Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan

Wat is er nieuw in Photoshop CS6?

Adobe lanceert binnenkort Photoshop Creative Suite 6. We nemen het belangrijkste nieuws dat we al zagen in de verscheidene previews nog eens met je door.

Photoshop CS6 heeft meer mogelijkheden gekregen voor bewerking van beelden in RAW-formaat, voor verplaatsing van objecten in de foto en voor gebruik van High Dynamic Range.

Wat is er nieuw aan de HDR-tool?
De gratis bèta van Photoshop CS6 had al verbeterde algoritmen, opties en instellingen voor fans van HDR.

Met High Dynamic Range-fotografie combineer je foto’s met verschillende belichtingsniveaus tot één foto die lichte en donkere details beter weergeeft. Adobe heeft in versie CS6 van zijn beeldbewerker de HDR-gereedschappen flink verbeterd, maar ook de standaardmogelijkheden.

Van links naar rechts zie je de originele afbeelding, dezelfde afbeelding bewerkt met het nieuwe RAW-gereedschap in CS6 en rechts een HDR-afbeelding. De HDR-foto werd gemaakt door drie foto’s te combineren. Dat gebeurde met een van de nieuwe HDR-presets in Photoshop CS6.

"We hebben het algoritme verbeterd dat radiale lichteffecten of halo’s moet verminderen en we hebben de optie Edge Smoothness toegevoegd, zodat je de randen zachter kunt maken en de textuur of het detail van een foto kunt opdrijven", schreef Jeffrey Tranberry van Adobes Digital Imaging Group in een forumbericht.

Bovendien zijn er twee nieuwe presets met specifieke HDR-stijlen, volgens de Photoshop CS6 ‘just do it’-lijst. De twee presets komen van Scott Kelby, voorzitter van de National Association of Photoshop Professionals, en Raphael Conception, auteur van 'The HDR Book'.

Betere RAW-tools
Tegelijk met de nieuwe HDR-mogelijkheden neemt Adobe de verbeterde RAW-gereedschappen van het onlangs gelanceerde Lightroom 4 over. "Ik heb deze tools veel gebruikt," schrijft journalist Stephen Shankland van technologiewebsite CNet, "en ik denk dat er veel waarheid schuilt in de mening van Adobe dat ze schaduwen en lichteffecten veel beter doen uitkomen. Vooral wanneer je RAW-foto’s neemt om het volledige databereik van je sensor te benutten."

De standaardgereedschappen hebben hun beperkingen. Wanneer je schaduw lichter wil maken in een niet-RAW-beeld krijg je ruis, en overbelichte foto’s terugfluiten kan resulteren in lelijke posterization-effecten. "Maar wanneer je RAW-beelden gebruikt, halen Lightrooms nieuwe standaardgereedschappen veel meer uit een foto", aldus Shankland.

"Als je op zoek bent naar de meer dramatische HDR-look kunnen Photoshop CS6 en Lightroom 4 je al een heel eind op weg helpen", besluit hij. "Maar ik denk dat veel HDR-fans verder willen gaan en foto’s willen combineren met Photoshop of met andere software, zoals Photomatix van HDRSoft en HDR Efex Pro van Nik Software."

Objecten verplaatsen verbeterd
Photoshop CS6 bevat een verbeterde versie van het content aware-idee: verplaats objecten in foto’s. Photoshop neemt het zware werk voor zijn rekening.

Adobe introduceerde de content aware-technologie in Photoshop CS5. Wanneer je een selectie uit een foto verwijdert, berekent Photoshop wat er in de plaats van de selectie moet komen, en het vult de foto vervolgens op magische wijze op. In CS6 wil de softwaremaker nog veel verder gaan met dat idee.

Twee nieuwe manieren voor content aware
In de vierde preview van het pakket toonde productmanager Bryan O'Neil Hughes twee nieuwe manieren waarop je de technologie kunt gebruiken.

De bestaande content aware-filter vult gaten op door omringend beeldmateriaal te analyseren en te 'gokken' wat er in de plaats van de leegte moet komen. In de nieuwe Photoshop kunnen fotografen zelf kiezen wat er in de plaats komt, aldus O'Neil Hughes. "Ik wil de mogelijkheid hebben om een programma te zeggen wat het waar moet zetten", vertelt hij. "Mensen vragen hier al een tijdje om, vooral bij het patch-gereedschap."

Nog opmerkelijker is de 'content aware move tool', die O’Neil Hughes gebruikt om een telescoop te centreren in een foto. Hoewel de selectie nogal ruw is, slaagt Photoshop er toch in uit te vissen hoe het de originele data moet verwijderen en hoe het de nieuwe achtergrond moet reconstrueren. De voorbeeldfoto heeft wel een wazige achtergrond, wat de taak vermoedelijk wat makkelijker maakt.

Photoshop CS6' content aware gaat nog verder

Voor: even de telescoop verslepen met de content aware-tool, en ... (foto: Stephen Shankland/CNet)

Photoshop CS6' content aware gaat nog verder

..na. (foto: Stephen Shankland/CNet)

O'Neil Hughes herpositioneert ook een vrouw in een rood kleedje. De vrouw staat voor gras, een huis en de lucht, maar van haar verplaatsing maakt Photoshop geen probleem, zoals je in het onderstaande voorbeeld kunt zien. Het gereedschap biedt ook een extend-modus, die O’Neil Hughes gebruikt om het dak te verlengen.

Photoshop CS6' content aware gaat nog verder

Voor ... (foto: Stephen Shankland/CNet)

Photoshop CS6' content aware gaat nog verder

... en na. (foto: Stephen Shankland/CNet)

Eerdere previewversies van Photoshop CS6 onthulden dat de liquify-filter meer gebruik zal maken van de grafische chip. Ook komt er een donkerdere gebruikersinterface en een optie om je bestanden op te slaan in de achtergrond.

Bekijk hieronder 'Sneak Peek' nummer 4 van twee maanden geleden.

Lancering Photoshop CS6
Adobe maakt later vandaag alles bekend over de lancering van Photoshop CS6, die waarschijnlijk op 7 mei is vastgesteld. Shoot houdt je uiteraard op de hoogte van de lanceerdatum, de prijzen en de mogelijkheden voor huur en abonnement.

Met medewerking van Jeroen Geuens van ZDNet.

Lees meer over : nieuws, photoshop, cs6, photoshop cs6, lightroom, lightroom4, adobe, hdr, raw, content aware, review

Over

Reacties

comments powered by Disqus