Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Tieners laten Facebook steeds vaker links liggen

Samenvatting:

Facebook verliest aan populariteit bij tieners en jongvolwassenen. Zij grijpen steeds vaker naar alternatieve social media zoals Snapchat en Instagram.

Dat blijkt uit cijfers van eMarketer, gebaseerd op de surfgewoonten van Amerikaanse en Britse gebruikers tussen 12 en 24 jaar. Het aantal maandelijkse gebruikers in die leeftijdscategorie wordt verwacht te dalen voor Facebook, terwijl die aantallen op Snapchat en Instagram hetzelfde blijven of stijgen.

Sociale migratie

Zo zullen er dit jaar in de VS ruim 3 procent minder 12- tot 17-jarigen maandelijks Facebook bezoeken dan in 2016. In de VK wordt een gelijkaardige evolutie duidelijk. Daar daalt het aantal 12- tot 17-jarigen met 2,8 procent en het aantal 18- tot 24-jarigen met 3,1 procent ten opzichte van 2016. Het is duidelijk waar zij naartoe trekken, volgens eMarketer.

Bron: eMarketer

Facebook-nevers

Het onderzoeksbureau stelde zijn verwachtingen immers ook bij voor zowel Snapchat en Instagram, maar dan in positieve richting.  ‘We zien tieners en tweens migreren naar Snapchat en Instagram. Beide platformen hebben succes behaald in deze categorieën omdat ze meer overeenstemmen met hoe ze communiceren – namelijk met visuele content,’ verklaart senioranalist Oscar Orozco. ‘Buiten zij die [Facebook] al verlaten hebben, zien we ook dat de bezoekers minder geëngageerd zijn: ze loggen minder in en spenderen minder tijd op het platform.’

Bovendien leidt de sociale migratie tot het bestaan van nieuwe ‘Facebook-nevers’, tieners die nooit een Facebook-account hebben aangemaakt.

Voorsprong

Facebook hoeft zich voorlopig nog geen zorgen te maken over het feit dat Snapchat en Instagram bezoekers afsnoepen. Snapchat worstelt nog steeds om investeerders en adverteerders te overtuigen van een duurzaam verdienmodel, terwijl Instagram door Facebook zelf beheerd wordt. Bovendien blijft Facebook de onovertroffen reus van de sociale media. Met 2 miljard maandelijkse gebruikers torent het makkelijk boven alle andere sociale media ter wereld uit.

 

Lees meer over : facebook, instagram, snapchat, social media

Reacties

comments powered by Disqus

CNET Log In Close