Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Smartwatches doen het beter dan je denkt

Samenvatting:

Steeds meer mensen kopen een smartwatch met alle nieuwe snufjes. Eenvoudige wearables laten we daarentegen erg vaak links liggen.

IDC deelt naar jaarlijkse gewoonte een rapport met cijfers over de wearablesmarkt. In tegenstelling tot vorig jaar kent de smartwatchbranche een groei, terwijl eenvoudige wearables het minder goed doen dan in 2016. Consumenten gaan steeds vaker op zoek naar een horloge met alle nieuwe snufjes, terwijl onder andere fitnesstrackers – die als belangrijk opstapje voor slimme horloges fungeerden – het slechter doen.

Smartwatches

Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar kende de algemene wearablesmarkt een groei van 10,3 procent ten opzichte van 2016. We kochten tijdens dit kwartaal in totaal maar liefst 26,3 miljoen van deze toestellen. Deze groei komt voornamelijk door de toegenomen populariteit van smartwatches. Dat segment groeide met 60,9 procent, terwijl we 0,9 procent minder eenvoudige wearables kochten.

“De transitie naar intelligentere wearables is volop gaande,” vertelt Jitesh Ubrani, een onderzoeksanalist van IDC Mobile Device Trackers. “Rudimentaire fitnesstrackers fungeren al jaren als een gateway naar smartwatches en nu zijn we aan een punt waar merken en consumenten naar een meer gesofisticeerd toestel evolueren. Voorgaande nichefuncties zoals GPS en gezondheidstracking worden snel normaal voor een moderne smartwatch.”

Gezondheidszorg

De trend die Ubrani ziet, wordt bevestigd in de cijfers van IDC. Vorig jaar hadden 24,5 procent van alle wearables een GPS; nu is dat bij 41,7 procent het geval. Bovendien tonen niet alleen consumenten interesse in smartwatches. Onder andere de medische industrie staat te springen om de technologie te omarmen.

“Even belangrijk aan toestelfuncties zijn algoritmes die work-outs tracken en gezondheidsinzichten geven,” weet Ubrani. “Er is een groeiende interesse van de medische industrie om wearables te gebruiken en ook de verwachtingen van de consumenten groeien.”

Populaire merken

IDC toont eveneens ieder jaar een lijstje met de populairste wearablesmerken. Vorige kwartalen haalde Fitbit steevast een leiderspositie, maar met de groeiende interesse in volwaardige smartwatches is hier verandering in gekomen. Het merk bekleedt nog maar de derde plaats met een marktaandeel van 12,9 procent. Apple doet het net iets beter met 13 procent en Xiaomi is koploper met een marktaandeel van 13,4 procent. Garmin, en Fossil sluiten de top vijf af met respectievelijk 5,4 en 4 procent.

Bron: IDC

Lees meer over : smartwatch, wearable

Reacties

comments powered by Disqus

CNET Log In Close