Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

WhatsApp presenteert gratis app voor kmo’s

Samenvatting:

WhatsApp maakt zich klaar om hun chat-app winstgevend te maken. Een afzonderlijke app met zakelijke tools moet geld in het laatje brengen.

Na de geverifieerde, zakelijke accounts, introduceert WhatsApp nu ook een aparte versie van de chat-app voor bedrijven. Aan de app worden enkele exclusieve functies voor zakelijke toepassingen toegevoegd. Zo zal de app toestaan om notificaties uit te sturen over producten of diensten van de zaak, zoals een bestelbevestiging, vertrektijden of andere informatie, en wordt het mogelijk om een profiel aan te vullen met details als een adres, openingsuren en een beschrijving.

In een blogpost laat het chatplatform weten dat het zich vooral richt op ‘vliegmaatschappijen, e-commercewebsites en banken’. Voor kmo’s zou de gespecialiseerde app gratis zijn, hoewel WhatsApp plant om grotere bedrijven een betalend plan voor te leggen. De details van hoeveel of op welke manier de bedrijven moeten betalen, zijn nog niet helemaal duidelijk, zegt COO Matt Idema aan de Wall Street Journal.

Groen vinkje

Naast de zakelijke app heeft WhatsApp nog andere lokkertjes in petto om bedrijven naar het chatplatform te krijgen. Eind augustus maakte WhatsApp immers bekend dat het ‘geverifieerde’ accounts uitrolt in een gesloten pilootprogramma. Daarmee krijgen erkende, zakelijke accounts een groen vinkje achter hun naam, net zoals dat ook al gebeurt op Facebook en Twitter. Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM is één van de eerste bedrijven wereldwijd die deelneemt aan het programma en inmiddels al een groen vinkje heeft veroverd. De maatschappij liet weten dat ze voorlopig niet moeten betalen voor de functie.

Geldstroom

Ondanks de rijzende populariteit schuwde WhatsApp lang middelen als reclame en premium-abonnementen om de app winstgevend te maken. De huidige trek naar zakelijke functies toont aan dat de groene chat-app nu toch op zoek is naar manieren om een vaste geldstroom op te zetten. De tijd is er in ieder geval rijp voor: WhatsApp telt ruim een miljard maandelijkse gebruikers en zijn Snapchat-kloon, WhatsApp Status, verzamelde al 250 miljoen dagelijkse gebruikers.

 

 

Lees meer over : chat, social media, whatsapp

Reacties

comments powered by Disqus

CNET Log In Close