Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Intel bouwt honderd volledig zelfrijdende auto’s

Samenvatting:

Intel wil nog dit jaar volledig zelfrijdende auto’s op de baan brengen. Hierdoor steekt het bedrijf autofabrikanten voorbij in de race naar de eerste commercieel verkrijgbare autonome wagen.

Intel bouwt een vloot van 100 wagens die volledig autonoom kunnen rijden. De chipmaker wil deze auto’s uittesten in de Verenigde Staten, Israël en Europa. De eerste voertuigen arriveren nog later dit jaar, waarna de vloot stelselmatig tot honderd auto’s wordt uitgebreid.

Niveau 4

De wagens waaraan Intel werkt, zijn niveau 4-zelfrijdend. Een auto bereikt dat niveau wanneer hij bijna volledig autonoom werkt. Zelfs wanneer er iets misgaat, hoeft de chauffeur niet in te grijpen. De wagen vertraagt automatisch, gaat indien mogelijk aan de kant staan en schakelt zijn knipperlichten in. Wel kan het zijn dat deze wagens niet overal autonoom kunnen rijden. In gebieden waarvan de auto geen kaarten heeft, of op momenten dat een storm de werking van zijn sensoren verstoort, is een chauffeur nog steeds noodzakelijk.

Intel is niet het enige bedrijf dat werkt aan autonome voertuigen. De wagens van Tesla kan je momenteel tot niveau 2-voertuigen rekenen, dankzij de Autopilot. Deze auto’s kunnen zelfstandig rijden op onder andere snelwegen en kunnen van rijbaan veranderen wanneer je daar om vraagt. Je moet echter nog steeds je handen op het stuur houden om te allen tijde te kunnen ingrijpen. Bij de wagens van Intel zou je je aandacht niet langer op de weg moeten houden. Niveau 4-auto’s zijn de eerste voertuigen waarbij je veilig andere taken kan verrichten in je wagen.

Mobileye

Intel kocht eerder dit jaar Mobileye op om expertise rond autonome wagens in huis te halen. Dat Israëlische bedrijf is gespecialiseerd in computer vision en de technologie van het bedrijf kan je in zo’n 70 procent van de wagens die een vorm van autonoom rijden aan boord hebben, terugvinden.

Tesla was één van de klanten van Mobileye. Tot voor kort gebruikte het Autopilot-systeem de sensoren van het bedrijf, maar een ongeval met fatale gevolgen bracht een einde aan deze samenwerking. Een man uit Florida kwam om het leven na een botsing die gebeurde terwijl hij de Autopilot van zijn Model S gebruikte.

BMW

Intel is zelf geen autofabrikant en moet daarom samenwerken met een autobedrijf om autonome wagens te maken. De chipmaker wil voertuigen van hersenen voorzien, maar laat de rest over aan autofabrikanten. Met welk merk Intel in zee gaat voor zijn vloot autonome wagens is niet bekend. Wel vertelde het bedrijf eerder al dat zijn eerste 40 autonome wagens BMW 7’s zouden zijn. Hierdoor is het aannemelijk dat de volledige vloot van BMW zal zijn.

Lees meer over : bmw, Connected Car, intel, tesla

Reacties

comments powered by Disqus

CNET Log In Close