagstoestel

De verkoop van iPhones gaat daarentegen niet van een leien dakje voor Apple. De iPhone trekt nog steeds de kar bij het bedrijf, maar kende slechts een magere groei. We kochten ten opzichte van vorig jaar twee procent toestellen meer, wat goed was voor drie procent groei op het vlak van omzet. Ten opzichte van het vorige kwartaal daalde de omzet van iPhones met maar liefst 25 procent.

Met name in China heeft Apple het moeilijk om zijn hoofd boven water te houden. De omzet in het Aziatische land daalde met maar liefst tien procent. In de overige regio’s steeg de omzet van Apple daarentegen wel, met de kleinste groei (3 procent) in Japan.

Hoogstwaarschijnlijk is het verjaardagstoestel van Apple de belangrijkste oorzaak van deze wisselvallige resultaten. Naar gelegenheid van de iPhone zijn tiende verjaardag lanceert Apple dit jaar een toestel met een hoop nieuwe functies. Het toetel zou een OLED-scherm hebben, niet langer over een lightning-poort beschikken en gezichtsherkenning hebben. Waarschijnlijk stellen veel mensen de aankoop van een nieuw toestel uit tot de iPhone 8 is gelanceerd.

Lees meer over : apple, business, ipad, iphone, mobiel

Reacties

comments powered by Disqus

CNET Log In Close